• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229932
+
-

درگذشت بازیگر «درخشش» کوبریک

شلی دووال، هنرپیشه آمریکایی و ستاره فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک و هفت فیلم از رابرت آلتمن، در ۷۵سالگی درگذشت. شلی دووال در خواب و در خانه‌اش در بلانکوی تگزاس به‌دلیل عوارض ناشی از دیابت درگذشت. دووال که در سال۱۹۴۹ در فورت ورثِ تگزاس به دنیا آمده بود، پس از آشنایی با رابرت آلتمن در یک مهمانی در سال۱۹۷۰ درحالی‌که او مشغول فیلمبرداری «بروستر مک‌کلود» بود، در صنعت سینما شروع‌به‌کار کرد. آلتمن، دووال را در این فیلم در نقش یک راهنمای تور به‌کار گرفت و این‌دو در ادامه در 6 فیلم دیگر با هم کار کردند؛ ازجمله «مک‌کیب و خانم میلر» در۱۹۷۱، «دزدان مثل ما» در۱۹۷۴ و «نشویل» در۱۹۷۵.

تراژدی همکاری با کوبریک
شلی دووال بیشتر از هر کارگردانی با رابرت آلتمن کار کرد؛ ولی بیشتر با تنها همکاری‌اش با استنلی کوبریک در فیلم «درخشش» شناخته می‌شود.
  برداشت‌های مکرر کوبریک حین این فیلم یکی از ضرب‌المثل‌های صنعت فیلمسازی شده است. او ۱۲۷مرتبه از شلی دووال برای یکی از سکانس‌ها فیلمبرداری کرد. عصبیت شلی دووال در فیلم به‌خوبی مشهود است‌‌.
  رابطه کوبریک و دووال در طول فیلمبرداری تیره‌وتار بود. او اغلب دووال را به‌خاطر واکنش‌های شدید و عکس‌العمل‌های تند و احساساتی‌شدن‌های ناگهانی‌اش سرزنش می‌کرد و به او خرده می‌گرفت، تا جایی که داد و فریاد کوبریک درآمد و گفت: «پدر ما دارد درمی‌آید. ما داریم اینجا خودمان را می‌کشیم و تو تازه می‌خواهی برای نقشت آماده شوی! تو مگر غیر از اتلاف وقت بقیه کار دیگری هم بلدی؟»
  بعدها دووال ۱۳‌ماه فیلمبرداری برای «درخشش» را تجربه‌ای دردناک توصیف کرد و در مصاحبه‌ای گفت: «در طول فیلمبرداری برای هفته‌ها گاهی ۱۲ساعت در روز گریه می‌کردم. کار با کوبریک تجربه‌ای دردناک بود که دیگر حاضر نیستم تکرارش کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید