• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23306
+
-

یک «عینک» با 2 مدعی

معاون خدمات شهری شهرداری: سال گذشته چندین بار برای در اختیار گرفتن تالاب عینک به شرکت آب منطقه‌ای درخواست دادیم که همگی آنها رد شد

شهری
یک «عینک» با 2 مدعی

وحیده اسماعیلی | رشت -خبرنگار:

 تالاب عینک از بزرگ‌ترین تالاب‌های شهری کشور است که در رشت قرار دارد؛ تالابی که در قسمت غربی شهر و در امتداد جاده رشت به فومن واقع شده و وجود استخرهای چندگانه همراه با طبعیت پیرامون آن جلوه زیبایی به این قسمت از شهر داده است.

ماهیگیری، وجود گونه‌های مختلف گیاهی و زیستگاه انواع ماهی و پرندگان مهاجر در تالاب عینک موجب شده این تالاب شهری ظرفیت بالقوه‌ای برای گردشگری داشته باشد. تالاب عینک حتی در کنوانسیون رامسر (معاهده بین‌المللی با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان) به ثبت رسیده است. اما این ظرفیت سال‌هاست در کشاکش ادعای مالکیت شرکت آب منطقه‌ای گیلان و شهرداری رشت قرار گرفته و نتوانسته است برای جذب گردشگر در مرکز استان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با ایجاد آبراهه‌ها و استخرهای مصنوعی سعی در ایجاد مناظر طبیعی و جذب گردشگر بیشتر در شهرهای خود دارند، اما این چشم انداز طبیعی خدادادی در رشت به حال خود رها شده است. 

هرچند که درسال‌های اخیر مدیریت شهری رشت تلاش‌های زیادی برای دراختیار گرفتن این تالاب و اجرای پروژه‌های مختلف ورزشی و تفریحی و احداث هتل پیرامون تالاب عینک انجام داده، اما همه این برنامه‌ها به دلیل مخالفت شرکت آب منطقه‌ای استان که مالکیت این آب‌بندان بزرگ شهری را برعهده دارد، ناموفق بوده است. 
هر از گاهی اخبار جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد هتل و پروژه‌های ورزشی و تفریحی در تالاب عینک توسط شورای شهر و شهرداری رشت به گوش می‌رسد که با مخالفت شرکت آب منطقه‌ای تا کنون این طرح‌ها مسکوت   مانده‌اند. 
اما مطالبه این تالاب توسط فعالین زیست محیطی، اجتماعی ومدیریت شهری درسال‌های اخیر موجب شد تا شرکت آب منطقه‌ای استان برای واگذاری این مجموعه به شهرداری اعلام آمادگی کند. 


 آمادگی برای واگذاری و اجاره دادن
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان که مالکیت این تالاب بر عهده سازمان تحت مدیریت او است، درباره بهره‌گیری از ظرفیت تالاب عینک برای توسعه برنامه‌ها و طرح‌هایی گردشگری شهری گفت: ما حاضر به واگذاری تالاب به شهرداری و دیگر سرمایه‌گذاران هستیم.
 «کاظم لطفی» با بیان اینکه عینک، آب‌بندان محسوب می‌شود و نه تالاب تاکید کرد: اولویت در استفاده از آب این مجموعه، تامین آب کشاورزی است و نمی‌توانیم برای داشتن چشم‌اندازی زیبا و استفاده گردشگری از تالاب به کشاورزی خسارت وارد کنیم، اما با شهرداری رشت و یا هرسرمایه‌گذاری که برای اجرای پروژه‌های گردشگری آمادگی داشته باشد، همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد:  اخیرا نیز یک سرمایه‌گذار برای ساخت هتل به ما مراجعه کرد و آمادگی داریم 4 هکتار از پیرامون تالاب را برای ساخت هتل به سرمایه‌گذار اجاره بدهیم. برای همکاری با مدیریت شهری رشت نیز هیچ مشکلی نداریم. 
 اظهارات مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای در واگذاری تالاب عینک و همکاری با شهرداری و سرمایه‌گذار در حالی بیان می‌شود که سال گذشته شهرداری منطقه 4 رشت تلاش‌های زیادی برای اجرای برنامه‌ها دراین تالاب کرده بود که با عدم همکاری شرکت آب منطقه‌ای در واگذاری تالاب به شهرداری ناموفق باقی ماند. 


  بی‌رغبتی آب منطقه‌ای به واگذاری
 
معاون خدمات شهری شهرداری که سال گذشته مدیریت شهرداری منطقه 4  رشت بر عهده وی بود، 
درباره اعلام آمادگی شرکت آب منطقه‌ای برای همکاری با شهرداری یا هر سازمان دیگر اظهار کرد: چنین چیزی را قبول ندارم. از سال گذشته چند بار برای در اختیار گرفتن تالاب عینک برای اجرای پروژه‌ها به آب منطقه‌ای درخواست دادیم که این شرکت درخواست ما را رد کرد. بارها گفتند با شهرداری همکاری می‌کنند، اما تا کنون هیچ تعامل و همکاری دیده نشده است.
«علی مقصودی» ادامه داد: شهرداری برنامه‌های خود را برای تالاب عینک بر اساس طرح تفصیلی برنامه‌ریزی کرده است اما تا زمانی که مشکلات مالکیت و واگذاری تالاب به شهرداری حل نشود، کارها روی زمین باقی می‌ماند.
 ادعای همکاری و تعامل فقط در حد حرف است و معتقدم شرکت آب منطقه‌ای هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات موجود و واگذاری مدیریت تالاب به شهرداری ندارد.


   هدف شهرداری پاک کردن عینک است 

 «علی مقصودی» معاون خدمات شهری شهرداری رشت اظهار کرد: بهبود فضای شهری مانند ایجاد پارک و احیا و حفظ پیرامون تالاب در برنامه‌های شهرداری پیش‌بینی شده و اصلا برای آب و درون تالاب هیچ برنامه‌ای نداریم. شهرداری به دنبال ایجاد فضای سبز پیرامون تالاب است که تا کنون به علت همکاری نکردن شرکت آب منطقه‌ای اجرایی نشده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید