• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23313
+
-

پارکور گلستان امکانات ندارد

ورزشکاران این رشته با وجود نبود فضا و امکانات تمرینی مناسب، عناوین کشوری کسب می‌کنند

ورزش
پارکور گلستان امکانات ندارد

وحید بهرامی| گرگان ـ خبرنگار:

همه ما وقتی در حال عبور از مکانی هستیم و مانعی را مقابل خود می‌بینیم، دور زدن را بهترین راه می‌دانیم اما برای ورزشکار پارکور مانع مفهومی ندارد. ورزشکار این رشته با پرش و جهش از موانع عبور می‌کند. 
بارها کلیپ‌هایی از حرکات مهیج ورزشکاران پارکور در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم. شاید در ابتدا تصور عبور از مسیرهای ناهموار و حتی در ارتفاع چند متری برای ما مشکل باشد، اما یک ورزشکار پارکور با تمرین و آموزش توانسته است موانع را از پیش پای خود بردارد. یکی از نوجوانان گلستانی که 15 سال بیشتر ندارد توانسته است پا به پای بزرگسالان عناوین کشوری را از آن خود کند و ضمن قهرمانی در رده سنی خود، به عنوان سومی بزرگسالان کشور نیز دست یابد. گفت‌و‌گوی همشهری با «شایان رضایی» را تقدیم حضورتان می‌کنیم. 

از چه زمانی و چطور فعالیت در این رشته را شروع کردید؟

حدود 2 سال پیش یکی از دوستانم این رشته را به من پیشنهاد داد. از آن زمان تاکنون زیر نظر «علی میرقربان‌زاده» تمریناتم را به صورت مداوم پیگیری می‌کنم. 

این رشته چه جذابیتی دارد که نوجوانان و جوانان به این رشته علاقه‌مند می‌شوند؟

تحرک بسیار بالای این رشته باعث جذب نوجوانان و جوانان به این رشته می‌شود. حرکاتی که ورزشکار پارکور اجرا می‌کند باعث می‌شود هیجانات درونی‌اش تخلیه و انرژی در تمام بدنش تقسیم شود. محدود نبودن این رشته به چند حرکت باعث می‌شود ورزشکار اشتیاق بیشتری برای اجرای حرکات جدید داشته باشد. در کل می‌توانم بگویم ما مانند سایر رشته‌های ورزشی محدودیتی برای حرکات نداریم و این موضوع می‌تواند انگیزه ورزشکار را برای ادامه فعالیت در پارکور بالا ببرد.

دلیل این‌که در این سن توانستید به عنوان سومی بزرگسالان کشور دست یابید، چیست؟

تنها دلیل کسب این عنوان تمرین مداوم من است. مدیون مربی‌ام هستم، زیرا او برای تمرینات من وقت و تمرکز زیادی گذاشت. بارها شده ‌است که خود مربی‌ام تمرین نکرده ‌است تا حرکات من را زیر نظر بگیرد تا بتوانم این عنوان را کسب کنم. برای همین از زحمات مربی‌ام متشکرم. تمرین من با سایر ورزشکاران فرقی ندارد اما زمان تمرین و دفعات آن زیاد بوده است. 

آیا برای شروع این رشته مهارت خاصی لازم است؟

خیر. همه علاقه‌مندان می‌توانند در این رشته فعالیت کنند. به مرور و با تمرین و آموزش حرکات مختلف می‌توانند به مهارت کافی دست یابند، البته تمرین و تکرار لازم است.

چرا برخی این رشته را خطرناک می‌دانند؟

این اشتباه است. باید بدانیم که هر رشته ورزشی خطرات خاص خودش را دارد. با بی‌احتیاطی و توجه نکردن به توصیه‌های مربیان این اتفاقات رخ می‌دهد. بنابراین نمی‌توان گفت که یک رشته ورزشی خطرآفرین است، بلکه با انجام دادن صحیح حرکات و توجه به آموزش‌های مربی می‌توان از وقوع اتفاقات خطرناک جلوگیری کرد. 

آیا در مسیر قهرمانی خود مشکلی داشتید؟

مشکلات که زیاد است. بزرگ‌ترین مشکل نبود مکان اختصاصی برای این رشته است. هم‌اکنون در خانه کشتی تمرین می‌کنیم، اما نمی‌گذارند روی تشک این سالن تمرین کنیم. خود ما نیز تشک تمرینی مناسب نداریم. 
فضای اصلی این رشته محیط بیرون است و باید پارک پارکور با موانع پیش‌ساخته وجود داشته باشد تا تمرینات ما دقیق پیگیری شود. همچنین برای تمرین در داخل سالن به تشک و موانع مخصوص نیاز داریم که متاسفانه این امکانات را در اختیار نداریم. با تلاش خود مربی برخی لوازم تهیه شده است. اما کفاف ورزشکاران را نمی‌دهد. به رغم نبود این امکانات، توانستیم عناوین کشوری را کسب کنیم.

در صورت داشتن امکانات چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در حال حاضر با این امکانات توانستیم عناوین کشوری را کسب کنیم. قطعا اگر امکانات بیشتر بود تعداد بیشتری از ورزشکاران می‌توانستند عناوین خوبی کسب کنند. در مقایسه با استان‌های مدعی این رشته، امکانات گلستان وضعیت چندان خوبی ندارد. اما اگر بخواهیم
 توانمندی ورزشکاران را مقایسه کنیم، گلستانی‌ها پا به پای این استان‌ها در اجرای حرکات توانایی دارند. پس تنها فرق ما نداشتن امکانات  است. 

آیا نبود این امکانات شما را دلسرد نمی‌کند؟

شاید کمی اذیت شویم ولی به دلیل علاقه بسیاری که به این رشته دارم ناامیدی در من وجود ندارد. تا جایی هم که توان تمرین و زدن حرکات پارکور را داشته باشم در این رشته فعالیت می‌کنم. هرچند در این رشته مانند سایر رشته‌های ورزشی پول و درآمدی برای ورزشکاران وجود ندارد، اما هیجان ناشی از انجام حرکات و پشت سر گذاشتن موانع باعث می‌شود در برابر مانع نبود امکانات کم نیاوریم، بلکه برای بهبود وضعیت بیشتر تلاش می‌کنیم.

چه آینده‌ای برای خودتان متصور هستید؟

می‌خواهم به حد بالایی از توانایی در پارکور برسم که در همه مسابقات و تورنمنت‌های جهانی و بین‌المللی شرکت کنم و به عناوین درخشانی دست یابم. برای رسیدن به این هدف تلاش بسیاری می‌کنم. 

چه پیشنهادی برای هم‌سن و سالان خودتان دارید؟

اگر با دیدن فیلم‌ها و کلیپ‌ها به این رشته علاقه‌مند شده‌اند هرچه سریع‌تر به دنبال علاقه خود بروند و زمان تجربه این هیجان را عقب نیندازند. تراکت‌های تبلیغاتی ما در سطح شهر پخش شده است و می‌توانند در روزها و زمان‌های تمرین ما به سالن حجاب گرگان بیایند و از نزدیک تمرینات ما را مشاهده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید