• یکشنبه 31 تیر 1403
  • الأحَد 14 محرم 1446
  • 2024 Jul 21
یکشنبه 31 تیر 1403
کد مطلب : 230412
+
-

11توصیه طب سنتی را جدی بگیرید

حتی درباره بیماری‌های غیرواگیر هم اگر شیوه زندگی به‌صورت صحیح انجام شود، عوارض این بیماری‌ها قابل کنترل بوده و این چیزی است که طب مکمل (سنتی)در سراسر جهان درباره آن توصیه‌های جالبی دارد؛ البته که باید تلفیقی با طب نوین داشته باشد تا منجر به تأخیر در شناسایی بیماری و عوارض بیشتر نشود. در این ضمیمه‌به بخشی از این توصیه‌ها پرداخته‌ایم:

ازیوگا و مدیتیشن غافل نمانید
یوگا، تمرکز بر حرکات آهسته همراه با تنفس عمیق برای بهبود تعادل، کاهش استرس و افزایش سلامت قلب و عروق و تنفس از توصیه‌های ورزشی متخصصان طب مکمل در نقاط مختلف جهان  است. مدیتیشن هم به کاهش استرس، مدیریت اضطراب و بهبود رفاه ذهنی کمک می‌کند چون مدیریت این اختلالات می‌تواند به‌طور غیرمستقیم به مدیریت بیماری‌های غیرواگیر کمک کند.

شوخ‌طبع باشید
طب سنتی در کشورهای مختلف عمدتا بر تعادل شوخ‌طبعی تأکید دارد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که هم سلامتی باعث افزایش شادی می‌شود و هم احساس شادی به سلامتی کمک می‌کند که بیشترین نقش را در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دارند. تحقیقات هم ثابت کرده افرادی که شادتر هستند، کمتر بیمار می‌شوند.

پرخوری نکنید
از پرخوری به‌ویژه پیش از خواب پرهیز و وعده‌های غذایی منظم را حفظ کنید. پرخوری علاوه بر چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را به همراه دارد. همچنین عامل بروز سندروم متابولیک است که باعث افزایش چربی دور شکم، فشار خون، قند خون، کلسترول، ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود.

طبیعی باش
انار حافظ سلامت قلب است. سیر و پیاز فواید ضد‌التهابی و قلبی‌و‌عروقی و گیاهان و ادویه‌هایی مثل زعفران، دارچین و هل خواص درمانی دارند. شنبلیله و دارچین به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند. کرفس برای فشار خون بالا مناسب است و مصرف نعناع، ​​بابونه و ریشه شیرین هم برای سلامت دستگاه گوارش توصیه می‌شوند.

گیاهی بنوشید
دمنوش‌های تهیه شده از گیاهان مختلف برای حفظ سلامتی و درمان شرایط خاص مناسب هستند؛ ازجمله دمنوش گل‌گاوزبان کاهش‌دهنده فشار خون، دمنوش به‌لیمو برای اضطراب و تپش قلب، دمنوش بابونه تقویت‌کننده سیستم عصبی، دمنوش زنجبیل ضد‌سرطان و دمنوش آویشن کاهش‌دهنده غلظت خون است.

ورزش کنید
ورزش مناسب شاه‌کلید تندرستی است و حکیم بوعلی‌سینا هم در کتاب قانون مهم‌ترین تدبیر در تندرستی را در درجه نخست، ورزش کردن و سپس تدبیر غذا و خواب عنوان کرده است. ورزش و فعالیت بدنی منظم متناسب با نیازها و ساختار فردی ضروری است و  شامل پیاده‌روی، شنا و تمرینات بدنی سبک می‌شود.

ماساژ را فراموش نکنید
ماساژ منظم با روغن‌های دارویی بگیرید. ماساژ یک روش درمان غیرتهاجمی است که هم بر بهبود گردش خون و سلامت کلی اثر دارد و هم بر شرایط روحی فرد. تأثیر روانی ماساژ از طریق ریلکس کردن عضلات و افزایش تولید ماده شیمیایی طبیعی اندروفین در بدن باعث ایجاد احساس خوب و کاهش استرس و اضطراب است.

سه اقدام قبل از خواب
سرعت زندگی افزایش پیدا کرده و افراد به‌شدت دچار استرس شده‌اند که خود از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر است. تکنیک‌هایی مانند تمرینات آرامش‌بخش، تمرکز حواس و تمرینات تنفسی به‌ویژه در ساعت‌های منتهی به شب و زمان خواب برای کاهش استرس و بهبود ذهنی توصیه می‌شود.

خوب بخوابید
داشتن خواب مناسب شبانه اهمیت زیادی در تنظیم متابولیسم بدن دارد. خواب حدود 6تا 8ساعت که در اول شب (ساعت 9تا 11شب) شروع و منجر به سحرخیزی (ساعت 5تا7صبح) شود، مناسب است. مطالعات جدید نشان داده خواب کمتر از 6ساعت و بیش از 9ساعت منجر به افزایش مقاومت به انسولین و افزایش احتمال بروز دیابت است.

این خوراکی‌ها را بخورید
در منابع طب ایرانی پر شدن بدن از موادغذایی ناسالم یا خشکی رگ‌ها و کاهش قابلیت ارتجاعی آنها عامل پرفشاری خون است؛ به همین دلیل کاهش مصرف آنها و افزایش مصرف غذاهای سیرکننده که چاق‌کننده نیستند، توصیه می‌شود؛ ازجمله کرفس، کنگر، هویج، زیتون، لوبیا، گشنیز، جعفری و لیموترش.

سردی را کم کنید
در طب‌ ایرانی دلیل کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به‌سمت سردی و‌ تری است. ترشی‌ها، ماهی و گوشت‌ گاو هم جزو خوراکی‌های سرد هستند و منجر به سردی کبد می‌شوند. برای تعدیل مزاج باید از خوراکی‌های گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، ‌میخک، هل، زعفران وشنبلیله در غذا استفاده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید