• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230661
+
-

حقوق معلمان 26درصد افزایش یافت

واقعا کیفیت آموزش ما هیچ‌گاه به‌طور واقع‌بینانه و استاندارد تحلیل نشده است. اینکه دریابیم وضع آموزشی ما چگونه است، به‌خودی‌خود مشکلی پیچیده به شمار می‌رود. همه به‌طور کلی می‌دانستیم که بعضی از مدارس آموزش باکیفیت‌تری نسبت به دیگر مدارس دارند؛ ولی هیچ‌وقت یک پیمایش ملی برای سنجش آن انجام نشد. ما چند کار مهم انجام دادیم که جزو درخشان‌ترین کارهایمان است؛ اول اینکه مسئله رتبه‌بندی برطرف شد؛ به‌طوری‌که رتبه‌بندی امروز یکی از افتخارات دولت برای جبران فاصله دریافتی معلمان با دیگر کارکنان دولت است.
گرچه معتقدم معلم کارمند نیست و خطای راهبردی نظام اداری ما این است که معلم را کارمند می‌دانیم، ولی تاکید می‌کنم که معلم را باید در همان نظامی که اعضای هیأت‌علمی قرار دارند، تعریف و مسائل او را از این زاویه حل‌وفصل کنیم. مسئله اختلاف دریافتی معلمان نسبت به کارکنان دولت چند دهه روی میز مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش بود؛ ولی دولت سیزدهم آن را حل کرد و به‌طور متوسط ۲۶درصد حقوق معلمان کشور در پی رتبه‌بندی افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که ما مهاجرت معکوس به آموزش‌وپرورش داشتیم.

دولت‌ها باید دربرابر نمرات پایین دانش‌آموزان پاسخگو باشند
آزمون و آموزش یک فرایند هستند. هرگاه این دو از هم منفک شوند، هم آموزش آسیب می‌بیند و هم آزمون. کنکور چون از نظام آموزشی عمومی ما فاصله گرفت، به سایه‌ای شوم بر نظام آموزشی کشور تبدیل شد. به‌گونه‌ای که همه اهداف سند تحول بنیادین بر اثر نوع نگاهی که به کنکور می‌شد و عملکردی که کنکور در زندگی بچه‌های ما ایفا می‌کرد، تحت‌الشعاع قرار گرفت. بسیاری از متخصصان معتقدند که ۶ساحت تربیتی سند تحول بنیادین توسط کنکور به حاشیه رفت.
ما شاید 2دهه است که به این نتیجه رسیده‌ایم که کنکور با این شیوه‌ای که تا 2سال پیش برگزار می‌شد، به کشور آسیب می‌زند. اما تمهید و سازوکاری برای مقابله با این موضوع انجام نشد.
2 بار در مجلس‌های پیشین تصویب کردند و به دولت هم ابلاغ شد اما خبری از اجرا نبود. آنها به دلایل مختلف نتوانستند موضوع بحث را محقق کنند. اهتمام دولت به اجرای این مصوبه قانونی با هدف بازگرداندن مرجعیت به برنامه درسی ملی، معلم، کتاب درسی و مدرسه بود. پایه دوازدهم امتحاناتش نهایی شد و توانستیم برای نخستین بار در کشور پیمایشی ملی از وضعیت دانش و سواد بچه‌هایمان در پایه دوازدهم در همه درس‌هایشان پیدا کنیم.

جذب رتبه‌های برتر برای معلم شدن
در این دوره هیات جذب مرکزی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را دنبال کردیم که در کنار وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه فرهنگیان هم دارای هیات جذب مرکزی باشد.
این افتخار بزرگی برای دانشگاه فرهنگیان است. یکی دیگر از اقدام‌های بسیار کلیدی و سرنوشت‌ساز، موضوع آیین‌نامه جذب استعدادهای برتر ملی بدون کنکور برای دانشگاه فرهنگیان است؛ یعنی ما برای ساختن آینده‌مان، بهترین افراد را به معلم تبدیل کنیم. آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای دانشجو-معلمان روی همین موضوع دست گذاشته است. البته صرف تحصیل در دانشگاه فرهنگیان باعث نمی‌شود که شخص یا اشخاصی معلم شوند.
باید حتما صلاحیت حرفه‌ای‌شان را در آخر دوره کسب کنند و چندین تصمیم مهم دیگر که ازجمله مهم‌ترین آنها افزایش ساعات علمی دانشگاه فرهنگیان است. افزایش فضای دانشگاه فرهنگیان، بازطراحی ساختار و سازمان در قالب ۳۱دانشگاه استانی که همه آنها با نکته‌سنجی و به‌درستی انجام گرفت، اقدام مؤثر ماست. با این شیوه بقیه امور هم در مسیر اجرا قرار می‌گیرد.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان
یکی از کارهای مهم در این دوره، احیای حقیقی معاونت پرورشی است؛ کارهای خوب و جدی انجام شد. نهضت اردویی شکل گرفت و کار آموزش قرآن میان دانش‌آموزان بسیار جدی‌تر دنبال شد. موضوع مشارکت آنها در فعالیت‌های جانبی آموزشی بسیار فراگیر بود. طرح تحول پرورشی و تربیتی در دستور کار شورای معاونت فرهنگی قرار گرفت. این کار باید مراقبت شود.
یکی از جلوه‌های کار پرورشی طرح نماد یا نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. این موضوع جدی است. آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور به‌ویژه در دوره شیوع کرونا تشدید شد. باید نسبت به نظام مقابله با آسیب‌ها به‌طور جدی اهتمام ورزید و بر جلوگیری از آنها متمرکز شویم. آیین‌نامه نماد را تصویب کرده‌ایم و تا شورای اجتماعی کشور و رئیس‌جمهور شهید آن را پیگیری کرده‌ایم که اجرایش در دولت بعدی خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید