• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 8 مرداد 1403
کد مطلب : 231142
+
-

صفر تا صد رفتار با فرزندان طلاق

کوتاه‌تر از گزارش
صفر تا صد رفتار با فرزندان طلاق

طلاق از آن اتفاقات تلخی است که به غیراز زن و مرد، اگر پای فرزندی در میان باشد، او را نیز دچار آسیب‌های جدی می‌کند مخصوصا اگر این فرزند کودکی باشد که توانایی بیان مسائل خود را نداشته باشد. مشاوران این نسخه را برای برخورد ابتدایی با کودکان طلاق پیچیده‌اند:

باکودکان طلاق صحبت کنید
فرزندان طلاق بعد از جدایی پدر و مادر بیش از هر زمان دیگری احساس خلأ و تنهایی می‌کنند. برای همین،  گفت‌وگو با کودک از مهم‌ترین قدم‌ها در مواجهه با جدایی والدین است. البته این گفت‌وگو باید در زمان مناسب، بر مبنای صداقت و اطمینان‌دهی باشد.

مشاوره وروان‌درمانی فراموش نشود
در مواجهه با کودکان طلاق، مراجعه به یک روانشناس کودک می‌تواند به آنها کمک کند تا احساسات خود را بهتر درک  و راه‌های سالم‌تری برای ابراز آنها پیدا کند. روانشناسی می‌تواند ابزارها و تکنیک‌هایی برای مقابله با استرس و اضطراب به کودک ارائه دهد.

روال منظم و ثبات ایجاد کنید
ایجاد یک روال منظم و پایدار در زندگی کودکان طلاق می‌تواند به آنها احساس‌امنیت‌و پیش‌بینی‌پذیری بدهد. این شامل زمان‌های مشخص برای خواب، غذا و فعالیت‌های روزانه است. ثبات در برنامه‌ها می‌تواند به کاهش استرس ونگرانی‌های کودک کمک کند.

ارتباط صادقانه داشته باشید
والدین بعد از جدایی باید با فرزندشان صادقانه صحبت کنند و به او اطمینان دهند که
هر دو همچنان او را دوست دارند و از اوحمایت می‌کنند. این ارتباط صادقانه می‌تواند به کاهش احساس تنهایی و بی‌اعتمادی در کودک کمک کند.

مهارت‌ مدیریت هیجان‌ها را آموزش دهید
آموزش مدیریت هیجان‌ها و رفتارهای نامتعارف کودک می‌تواند برای مدیریت بهتر احساسات و رفتارهایش کمک‌کننده باشد. این می‌تواند شامل تمرینات تنفسی، مدیتیشن وفعالیت‌های آرامش‌بخش باشد.

حمایت اجتماعی لازم است
مطمئن شوید که کودک از حمایت اجتماعی کافی برخوردار است. این شامل دوستان، خانواده وگروه‌های حمایتی است که به اوکمک می‌کنند تا احساس تنهایی نکند و بتواند با تغییرات بهترکنار بیاید.

حس گناه به کودک منتقل نکنید
یکی دیگر از رفتارهایی که هنگام طلاق برخی از زوج‌ها انجام می‌دهند، مدام به فرزندشان می‌گویند به‌خاطر او تاکنون در زندگی مانده‌اند اما دیگرتحمل کردن برای آنها سخت شده است. این صحبت‌ها تنها باعث ایجاد حس عذاب وجدان و گناه در کودک می‌شود و اعتمادبه نفس اورا تخریب خواهدکرد.

تصمیم‌های بزرگ را دو نفری بگیرید
ممکن است پدرومادر بعدازجدایی، هرکدام برنامه‌های متفاوتی برای فرزندخود درسرداشته باشند. برای آنکه بتوانید فرزند خود را بر سر دوراهی‌های تصمیم‌گیری و پرتنش نگذارید، ازقبل راجع به مدرسه، کلاس‌هایی که می‌خواهید فرزندتان را در آن ثبت‌نام کنید، با او صحبت کنید.

فرزند طلاق قاصد نیست
از فرزندتان به‌عنوان قاصد استفاده نکنید. در هر دیدار از فرزندتان‌ نخواهید که‌ فلان حرف را به پدر یا مادرش بزند. بهتر است از انجام این کار خودداری شود و اگرحرف جدی و مهمی هست، خود والدین آن را با همسر سابق خود در جریان بگذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید