• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23114
+
-

استقبال خونین از انتخابات سراسری پاکستان

آسیا
استقبال خونین از انتخابات سراسری پاکستان

 انفجارهای پیاپی در کارزارهای انتخاباتی در پاکستان، نگرانی‌ها درباره تکرار انتخابات خونبار در این کشور را افزایش داده است. در چند انفجار تروریستی در یک هفته اخیر، بیش از 200نفر کشته و زخمی شدند. این انفجارها، ‌که هدف آنها احزاب میانه‌رو و سکولار بوده‌اند، یادآور هفته‌های خونبار منتهی به انتخابات سراسری در سال2013 است؛ انفجارهای زنجیره‌ای در 6 هفته مانده به انتخابات سراسری در آن سال، درمجموع باعث کشته شدن 158نفر و مجروح شدن 672نفر شد.

 امسال اما انفجارها، از همان ابتدا با تلفات زیادی شروع شده است. به گزارش الجزیره، فقط در انفجاری که همین جمعه در حومه کویته در استان بلوچستان پاکستان روی داد، 129نفر ازجمله نامزد پیشتاز حزب عوامی بلوچستان کشته شدند. ساعاتی قبل از این انفجار، یک حمله مشابه در یک کارزار انتخاباتی در شهر بنو در شمال هم 4کشته به جا گذاشت. هفته گذشته هم حمله به کارزار انتخاباتی یک حزب متعلق به اقلیت پشتون، 20کشته به جا گذاشت. در آن حمله هم نامزد این حزب میانه‌رو جان خود را از دست داد. طالبان مسئولیت آن حمله را به‌عهده گرفت. بعد از انفجار کویته هم، شاخه‌ای از داعش مسئولیت انفجار را به‌عهده گرفت. حمله به گروه‌های میانه‌رو در مناطقی که نیروهای امنیتی ادعا می‌کنند از وجود شبه‌نظامیان طالبان پاک شده، باعث بروز انتقادهایی از سوی مردم شده است. الجزیره از کویته گزارش داده است که بسیاری از مجروحان در بیمارستان از نبود موانع امنیتی در محل روی دادن انفجار انتحاری انتقاد کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در انتخابات سال2013، گروه‌های شبه‌نظامی به‌خصوص طالبان درباره حضور احزاب میانه‌رو در انتخابات سراسری هشدار داده بودند و در نهایت، حملات گسترده به این احزاب، باعث شکست آنها شد. به‌نظر می‌رسد امسال هم همین احزاب در لیست اهداف گروه‌های تروریستی قرار دارند. انتخابات مجلس ملی پاکستان که قرار است 3مرداد برگزار شود، بدون چنین حملاتی هم به اندازه کافی پرتنش است. دستگیری نواز شریف در آستانه برگزاری این انتخابات، تنش‌های سیاسی را در پاکستان افزایش داده است. نخست‌وزیر سابق پاکستان، روز جمعه به محض ورود به فرودگاه لاهور در شمال کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به همراه دخترش مریم برای شروع دوره حبس خود به زندانی در اسلام‌آباد منتقل شد.

نواز شریف که 3دوره نخست‌وزیر پاکستان بوده، سال گذشته در پی تحقیقاتی مربوط به فساد برکنار شد. هفته گذشته، دادگاهی در پاکستان او را که در خارج از کشور به سر می‌برد به‌صورت غیابی به 10سال زندان محکوم کرد. دختر او به 7سال زندان محکوم شده است. نواز شریف نیروهای امنیتی قدرتمند کشورش را متهم کرده است که در آستانه این انتخابات، علیه او توطئه کرده‌اند.

وکیل نواز شریف گفته که با بازگشت او به پاکستان، امکان فرجام‌خواهی درباره حکم دادگاه فراهم شده است.

پاکستانی‌ها در انتخابات پیش‌رو 342نماینده مجلس ملی پاکستان را انتخاب خواهند کرد. حزب متعلق به نواز شریف یکی از احزاب اصلی این انتخابات است. ارتش وعده داده است با اعزام 371هزار نیرو به سراسر کشور، برگزاری «آزاد و عادلانه» این انتخابات را فراهم کند. با این حال منتقدان معتقدند ارتش در آستانه این انتخابات، با اعمال فشار به فعالان سیاسی، ‌روزنامه‌نگاران و منتقدان، در روند برگزاری آن دخالت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید