• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 1 شهریور 1403
کد مطلب : 233479
+
-

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد:

بازار گوشت قرمز اشباع شد

گزارش2
بازار گوشت قرمز اشباع شد

مریم موسی‌پور- روزنامه‌نگار

بازار گوشت کشور به نسبت سال گذشته اشباع شده است. این را رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور می‌گوید و تأکید دارد که کافی بودن عرضه گوشت موجب شده تا قیمت گوشت‌های منجمد وارداتی نیز اندکی کاهش پیدا کند و ارزان‌تر به ‌دست مصرف‌کننده برسد. گفت‌وگوی همشهری با منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور درباره وضعیت بازار گوشت و تولید گوشت داخلی را بخوانید.

در شرایط فعلی، بازار گوشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازار گوشت کشور به نسبت سال گذشته اشباع شده است. این روزها روزهای پرتقاضایی برای گوشت محسوب می‌شود، اما آن‌قدر بازار از گوشت قرمز اشباع است که شاهد کاهش 20هزار تومانی در قیمت گوشت‌ منجمد بوده‌ایم. در مورد گوشت گرم هم باید توجه کنیم که برای تهران، قم و البرز گوشت به‌صورت لاشه گرم وارد می‌شود و این بازار هم اشباع شده است. قیمت لاشه وارداتی گوسفند 290هزار تومان و به‌ صورت تکه‌شده در محدوده‌ 360 تا 370هزار تومان است.
پس شما به‌عنوان تولیدکننده گوشت، واردات گوشت را برای تنظیم تأیید می‌کنید؟
بله. اتفاق خیلی خوب و مدیریت‌شده‌ای در این حوزه افتاد تا هم مشتری‌ها در انتخاب آزاد باشند و هم قیمت‌های مناسب‌تری در بازار ببینند. اکنون در گوشت‌های تنظیم بازاری منجمد قیمت‌ها از 250هزار تومان شروع می‌شود و تا 300هزار تومان بالا می‌رود. در گوشت گرم وارداتی هم قیمت‌ها از 250هزار تومان(قیمت هر کیلوگرم قلوه‌گاه) شروع می‌شود و تا 380هزار تومان بالا می‌رود. این اقدام در تنظیم بازار و تأمین این کالا در روزهای پرمصرف مدیریت خوب، ارزشمند و قابل ‌تقدیری است. انصافا در این مورد و در مورد مرغ در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم کارهای خوبی انجام شد.
به تنظیم بازار اشاره کردید، اما از روند تولید دام در کشور حرفی نزدید. دلیل افزایش قیمت گوشت که به واردات آن منجر شد، کاهش تولید دام در کشور بود. الآن در این حوزه چه شرایطی داریم؟
بعد از حذف دلار 4200تومانی، تمام دامداران خرد و متوسط کشور را به‌دلیل هزینه‌های بالای تولید و ناتوان بودن از تأمین آن به ‌صورت کامل از دست دادیم و آن اتفاق‌ها و افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت را شاهد شدیم. بنابراین دولت تصمیم گرفت تا دوباره پرواربندی را تقویت کند و از بهمن1402 برنامه‌ای برای واردات دام زنده پایه پروار با قیمت مناسب و قرار دادن آن در اختیار دامداران داخلی تهیه شد تا بتوانند تولید را از سر بگیرند. توجه کنیم که دام تولیدشده دامداران روستایی و عشایری، دامی ضعیف، کوچک و ریز است و باید برای پرواربندی وارد دامداری شود تا ضریب گوشتی دام بالا برود. بخش زیادی از پرواربندهای خوب ما از این صحنه عقب‌نشینی کرده بودند، اما در سال1402 اتفاق خوبی افتاد و پرواربندی‌های گوساله با ورود دام‌های پایه پروار گوساله انجام شد و بسیاری از دامداری‌های متوسط ما دوباره شروع به پرواربندی کردند. امسال این اتفاق به نحو بهتری ادامه یافت و موجب شد که دام پایه ‌پروار بیشتری وارد کشور شود.
وضعیت تأمین نهاده به کجا رسید؟ بسیاری از دامداران عنوان می‌کردند که به‌دلیل گرانی نهاده و در دسترس نبودن آن دچار مشکل شده‌اند.
به‌دلیل گرانی نهاده، قیمت تمام‌شده ما در بخش گوشت افزایشی شد و ما پرش قیمتی داشتیم. این پرش‌های قیمتی هم ناشی از افزایش 10 تا 12درصدی قیمت نهاده بود که شرایط را برای ما سخت کرد، اما از بهمن1402 دولت سیزدهم در این بخش هم وارد عمل شد تا با تولید قراردادی، نهاده به‌ صورت مدت‌دار در اختیار دامداران قرار بگیرد و دامدار هر وقت دامش آماده شد، آن را به کشتارگاه ارسال کند؛ به این معنا که اگر دولت به گوشت دامدار نیاز داشت، دامدار آن را به دولت بدهد، وگرنه می‌تواند گوشت تولیدی را آزاد بفروشد و بعد از فروش، پول نهاده را با دولت حساب کند.

مکث
چرا هزینه تولید دام در ایران بالاست؟

کشورهایی مثل ارمنستان، روسیه و کشورهای آسیای میانه بیشترین دام سبک را دارند، اما به‌دلیل داشتن مراتع گسترده و باران‌های خوب هزینه تعلیف آنها پایین است و مثل ما به‌ صورت خشک تعلیف نمی‌کنند. ما تنها کشوری هستیم که در تولید گوشت مجبوریم که به‌ صورت خشک و در دامداری‌های بسته به‌خصوص در بخش گوساله تولید انجام دهیم که هزینه‌ها را بالا می‌برد. اما ما زمانی با همین شرایط در سال‌های92 یا 93 در بخش دام سبک حدود یک ‌میلیون‌ و 400هزار رأس و در بخش دام سنگین حدود 70هزار رأس صادرات داشتیم؛ بنابراین، این مدیریت خوب باید ادامه پیدا کند. البته نواقصی هم وجود دارند که باید برطرف شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید