• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23160
+
-

سال هندوانه

امسال 62 هزار تن هندوانه با ارزش اقتصادی 600 میلیارد ریال در گیلان برداشت خواهد شد

کشاورزی
سال هندوانه

وحیده اسماعیلی| رشت -خبرنگار:

 بعد از چند هفته تداوم گرانی هندوانه، چند روزی است هندوانه بومی گیلان از باغ‌های چاف لنگرود به بازارها عرضه شده و درنهایت قیمت این میوه تابستانی کاهش چشمگیری پیدا کرد. چاف لنگرود قطب تولید هندوانه در گیلان است و این شهرستان 60 درصد هندوانه مورد نیاز استان را تامین می‌کند. علاوه بر چاف شهرهای کیاشهر، آبکنار، کپورچال بندرانزلی و بخش‌هایی ازصومعه‌سرا و رشت نیز از مناطقی هستند که هندوانه درآنها کشت می‌شود.
طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهاد کشاورزی امسال حدود 15 هزار تن هندوانه فقط از اراضی ساحلی لنگرود برداشت خواهد شد.  
سال خوب برداشت هندوانه در حالی در استان آغاز شده که در سال‌های گذشته به دلیل   قیمت کم این محصول و آبگرفتگی باغ‌ها، ضررو زیان زیادی به کشاورزان این بخش وارد شده بود و در نهایت هندوانه با کمترین قیمت در بازارها به فروش رسید. کاهش قیمت و نبود بازار فروش، کاهش سطح زیر کشت هندوانه در استان را در سال‌های اخیر درپی داشت. 


  رضایت باغداران چافی

یک باغدار هندوانه در چاف لنگرود به همشهری گفت: با وجود اینکه کاشت هندوانه هزینه زیادی دارد، اما در زمان برداشت با کمترین قیمت از باغدار خریداری می‌شود و درآمد کشاورز از فروش این محصول بسیار پایین است، به همین خاطر بسیاری از باغداران امسال بخشی از مزارع خود را به برنجکاری اختصاص دادند. 
«غلامعلی استوارپور چافی» ادامه داد: سال گذشته 8 هکتار از اراضی کشاورزی‌ام را زیر کشت هندوانه برده بودم که به دلیل بهره کم، امسال قسمتی از زمین را به برنجکاری اختصاص دادم. 
با این وجود امسال هم هندوانه به صورت کاملا ارگانیک کشت کردم و موفق شدم 400 تن هندوانه برداشت کنم. امسال هندوانه از قیمت مناسبی برخوردار است و هرکیلو به قیمت 1500 تومان خریداری می‌شود. در حالی که سال گذشته هر کیلو هندوانه را 300 تومان از باغداران خریداری می‌کردند و بسیاری دچار ضرر شدند. اما امسال رضایت داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته از لحاظ تولید خوب نبود، افزود: علی‌رغم حمایت‌های جهاد کشاورزی در معرفی باغداران به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات خرید ماشین‌آلات، اما کشاورزان نتوانسته بودند محصول خوبی تولید کنند. در نتیجه برای بازپرداخت وام بانکی دیرکرد داشتند و با جریمه‌های سنگین و اخطارهای متعدد روبه‌رو شدند. از سوی دیگر صندوق بیمه خسارت محصولات کشاورزی، هندوانه را از فهرست حمایت‌های خود خارج کرده و این مساله یکی از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران هندوانه‌کار شده است. این باغدار تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان هندوانه به صورت سنتی و تجربی به این کار مشغولند  و از این رو در تولید ضعیف هستند. همچنین بارها به ما گفتند کشت جایگزین و دوم بعد از هندوانه انجام دهیم، اما به دلیل اینکه در فصل پاییز این اراضی آبگیر هستند عملا این کار شدنی نیست و نمی‌توان کشت دوم دراین باغ‌ها انجام داد. 
 

  برداشت 62 هزار تن هندوانه

یکی از سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی با توجه به بحران کم‌آبی ممنوعیت کاشت محصولات آب‌بر در مناطق خشک و کم بارش است. استان‌های شمالی کشور از بارش‌های مناسبی برخوردار هستند و کشت برنج فقط دراین استان‌ها توصیه شده است. هندوانه نیز محصولی آب‌بر است و فقط در اراضی ساحلی امکان کشت دارد. حال که آب فراوان در استان فرصت تولید بیشتر این محصول را به وجود آورده است، جا دارد متولیان جهاد کشاورزی استان برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و سطح زیر کشت این محصول انجام دهند تا از این فرصت برای رونق کار کشاورزان استان استفاده شود. 

 مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان دراین باره گفت: سیاست جهاد کشاورزی با رویکرد مصرف بهینه آب است و هندوانه نیز محصولی وابسته به آب زیاد و بارش است. «ابراهیم اکبرزاده» افزود: جهاد کشاورزی گیلان برنامه‌ای برای توسعه و افزایش تولید در بیش از 3 هزار و 85 هکتار اراضی کشاوری ندارد. افزایش تولید فقط در باغ‌های موجود با اجرای اقداماتی نظیر بهبود تغذیه و استفاده از بذرهای اصلاح‌شده در هر واحد سطح هندوانه‌کاری دنبال می‌شود.  وی با بیان اینکه امسال مشکلی در کاشت و برداشت هندوانه در استان نداشته‌ایم، گفت: بارندگی‌های اردیبهشت و گرمای تیرماه تولید مناسب هندوانه در استان را در پی داشت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل کشت حدود 62 هزار تن هندوانه با ارزش اقتصادی 600 میلیارد ریال از باغ‌های استان برداشت شود. 


قیمت هندوانه در کشور کاهش نخواهد داشت

« ابراهیم اکبرزاده» مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان در خصوص تنظیم بازار هندوانه به دنبال برداشت هندوانه، گفت: هندوانه چاف لنگرود بیشتر مصرف داخلی در خود استان دارد و تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت این محصول در کل کشور نخواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید