• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 مرداد 1403
کد مطلب : 231265
+
-

یادگاری از مسجد تاریخی قلعه یوسف‌آباد

یادگاری از مسجد تاریخی قلعه یوسف‌آباد

موضوع: مسجد قلعه و دیگر مساجد یوسف‌آباد
ویژگی: قدیمی‌ترین مسجد محله
***

محله یوسف‌آباد مسجد کم ندارد، اما حدود یک قرن پیش قلعه تاریخی یوسف‌آباد مسجدی قدیمی داشت که با معماری خاصش زبانزد تهرانی‌ها بود. دیگر از قلعه قدیمی یوسف‌آباد خبری نیست و سال‌هاست مسجد قدیمی آن جایش را به مسجد سالار شهیدان داده است.
محسن شاعری از ساکنان قدیمی یوسف‌آباد که با خانواده‌اش در قلعه زندگی می‌کردند، می‌گوید: «آن روزها تنها یک مسجد داشتیم که به مسجد قلعه معروف بود. مسجد در سال1285 ساخته شد و گلدسته نداشت و دیوارهایش آجری بود، اما معماری باشکوه و خاصی داشت. آجرها به‌صورت مستطیلی و مشبک در کنار هم قرار گرفته بودند. شبستان زنانه نداشت و زنان بیرون مسجد در فضایی که برای نماز درنظر گرفته‌شده بود نماز می‌خواندند. ‌ماه محرم اعضای هیئت و دسته عزاداری بیرون مسجد مراسم برگزار می‌کردند و در داخل مسجد پذیرایی می‌شدند. وقتی بحث تقسیم اراضی و فروش آن به میان آمد فردی به نام رمضانعلی زمین مسجد را خرید و آن را وقف کرد.»
مسجد جمکران و مسجد مهدیه در یوسف‌آباد را اهالی‌خمین مقیم آنجا اداره می‌کردند. هنوز هم آنها متولی این مساجد هستند. علاوه بر مسجد شفا و مسجد سادات، مسجد حمزه و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نیز از مساجد این محله قدیمی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید