• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23332
+
-

ارز دولتی برای بیماران ایرانی است

ارز دولتی برای بیماران ایرانی است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ارز و سوبسیدهای دولتی منحصرا فقط برای بیماران ایرانی است و افرادی که به‌عنوان توریست درمانی از خارج می‌آیند به آنها سوبسید دولتی ارائه نمی‌شود.
به‌گزارش همشهری، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت افزود: محدودیت‌های لازم برای افرادی که به‌عنوان توریست درمانی به داخل کشور می‌آیند در بیمارستان‌های دولتی اعمال می‌شود و سعی می‌کنیم این افراد را به بخش خصوصی سوق دهیم. البته گسترش خدمات توریست درمانی و توسعه صادرات تجهیزات پزشکی و داروها از اهداف مهم وزارت بهداشت است و خدماتی که به اتباع خارجی ارائه می‌شود با ریال است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال91 و بخشی از سال92 برای نخستین بار بهره‌مندی از خدمات سلامت نسبت به سال قبل کاهش داشت، افزود: علت آن تورم شدید، رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، همچنین بیکاری بود؛ بنابراین افراد فقیر، متوسط و متوسط به بالا درآمد خود را صرف هزینه‌های دیگری غیراز حوزه سلامت می‌کردند. در چنین شرایطی اگر نظارت اعمال نشود، به‌صورت مضاعف قدرت خرید مردم در حوزه سلامت کاهش می‌یابد و کاهش بهره‌مندی از خدمات سلامت و کمبود درآمد ارائه‌کنندگان خدمت را همچون سال 91شاهد خواهیم بود. وی در مورد اقلام مورد نیاز سازمان بهزیستی کشور در مورد لوازم پزشکی، حرکتی و دارویی معلولان گفت: با توجه به سیاست‌های دولت تمام این لوازم با ارز 4200تومانی به این سازمان ارائه می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

حریرچی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی 41میلیون و 900هزار نفر را تحت پوشش خود دارد، افزود: 70درصد خدمات بستری کارگران تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود؛ به‌عبارتی دیگر به ازای هر 3 بیمار بیمه سلامت، 2‌بیمار تأمین اجتماعی داریم. وی بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی براساس قانون، منابع را هزینه می‌کند و ربطی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ندارد که به حقوق کارگران دست اندازی کند.

اتصال مطب‌ها به پرونده الکترونیک سلامت 
حریرچی درباره اینکه مطب‌ها به پرونده الکترونیک سلامت وصل می‌شوند، گفت: براساس قانون، از اول مردادماه طرح اتصال مطب‌ها به پرونده الکترونیک سلامت به‌صورت پایلوت در برخی استان‌ها انجام می‌شود و با توجه به آمادگی سایر مطب‌ها، اجرای این طرح سراسری خواهد شد. وی در مورد خرابی برخی  دستگاه‌های تصویربرداری در بعضی از بیمارستان‌های دولتی مانند امام‌خمینی(ره)، گفت: برخی دستگاه‌ها عمر استفاده دارند و منوط به این نیست که نباید خراب شوند و احتمال خرابی دارند. ما اقدامات متعددی برای تأمین قطعات که به‌عهده شرکت‌های واردکننده است، انجام می‌دهیم ولی این شرکت‌ها به‌علت نرخ ارز وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند. حریرچی درباره وجود طاعون در کرمان اظهار داشت: شیوع طاعون در کرمان منشأ حیوانی دارد و طاعون انسانی نداریم.

جزئیات دستور رهبری برای سنجش پارازیت‌ها
ایرج حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیگیری وزیر ارتباطات پیرو دستور رهبر معظم انقلاب برای بررسی آثار زیانبار پارازیت‌ها در شهرهای کشور توضیح داد: عوارض اشعه‌های مغناطیسی ازجمله پارازیت‌ها، تلفن همراه و موارد اینچنینی باید به‌صورت علمی پاسخ داده شود کما اینکه تاکنون ثابت شده است افرادی که به‌طور طولانی‌‌مدت با این اشعه‌ها مواجه باشند عوارض آن را دریافت خواهند کرد. البته براساس تحقیقات علمی تاکنون ثابت شده است که گرمای اشعه‌های مغناطیسی زیانبار بوده است، ولی هنوز به‌طور متقن و علمی، مسئله سرطان‌زا بودن این اشعه‌ها تأیید نشده است. 
براساس بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته میزان این اشعه در بیشتر نقاط شهرها پایین‌تر از حد استاندارد بوده است ولی با وجود این، دستور رهبری نشان از آن است که هر جایی اگر میزان مضرات بالاتر یا تخلفی صورت پذیرفته است اقدامات جدی و قانونی صورت پذیرد. در نهایت اینکه بررسی اثرات زیانبار پارازیت‌ها براساس دستور رهبری براساس همان دغدغه و نگرانی‌های مردم صورت پذیرفته است که باید شفاف به مردم اعلام شود، ولی نباید این تحقیقات جنبه سیاسی پیدا کند؛ زیرا وقتی سیاسی می‌شود مسلما مقتضیات سیاسی نیز پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید