• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23307
+
-

خروج شیراز از بحران آب تا پایان سال

بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب از سد درودزن 3 هزار لیتر آب در ثانیه وارد مدار می‌کند

آب
خروج شیراز از بحران آب تا پایان سال

محمد شبیری| شیراز - خبرنگار:

بحران آب که در پی خشکسالی‌های اخیر دامنگیر فارس شده است، شیراز را نیز شامل می‌شود و زنگ هشدار را در این کلانشهر به صدا درآورده است. طبق پیش‌بینی کارشناسان، شیراز در سال جاری با کمبود 890 لیتر آب در ثانیه مواجه می‌شود، اما با وارد شدن خط دوم انتقال آب از سد درودزن این نیاز برطرف خواهد شد. 
با بهره‌برداری از این خط که هم اکنون پیشرفت 78 درصدی دارد، حدود 3‌هزار لیتر آب در ثانیه وارد مدار می‌شود که 70 درصد افت آب را در شیراز برطرف می‌کند. با این حال شهروندان نیز باید با صرفه‌جویی در پشت سر گذاشتن بحران تابستانه آب همکاری کنند.


خط دوم انتقال آب از سد درودزن

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با تاکید بر اینکه کمبود آب در این شهر مانند دیگر شهرستان‌های فارس بسیار جدی است، می‌گوید: در حال حاضر با وجود اینکه بیش از 77 درصد آب آشامیدنی این شهرستان از طریق چاه و 23 درصد آن از سد درودزن تأمین می‌شود، تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب از سد درودزن مشکل افت آب در شیراز رفع شود.
«الله بخش نظرپور» با اعلام اینکه سرانه مصرف خانگی آب در شیراز حدود 130‌لیتر در ثانیه در روز و میانگین سرانه مصرف آب در کشور 150 لیتر در ثانیه است، می‌افزاید: پیش‌بینی کارشناسان این است که امسال شیراز با کمبود 890 لیتر آب در ثانیه مواجه شود، بنابراین می‌کوشیم با وارد شدن خط دوم آب از سد درودزن این مشکل رفع شود.

وی زمان بهره‌برداری از خط دوم را تا پایان امسال پیش‌بینی می‌کند و ادامه داد: با بهره‌برداری از این خط حدود 3 هزار لیتر آب در ثانیه وارد مدار می‌شود که 70 درصد افت آب را در شیراز برطرف می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شماره 2 شیراز و یکی از تصفیه‌خانه‌های صدرا امسال به بهره‌برداری خواهند رسید، می‌گوید: تا پایان سال شاهد افزایش جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در این دو شهر خواهیم بود، اگرچه اکنون نیز 60 درصد از جمعیت شیراز و صدرا از شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند.
نظرپور با اشاره به اینکه امسال یک تصفیه‌خانه جدید نیز در شیراز به مناقصه خواهد رفت، اضافه می‌کند: طی 4 سال آینده و با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، شاهد توسعه قابل قبول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شیراز خواهیم بود.


صرفه‌جویی و عبور از بحران آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با تاکید بر اینکه ضروری است شهروندان شیرازی در تابستان امسال برای تأمین آب آشامیدنی شهر 20 درصد در مصارف خود صرفه‌جویی داشته باشند، اضافه می‌کند: انتظار می‌رود تا پایان تیر امسال 600 هزار مترمکعب و در پایان مرداد 700 هزار مترمکعب کمبود آب در شیراز گزارش شود که چنانچه تنها در این 2 ماه یادشده شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند از تنش آبی تابستان عبور خواهیم کرد.

نظرپور در تشریح دلایل کم‌آبی به عواملی مانند خشکسالی، کمبود بارش و نداشتن الگوی مناسب مصرف در بخش کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از عوامل مهم در بروز کم‌آبی و بحران‌های ناشی از آن، ارزان بودن آب است.
وی با اشاره به اینکه امروزه 92 درصد آب استان برای مصارف کشاورزی هزینه می‌شود، می‌افزاید: تنها 6 درصد از میزان مصرف آب برای مصارف خانگی گزارش شده است. این در حالی است که استاندارد دنیا برای هزینه آب در مصارف کشاورزی بین 60 تا 70 درصد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز میانگین هزینه آب یک خانوار را در شیراز 9300 تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: چنانچه جمعیت هر خانوار 3 نفر در نظر گرفته شود هر شهروند در ماه حدود 3100 تومان بابت مصرف روزانه 130 لیتر آب هزینه می‌کند که این رقم در مقایسه با میانگین‌های جهانی بسیار ناچیز است.

نظرپور میزان آب محاسبه نشده در شبکه توزیع آب شیراز را حدود 23 درصد مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: میزان هدررفت آب در شیراز حدود 12 درصد است، اما در کشورهای توسعه‌یافته این رقم 10 درصد و در کشورهای آسیایی حدود 5 درصد است.


پیشرفت 78 درصدی

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای فارس درباره زمان دقیق افتتاح پروژه انتقال آب از خط دوم درودزن به شیراز می‌گوید: تلاش داریم بخش اصلی این خط تا پایان امسال به تصفیه‌خانه دوکوهک انتقال یابد و برای توزیع در مدار آبرسانی شیراز به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده شود. «نوذر جلالی» از پیشرفت 78 درصدی این طرح به طول انتقال 77 کیلومتر خبر می‌دهد و می‌افزاید: پیش بینی می‌شود با افتتاح این خط وضعیت کیفی و کمی آب شیراز مطلوب‌تر شود. وی به اهمیت این پروژه اشاره و اضافه می‌کند: از عملیات اجرایی خط دوم آبرسانی سد درودزن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی استان یاد می‌شود. این مقام مسئول با بیان اینکه انتقال 3 مترمکعب بر ثانیه آب از سد درودزن در شمال شیراز از ویژگی‌های قابل ملاحظه این طرح است، ادامه می‌دهد: خط دوم آبرسانی شیراز از سد درودزن تا 12 سال آینده نیاز شهروندان را برای تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی برطرف می‌کند. معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای با اشاره به اینکه این طرح توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و موسسه نیروگستر به عنوان پیمانکار پروژه در حال انجام است، می‌گوید: این خط آبرسانی با استفاده از لوله‌های فولادی به قطر هزار و 400 تا هزار و 600 میلی‌متر ایجاد می‌شود. جلالی اضافه می‌کند: در کیلومتر 15 مسیر، ایستگاه پمپاژخانه‌ای به همراه مدرن‌ترین تصفیه‌خانه به روش تله‌متری به ظرفیت 3 مترمکعب در ثانیه راه‌اندازی خواهد شد. وی با بیان اینکه تکمیل‌کننده خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز به موازات جاده خروجی صدرا قرار دارد، می‌گوید: خط لوله وارد جاده اصلی شیراز- سپیدان و از مسیر کنارگذر به بلوار حسینی الهاشمی منتقل می‌شود، سپس به مخازن معالی‌آباد وارد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید