پرونده پزشکی شما آنلاین شد
با آغاز به کار اپراتور ملی سلامت، دسترسی آنلاین به سوابق و خدمات پزشکی فراهم شد
مریم سرخوش-روزنامهنگار
اپراتور ملی سلامت (OP) با هدف افزایش کیفیت ارائه خدمات به هموطنان از دیروز، یکشنبه آغاز بهکار کرد. این سامانه بر بســتر اینترنـــتی op.salamat.gov.ir از این به بعد بهنوعی پرونده سلامت آنلاین برای هر ایرانی است که با مراجعه به مراکز درمانی از بیمارستانها و کلینیکها گرفته تا درمانگاهها و مطبها و... ارائهدهندگان خدمات میتوانند به سوابق بیماری، مصرف داروها، آزمایشگاه و سایر مدارک پزشکی فرد دسترسی داشته و خدماتی مناسب با وضعیت آنها ارائه کنند. علاوه بر این خدماتی ازجمله نوبتگیری از بیمارستانهای دولتی با هدف برقراری عدالت دسترسی به پزشکان متخصص هم در این سامانه گنجانده شده است. این اپراتور همچنین به سامانه تیتک برای خرید دارو، پرونده سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، کتابخانه چندرسانهای سلامت شهروندی و... هم متصل است و بهتدریج تکمیل خواهد شد. دکتر عباس علیپور، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفتوگو با همشهری درباره راهاندازی این اپراتور میگوید: «صرفنظر از اینکه شهروندان در کجای کشور و ذیل کدام سامانه بهداشتی سطح یک قرار دارند، از این به بعد میتوانند بر بستر OP به شکل یکسان از خدمات موجود بهرهمند شوند.»
قدمی برای یکپارچهسازی اطلاعات
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در توضیح فعالیت این اپراتور میگوید: «در سطح حوزه وزارت بهداشت تعدد سامانهها زیاد است. در حوزه بهداشت 4سامانه داریم که خدماترسانی میکنند، اما با وجود تعدد سامانهها، نبود ارتباط بین آنها همواره مسائلی را ایجاد میکند. بهعنوان مثال، اگر شهروندی ذیل یک دانشگاه و مراکز درمانی تحت پوشش آن، در یکی از این سامانهها قرار بگیرد، زمان مراجعه به مراکز درمانی ذیل دانشگاه علوم پزشکی دیگر، عملا ارائهدهندگان خدمات در دانشگاه دوم به پرونده سلامت در سامانه قبلی دسترسی ندارند و مطلع نمیشوند. اگر هم خدمتی به او ارائه شود، در پرونده اولیه او ثبت نمیشود که دانشگاه اول از آن اطلاع پیدا کند.»
او با تأکید بر اینکه این مسئله ضرورت یکپارچهسازی اطلاعات را رقم زد، عنوان می کند: «در سامانه اپراتور ملی سلامت سعی کردیم تمام سامانهها بتوانند در یک بستر خدمات ارائه کنند. تا زمان تکمیل این اپراتور هم میتوان منظرهای از سامانههای موجود را در این بستر قرار داد که شهروندان صرفنظر از اینکه در کجای کشور زندگی میکنند یا سامانه بهداشتی آنها کدام است، از یک درگاه به اطلاعات سلامت خود دسترسی داشته باشند.»
یک ویژگی مهم در OP
دکتر عباسعلیپور درباره سایر خدماتی که در OP ارائه میشود، میگوید: «صرفنظر از اینکه شهروندان در ذیل کدام سامانه سطح یک باشند، میتوانند به شکل یکسان از برخی خدمات بهرهمند شوند. ازجمله نوبتگیری از مراکز دولتی، تهیه دارو و... همچنین قرار است بخش خودمراقبتی هم طی روزهای آینده راهاندازی شود.» او با بیان اینکه خودمراقبتی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که فرد آموزش میبیند تا از خودش و خانوادهاش بهتر محافظت کند، ادامه میدهد: «با افزایش سطح خودمراقبتی نیاز به مراجعه افراد مبتلا به دیابت برای مراجعه به پزشک و اندازهگیری قند خون و دریافت آموزشها کاهش پیدا میکند. در این سامانه و بخش خودمراقبتی به او آموزش داده میشود که با استفاده از دستگاه گلوکومتر میزان قندخون خود یا اعضای خانواده را در خانه اندازهگیری و براساس آن آموزشهای لازم برای سبک زندگی، تغذیه یا مصرف دارو و انسولین و... را دریافت کند. نهتنها دیابت که درباره سایر بیماریها ازجمله فشارخون هم این آموزشها اهمیت دارد و فرد را آگاه میکند که براساس عوامل خطر، چه میزان با احتمال سکته قلبی - عروقی مواجه است و چطور باید از خودش محافظت کند.»
بهگفته این مسئول، حدود 2سال پیش شبیه این کار در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شکل آزمایشی انجام شد و اکنون در 3سامانه دیگر هم پیادهسازی شده است. او تأکید میکند: «امیدواریم در روزهای آینده در کل کشور هریک از شهروندان بتوانند از طریق درگاه اپراتور ملی با وارد کردن کد ملی خودشان برنامههای خودمراقبتی را دریافت کنند. آنها به محض ورود به این سامانه و کلیک روی آیکون خودمراقبتی، بلافاصله به سامانه سطح یک خودشان وصل میشوند. در این صفحه مشخصات پزشک خانواده و مراقب سلامت، همچنین نشانی این افراد یا خدماتی که تاکنون دریافت کردهاند، آزمایشهایی که انجام شده، خدماتی که باید در آینده دریافت کنند و حتی زمان واکسیناسیون کودکان و... نشان داده میشود. اگر فرد بیماریای هم داشته باشد، بستههای آموزشی متناسب برای او قرار داده شده تا با مطالعه آن از خودش محافظت بیشتری داشته باشد.»