• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 22 مرداد 1403
کد مطلب : 232516
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BgWN2
+
-

تغییر جهت عجیب سپیددشت در مسیر قطار

گردشگری
تغییر جهت عجیب سپیددشت در مسیر قطار

مسافران خوزستان به تهران در سفر با قطار اتفاق جالبی را تجربه می‌کنند.آنها سپید دشت لرستان را یک‌بار در سمت راست خود مشاهده می‌کنند و بار دیگر در سمت چپ.
به گزارش همشهری، مسیر ریلی خوزستان به تهران 512.7کیلومتر است. در ورودی شهر سپیددشت لرستان از طرف چمسنگر، مسافرانی که به بیرون قطار نگاه می‌کنند، شهر سپیددشت را در سمت چپ خود می‌بینند. قطار به مسیر خود ادامه می‌دهد و با وارد شدن به تونل و خارج شدن از آن مسافران سپیددشت را در سمت راست خود تماشا می‌کنند. تماشای این شهر در سمت راست و چپ چندبار دیگر با ورود و خروج به تونل‌ها تکرار می‌شود و همین باعث جذابیت این مسیر ریلی می‌شود.
در بررسی علت این اتفاق هیجان‌انگیز باید نگاهی به جغرافیای منطقه بیندازیم. هنگامی که قطار از سمت ایستگاه چمسنگر به شهر سپیددشت وارد می‌شود، می‌باید اختلاف ارتفاعی حدود 50متر را در طول مستقیم یک کیلومتر طی کند تا به محل ایستگاه راه‌آهن این شهر برسد. طی کردن این مسیر به‌صورت ریلی با این اختلاف ارتفاع در واقع کاری غیرعملی و غیرممکن است. از این‌رو مهندسان شرکت مهندسی کامپساکس دانمارک، مشاور فنی و طراح بخش‌هایی از راه‌آهن ایران، برای ادامه، مسیری به طول 4.7کیلومتر را به‌صورت S و در 3خط طراحی کرد تا به ایستگاه راه‌آهن برسد.
پس از طراحی این قسمت مهم از راه‌آهن ایران، اجرا و ساخت آن با شرکت راه‌آهن و فواید عامه بلژیک بود. هم‌اکنون پس از گذشت بیش از 85سال این مسیر ریلی از راه‌آهن سراسری ایران جذابیت‌های منحصر به فرد و خاص خودش را دارد.
همین خط آهن سبب شد که سپیددشت شکل بگیرد و برای خودش شهری شود؛ همین قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن تهران – جنوب. شهر سپیددشت در محدوده اداره کل راه‌آهن لرستان و محور تهران ـ خرمشهر است. سومین ایستگاه از دورود و در فاصله ۴۲ کیلومتری آن.
سپید دشت نامش را هم مدیون همین خط راه‌آهن است. در زبان لری به پیچ راه، پید می‌گویند و سه‌پیچ یا سه ‌پید وجه تسمیه این منطقه است؛ یعنی دشتی که 3 پیچ راه‌آهن از آن می‌گذرد.
شهر سپیددشت به‌عنوان گلوگاهی بین شهرهای خرم‌آباد، دورود، منطقه شول‌آباد الیگودرز و اندیمشک قرار دارد.
نکته جالب دیگر مسیر ریلی سپید‌دشت این است که به آن خواهرخوانده «سه خط طلا» می‌گویند. ماجراي سه خط طلا هم به پل ورسک كه از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است برمی‌گردد که در سال ۱۳۱۵ به بهره برداری رسید. در اردیبهشت سال ۱۳۱۲ شرکت دانمارکی کامپساکس قرارداد احداث راه‌آهن شمال- جنوب ایران را امضا کرد. مهندسان اروپایی به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوه‌های البرز متوجه شدند که راه‌آهن باید از روستای عباس‌آباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) عبور کند و قطار پس از روستای ورسک باید با طی مسافت 10کیلومتر و نیز ۶۰۰ متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت می‌کرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود. پس آنان تصمیم گرفتند مسیر را به شکل 3 پله روی دامنه کوه اجرا کنند که به «سه خط طلا» معروف شد. طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لکوموتیوها درنظر گرفته شده است که برای سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور ارزشی به‌مراتب بیشتر از طلا دارد. از این‌رو به این 3 خط راه‌آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به‌اصطلاح سه خط طلا می‌گویند.
در فرصت باقیمانده از تعطيلات تابستانی خوب است تجربه سفر با قطار و دیدن  3 خط طلا یا خواهرخوانده سه خط طلا در سپید دشت را برای خود رقم بزنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید