• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23308
+
-

سریال خاموشی در اصفهان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان: به دلیل وجود مشکلاتی در نیروگاه اصفهان رقم جالب توجهی از تولید برق از دست می‌رود

شهری
سریال خاموشی در اصفهان ادامه دارد

امیر امین‌الرعایایی| اصفهان- خبرنگار:

داستان بی‌برقی‌های چندساعته چندان جدید نیست و همه‌مان تجربه بی‌برقی در سال‌های گذشته را به خاطر داریم. در حالی که این موضوع می‌رفت تا به یکی از نوستالژی‌های دهه 60 تبدیل شود این روزها مردم دوباره با خاطره‌بازی با آن دوران مواجه شده‌اند و همه مناطق اصفهان در ساعت‌هایی از روز بی‌برقی را تجربه می‌کنند. 


رؤیای صرفه‌جویی در مصرف

نزدیک به ۶۰ درصد برق در شهرک‌های صنعتی به مصرف می‌رسد و به همین دلیل است که فعالان این حوزه  باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند. اگرچه کاهش مصرف در کوتاه‌مدت چندان هم عملی نیست و شرکت توزیع برق اصفهان را وادار به تقسیم‌بندی زمان و مکان قطعی برق در مناطق و ساعات مختلف کرد تا شاید از اوج بار مصرف کاسته و کمبودهای فعلی جبران شود، غافل از آن که با رفتن «بابابرقی» دوست‌داشتنی از قاب جادویی تلویزیون، گویی صرفه‌جویی در مصرف هم به رؤیایی دست‌نیافتی تبدیل شده است. 
ایران با تولید نزدیک به ۷۵ هزار مگاوات برق از جایگاه خوبی میان کشورهای خاورمیانه برخوردار است که بر اساس آمار ۱۱ درصد و نزدیک به 5800 مگاوات آن در اصفهان تولید می‌شود. این در حالی است که اوج مصرف برق در سال ۹۶حدود 4370 مگاوات بوده است. اما امسال با آن که بی‌آبی بیش از سال گذشته نمود دارد، رکورد مصرف برق شکسته شد و در سوم تیر مردم اصفهان 4550 مگاوات برق مصرف کردند. همین هم شد که از ابتدای این هفته ساعات کار ادارات در اصفهان تغییر کرد و بنا به دستور استانداری برای صرفه‌جویی در مصرف برق ساعت کار ادارات و بانک‌ها به 6:30 تا 13:30 تغییر یافت. 


توان کم نیروگاه اصفهان در تولید برق

 «رسول موسی‌الرضایی»، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، در همین زمینه با بیان این که متأسفانه به دلیل نبود توان تولید در نیروگاه اصفهان رقم جالب توجهی از تولید برق  از دست می‌رود، می‌گوید: این هدررفت سبب شد طی چند روز گذشته خاموشی‌ها آغاز شود و تا اوایل شهریور نیز روند خاموشی‌ها ادامه می‌یابد. 
وی در ادامه با تاکید بر این که متأسفانه به دلیل کم‌آبی و گرمای هوا طی 3 سال گذشته نتوانسته‌ایم از ظرفیت لازم نیروگاه اصفهان استفاده کنیم، می‌افزاید: اکنون که نیروگاه اصفهان ظرفیت تولید 840 مگاوات برق را دارد 10 درصد از این ظرفیت را می‌توانیم استفاده کنیم. متأسفانه این موضوع یکی از معضلات منطقه اصفهان محسوب می‌شود، چراکه تولید برق استان‌های کشور به شبکه سراسری ریخته می‌شود و همه مصارف از شبکه سراسری برداشت می‌شود. 


حال و هوای کسبه اصفهان

عباس میوه‌فروش را همه اهل محل با چراغ‌های کوچک و بزرگی که چشم‌ها را به خود خیره می‌کرد، می‌شناختند؛ اما او حالا با قطع شدن گاه و بی‌گاه برق، عزا می‌گیرد که چطور می‌تواند میوه‌های رنگ و وارنگ و نوبرانه خود را به فروش برساند و می‌گوید: از وقتی برق می‌رود، مشتریان من هم کمتر شده‌اند. خودم می‌دانم اشتباه کرده‌ام و نباید آن همه چراغ روشن می‌کردم، اما مشتریان، میوه ‌تر و تازه می‌خواهند؛ شما بگویید با این گرمی هوا چطور می‌توان آن‌ها را فروخت؟ و باز شروع به داد و فریاد می‌کند تا بلکه صف‌های خرید میوه، عریض‌تر شوند. 

 آن طرف‌تر اما فروشنده‌های لوستر بساط گفت‌وگوی خود را در بیرون از مغازه‌هایشان پهن کرده‌اند. «جعفر آمهدی» که مو در این راه سفید کرده و بیش از دیگران، سروصدایش به گوش می‌رسد، با یادی از گذشته‌های دور می‌گوید: سال‌های جنگ هم بساط همین بود. برق که می‌رفت مجبور بودیم مغازه را ببندیم و به خانه برویم چون مشتری من بدون تست کردن، خرید نمی‌کرد و نمی‌کند. دلمان خوش بود حالا که سال‌ها از آن دوران گذشته دیگر برق نخواهد رفت. 
او همان‌طور که کرکره‌های مغازه خود را پایین می‌کشد، ادامه می‌دهد: باید فکری برای کار و کاسبیمان کنیم. 


 لامپ‌های اضافه خاموش

کارشناسان و مهندسان برق بر این عقیده هستند که کشور ما یک درصد جمعیت جهان را دارد ولی 2درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کند و این در حالی است که مصرف انرژی در ایران 3 برابر متوسط مصرف جهان و 6 برابر متوسط مصرف اروپاست.
 این در حالی است که ایران از لحاظ منابع فسیلی در رده نخست جهان قرار دارد اما بالا بودن شدت انرژی در آن باعث شده جایگاه یازدهم شدت انرژی در جهان را به خود اختصاص دهد اما بی‌تردید با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق از طریق مدیریت استفاده از وسایل الکتریکی، می‌توان شدت انرژی را کاهش داد اگر باز هم به توصیه‌های بابابرقی که از دل تاریخ دوباره آمده گوش فرا دهیم که با صدایی آهنگین می‌خواند: «هرگز نشه فراموش/ لامپ اضافی خاموش!» 


برخی مراکز استثنا هستند

سریال خاموشی‌های اصفهان همچنان ادامه دارد و این بار مسئولان استانداری هم دست به کار شده و تغییر ساعت کاری ادارات و مراکز آموزشی را از روز شنبه، 23 تیرماه 97، مرهمی برای این زخم کهنه دانسته‌اند که دوباره سر باز کرده است؛ اما مراکزی هم هستند که در این بین خود را از این ابلاغیه استثنا می‌دانند. به گونه‌ای که دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان طی نامه‌ای از تغییر ندادن ساعت کاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) خبر داده و گفته است: در این مورد واحد اصفهان (خوراسگان) با توجه به برنامه‌ریزی قبلی برای انجام آزمون مصاحبه دکتری 3 استان کشور استثناست و ساعت اداری آن تغییر نمی‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید