• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 7 مرداد 1403
کد مطلب : 231087
+
-

5 نکته درباره نوشیدنی‌های تابستانه

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای کاهش گرمای بدن به‌ویژه در روزهای گرم، خوردن آب و انواع نوشیدنی‌هاست که البته همان هم شرط و شروطی دارد. آب ساده نمی‌تواند به پایین آوردن دمای بدن کمک کند و خوردن نوشیدنی‌های بسیار شیرین هم توصیه نمی‌شود چون فشار خون را افزایش می‌دهند. خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره ویژگی‌های این نوشیدنی‌ها چند نکته مهم را مطرح می‌کند.

نکته اول:
نوشیدنی خنک خوب است اما نه خیلی خنک چون باید مقداری انرژی مصرف شود تا دمای نوشیدنی و بدن یکسان شود.

نکته دوم:
آبمیوه‌های طبیعی مناسب‌اند و آب هندوانه یکی از گزینه‌های پیشنهادی است. خود هندوانه هم درصورتی‌که فرد مشکلی برای صرف مواد غذایی نداشته باشد، گزینه مناسبی برای رفع عطش در فصل تابستان است.

نکته سوم:
برای فردی که دچار گرمازدگی شده آب معمولی جوابگو نیست و باید نوشیدنی حالت سرمی داشته باشد، یعنی اضافه کردن 2 قاشق چایخوری سر صاف نمک به یک لیتر آب.

نکته چهارم:
شربت‌های خانگی هم برای رفع تشنگی خوب است و مناسب‌ترین آنها شربت آبلیمو یا شیر خشت است که البته نباید خیلی شیرین باشند چون فشار خون را بالا می‌برند. به این شربت‌ها هم مقداری نمک اضافه کنید تا تعادل الکترولیت‌های داخل و خارج سلول را بر‌قرار ‌کند. خوردن نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا هم توصیه نمی‌شود چون باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

نکته پنجم:
چای هم برای ایجاد خنکی خوب است، اما برای فرد گرمازده مناسب نیست. در وضعیت معمول گرمای هوا یکی از نوشیدنی‌ها می‌تواند چای باشد، اما چای داغ نباشد چرا که داغی این نوشیدنی باعث بالا بردن دمای بدن می‌شود. چایی که در فصل تابستان می‌خوریم باید دمای ملایم و متعادلی داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید