• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23300
+
-

حضور کمرنگ دختران در ورزش

ناهید مسلمی| کارشناس تربیت بدنی :


نزدیک به نیمی از جمعیت کشور و همچنین آذربایجان شرقی را بانوان تشکیل می‌دهند. اهمیت ورزش به عنوان تلاشی اثرگذار در سلامت جسمی و روحی بانوان بر کسی پوشیده نیست. زیرا سلامت جسمی و روانی بانوان نقش موثری در شادابی و نشاط اعضای خانواده دارد. در عین حال، موانعی وجود دارد که باعث می‌شود بانوان رغبت کمتری برای فعالیت‌های ورزشی داشته باشند. نبود فضاهای مناسب ورزشی، کمبود سالن‌های ورزشی اختصاصی بانوان، گران بودن باشگاه‌های ورزشی و وجود محدودیت‌های اجتماعی از این دست موانع هستند و باید برای رفع این موانع چاره‌ای اندیشیده شود.  بنابر اعلام مسئولان امور بانوان استان از جمعیت نزدیک به دو میلیونی زنان و دختران استان فقط 100 هزار نفر به شکل سازمان یافته ورزش می‌کنند و این آمار درصد پایینی از جمعیت بانوان استان را شامل می‌شود.

به گواهی آمار، بیش از 300 هزار نفر از بانوان استان به شکل غیر سازمان یافته به ورزش همگانی می‌پردازند وتنها حدود 2 درصد از فضاهای ورزشی استان به دختران و بانوان اختصاص می‌یابد و فضاهای پوشیده و سالن اختصاصی به خصوص در بعضی مناطق حاشیه‌ای تبریز که جمعیت دختران بیشتر از سایر مناطق است، کمبودهایی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دختران چندان تمایلی برای ورزش کردن ندارند و مطالبه جدی هم در این زمینه مطرح نمی‌شود. این دختران جوان و فعال باید از مسئولان بخواهند زیرساخت‌های ورزش همگانی را در محلات و مناطق مختلف مهیا کنند. در بسیاری از کشورهای غربی، متولی ورزش همگانی شهرداری‌ها هستند و ورزش را از ابزارهای تامین کننده امنیت و سلامت شهری می‌دانند.

مسئولان باید به ورزش دختران در جایگاه عاملی پیش‌گیرنده و تامین کننده سلامت جامعه بنگرند و امکانات و تجهیزات اختصاصی آنان را فراهم کنند. در بسیاری از شهرهای استان تعداد پارک‌های مختص بانوان، کم است و برای رفع این مشکل می‌شود در پارک‌های عمومی و بوستان‌ها با فراهم کردن امکاناتی مثل سالن‌های بادی یا ایستگاه‌ها و فضاهای کوچک پوشیده، این کمبود را تا حدی رفع کرد. همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در ترویج ورزش همگانی دختران اهمیت دارد. باید با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف، سطح پوشش ورزش همگانی دختران را که نیمی از جمعیت دانش‌آموزی استان هستند را فراتر از ظرفیت کنونی افزایش داد. از نظر روانی نیز ورزش باعث افزایش عزت نفس، کاهش هیجان‌ها و فشارهای روحی می‌شود. 80 درصد دختران بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند. به همین سبب وقتی برای ورزش کردن از خانه بیرون می‌آیند، با دیگران ارتباط پیدا می‌کنند و روابط اجتماعی شان تقویت می‌شود و از افسردگی در امان می‌مانند.  دختران با اجرای ورزش‌های همگانی مثل پیاده‌روی، کوهپیمایی، پیلاتز، یوگا، شنا، ایروبیک، فیت‌نس و دوچرخه سواری خود را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کنند. ورزش برای آینده دختران اهمیت دارد. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد ورزش از عواملی است که ناباروری در زنان را 12 درصد کاهش می‌دهد و هنگام دوران بارداری نیز باعث می‌شود بانوان از لحاظ جسمی و روحی حالت بهتری را تجربه کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید