• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 مرداد 1403
کد مطلب : 231539
+
-

بازار آرام ارز در روز ترور

تجربه تنش‌های سیاسی یک سال اخیر نشان داده که اثرات هیجانی بر بازار ارز ایران به حداقل رسیده است

بازار
بازار آرام ارز در روز ترور

بهرنگ آزاد- روزنامه‌نگار

روز چهارشنبه شوک ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بازار داخلی ارز را برای مدت کوتاهی تحت‌ تأثیر قرار داد و فضای روانی حاکم بر این بازار باعث شد قیمت‌ ارزهای خارجی روند افزایشی پیدا کند. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد خریداران به امید فروکش کردن التهاب ایجادشده دست از خرید برداشته‌اند.
تجربه تنش‌های سیاسی یک سال اخیر از طوفان الاقصی در مهرماه سال1402 تا حمله رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری ایران در 13فروردین امسال و سپس پاسخ  متقابل موشکی ایران در اواخر فروردین و نهایتا شهادت شهید رئیسی نشان داده که اثرات هیجانی بر بازار ارز ایران به حداقل رسیده است. در حالی ‌که در دهه90 تحولات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای اثر روانی عمیقی بر بازار ارز می‌گذاشت، سیاست درست دولت سیزدهم در شرطی نکردن اقتصاد به مسائل سیاسی و دیپلماسی سبب شد به‌تدریج از تأثیرپذیری بازارها از تنش‌های سیاسی کاسته شود.
روز چهارشنبه هم در ابتدای معاملات صبحگاهی قیمت ارز در بازار آزاد تا 61هزار تومان بالا رفت، اما مجددا پایین آمد و دیروز عصر در محدوده 60هزار و 500تومان معامله می‌شد. این وضعیت نشان می‌دهد همچنان شرایط اقتصادی کشور مطابق با سیاست دولت سیزدهم رفتار می‌کند و فعلا سیاست‌های دولت جدید تغییری در این شرایط ایجاد نکرده است.برخی تحلیلگران می‌گویند تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد و تنها در معاملات فردایی و تلگرامی قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود و شکاف قیمت مورد انتظار خریداران و فروشندگان بیشتر شده و به همین علت، سطح تقاضای خرید پایین آمده است.
به گزارش همشهری، یک دلیل عمده روند صعودی قیمت طلا افزایش 7.3درصدی بهای هر اونس در بازارهای جهانی است، در حالی‌ که قیمت هر مثقال طلا در بازار تهران 2.4درصد، طلای 18عیار 2.3درصد و سکه 2درصد رشد کرده است. براساس آخرین قیمت‌ها از بازار آزاد ارز ایران، ارزش هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه نسبت به روز قبل آن 1.2درصد رشد کرد و 60هزار و 100تومان قیمت خورد.

تسلط بازارساز بر بازار
یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به منابع و درآمدهای ارزی کافی ایران در 2سال اخیر، بعید است تنش‌های مختلف سیاسی و منطقه‌ای تأثیر بلندمدتی بر بازار داشته باشد. سیدحمید حسینی با اشاره به اثر شهادت اسماعیل هنیه بر بازارهای داخلی و خارجی ازجمله بازار جهانی نفت تأکید کرد: نوسانات این‌چنینی کاملا مقطعی و زودگذر است، چراکه معادلات بزرگ و مهم سیاسی و منطقه‌ای را تغییر نخواهد داد.
وی با اشاره به وضعیت مناسب ارزی کشور در سال ‌جاری که بسیار مناسب‌تر از سال گذشته است، تأکید کرد: نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخدادهای سیاسی را بلندمدت دانست. ما در سال‌ جاری شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین افزایش درآمد صادرات نفتی بودیم، به‌ طوری ‌که میانگین ماهانه درآمدهای نفتی ما در سال گذشته 3میلیارد دلار بود که در سال‌ جاری به 4میلیارد دلار رسید. مطمئنا همین موضوع در کنترل و مدیریت بازار ارز بسیار مهم و تعیین‌کننده است.
حسینی با تأکید بر اینکه التهاب بازار ارز به هیچ عنوان پایدار و طولانی نیست گفت: مطمئنا این اتفاق در روند طبیعی بازار ارز تأثیر چندانی ندارد و تجربه نشان داده هیجانات زودگذر خیلی زود تخلیه خواهد شد. ضمن اینکه مردم به‌خوبی با این وضعیت آشنا هستند و می‌دانند هجوم بردن به بازار ارز در این شرایط به هیچ عنوان به سودشان نیست و چیزی جز ضرر و زیان در انتظارشان نخواهد بود.

مکث
افزایش نرخ ارز گذراست

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: تجربه بانک مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. سیدکمال سیدعلی اظهار کرد: در حال حاضر نرخ ارز با وجود خبرهای منفی واکسینه شده است، اما ممکن است دلال‌ها و بعضی صراف‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند.او یادآوری کرد: تا قبل از تشدید درگیری حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و همچنین شهادت رهبر حماس در تهران، قیمت ارز روند کاهشی داشت و به ۵۷هزار تومان هم رسیده بود و به ‌نظر می‌رسد رشد حال حاضر نرخ ارز فقط تحت ‌تأثیر اتفاق سیاسی اخیر باشد و به‌زودی فروکش کند.سیدعلی افزود: با توجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، چراکه این جهش همچون گذشته فروکش خواهد کرد.به‌ گفته او، دستگاه‌های نظارتی هم باید در شرایط فعلی تمام توان خود را برای مقابله با سوداگران و دلالان به‌ کار گیرند تا از تنش سیاسی اخیر در راستای منافع خود استفاده نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید