• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
سه شنبه 16 مرداد 1403
کد مطلب : 231987
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0gKJy
+
-

اعلان فروش؛ از باروت تا جعبه موزیک

  موضوع: نخستین آگهی‌های بازرگانی در مطبوعات تهران
  ویژگی: بازاریابی برای فروش محصولات خارجی و داخلی
***
وقتی نخستین آگهی تجاری در هفته‌نامه وقایع اتفاقیه، در زمان صدارت امیرکبیر، منتشر شد، نام «مسیو روجیاری» به‌عنوان نخستین سفارش‌دهنده آگهی مطبوعاتی در این نشریه ثبت شد. این آگهی تجاری در ششمین شماره وقایع اتفاقیه به تاریخ 29 اسفند سال 1299خورشیدی منتشر شد و پای آگهی‌های تبلیغاتی را از همان دوره در مطبوعات ایران بازکرد، مهرشاد کاظمی‌، تهران‌پژوه، درباره جزئیات این روند می‌گوید: «ابتدا از تبلیغات در مطبوعات با عنوان اعلان یاد می‌کردند و تبلیغ غذاهای اروپایی که در دوره قاجار طرفداران زیادی داشت یکی از نخستین تبلیغات در مطبوعات محسوب می‌شد. به مرور زمان در شماره‌های بعد وقایع اتفاقیه به آگهی فروش اجناس فرنگی در نزدیکی سفارت انگلستان برمی‌خوریم و می‌بینیم که برای بازارگرمی و جذب مشتری در تبلیغات این محصولات فرنگی از جمله‌هایی مانند «اعلاست و تازگی دارد» استفاده می‌شد. این اجناس خارجی متعلق به فردی به نام مسیو روجیاری بود و شامل اقلام مصرفی چون زنجیر ساعت، دستبند، میز و صندلی، ساعت، چینی، شمع، باروت، چتر، جعبه موزیک و ... بود.»به‌ گفته کاظمی کم‌کم تجار ایرانی هم با فواید جذب مشتری و آگهی دادن آشنا شدند و سراغ تبلیغات و آگهی دادن رفتند؛ نمونه این تبلیغات، اعلان صورت قیمت اجناس موردنیاز مردم به نرخ رسمی دولتی و فروش کتاب‌های تازه‌چاپ‌شده بود.بعد از مطبوعات دوران قاجار نوبت به دوران پهلوی اول و نو‌گرایی در ایران و تهران و تغییرات در تبلیغات مطبوعات می‌رسد که پیشگام این تغییرات روزنامه اطلاعات در دهه اول سده1300خورشیدی بود. مهرشاد کاظمی تعریف می‌کند: «در این دوره مطبوعات و حتی مردم به فوت و فن صحیح تبلیغات و تأثیر آن بر فرهنگ و نحوه جذب مشتری و مخاطب چندان آگاه نبودند. تبلیغات با روند سابقش انجام می‌شد و روزنامه اطلاعات بیشترین آگهی‌های تبلیغاتی را منتشر می‌کرد. از سال 1325شمسی اندک تغییراتی در ارائه تبلیغات مطرح شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید