• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23301
+
-

اهمیت بافت تاریخیِ جهانی یزد


سمیه گلابگیریان| سرپرست روزنامه همشهری یزد :

یزد از قدیم به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان شهرت دارد. این شهر تاریخی دارای بافت تاریخی ارزشمند با 743 هکتار مساحت عرصه و 5 هزار هکتار مساحت حریم است که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است. این اولین باری است که شهری با این وسعت و با جریان زندگی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است، پس باید نهایت بهره‌برداری از این ظرفیت صورت بگیرد.
در اولین گام باید از این برند معتبر برای معرفی بیشتر یزد به جهانیان اقدام شود. استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی و سفیران فرهنگی می‌تواند راهگشای این مهم باشد. قطعا تا زمانی که اطلاعات و تصاویری از بافت تاریخی به گردشگران عرضه نشود، شناخت و انگیزه‌ای برای سفر به یزد وجود نخواهد داشت.

با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی موجود در یزد، قطعا آمار گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند بسیار کم است. باید تلاش کرد در شرایطی که صنعت استان با مشکلات بسیاری از‌جمله بی‌آبی و آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، با تقویت صنعت گردشگری، اقتصاد استان و شهر را پویا نگه داشت.
اما پذیرایی از گردشگران هم زیرساخت‌هایی می‌خواهد که وضعیت چندان مطلوبی در استان ندارد. تعداد هتل‌ها و مراکز اقامتی استان باید افزایش یابد؛ چرا که در زمان پیک تورهای خارجی، همواره کمبود تخت وجود دارد. هر چند رویکرد ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی برای تامین بخشی از نیازهای اقامتی استان مطلوب است، اما قطعا پاسخگوی نیازها نخواهد بود. وقت آن رسیده است که از توان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان استفاده شود. دستگاه‌های متولی گردشگری باید در این حوزه ورود و قوی عمل کنند؛ چرا که گردشگری صنعتی زودبازده و پاک است و قطعا برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

اما به جهانی شدن نباید صرفا نگاه اقتصادی داشت. ارتقای زندگی در بافت تاریخی باید رویکرد جدی مدیریت شهری باشد. قطعا مردم بهترین حافظان میراث گذشتگان هستند و اگر این علاقه با رسیدگی بیشتر به ساکنان بافت، تقویت شود، قطعا حفاظت و حراست از این میراث تسهیل خواهد شد. همه باید دست در دست هم دهیم تا از ظرفیت جهانی شدن به بهترین شکل استفاده کنیم و ضمن حفاظت و حراست بیشتر میراث گذشتگان، یادگاری ارزشمند برای آیندگان به جای بگذاریم.
نگاه مردم و دستگاه‌ها باید به بافت تاریخی معطوف شود و همه اقداماتی که در بافت تاریخی انجام می‌شود با دید کارشناسی و فنی صورت گیرد تا به بدنه بافت تاریخی خدشه‌ای وارد نکند؛ چرا که در غیر این صورت جهانی شدن برند همیشگی و جاودانی برای یزد نخواهد بود و خروج از الزامات یونسکو مارا به سرانجام ناخوشایندی دچار خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید