• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22985
+
-

ملی‌پوشان فوتبال معاف نمی‌شوند

ملی‌پوشان فوتبال معاف نمی‌شوند

محمد زارعی| عملکرد خوب ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه به‌قدری شور و شعف در جامعه ایجاد کرد که در خلال همان 3بازی رهبر معظم انقلاب دو بار کاروان تیم‌ملی را مورد تفقد قرار دادند. بعد از بازگشت ملی‌پوشان هم استقبال خوبی از سوی مردم از آنها شد و بازیکنان به گرمی به ایران بازگشتند.
در این بین مسئولان ورزش و در راس آنها مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان متولی ورزش کشور وقتی خوشحالی مردم را از نتیجه هر 3بازی دید سوای پاداش‌های نقدی روز پنجشنبه گذشته طی نامه‌ای به سردار سرلشکر پاسدار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از او تقاضای معافیت 7ملی‌پوش جوان ایران را بابت قدردانی از تلاش آنها در رقابت‌های جام‌جهانی داشت. علیرضا بیرانوند، سیدمجید حسینی، سعید عزت‌الهی، سردار آزمون، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش بازیکنانی هستند که مسعود سلطانی‌فر در قامت وزیر ورزش و جوانان از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواستار معافیت آنها شده است.
برخی از کارشناسان این تقاضای وزیر ورزش را بی‌ربط به خواسته‌های کی‌روش نمی‌دانند، چون یکی از شروط سرمربی پرتغالی برای تمدید قرارداد با تیم‌ملی حل مشکلات بازیکنان سرباز است. کی‌روش که در آستانه دوره قبلی جام ملت‌های آسیا با مشکلات عدیده‌ای درباره بازیکنان سرباز مواجه شده بود این بار برای اینکه دوباره چنین مشکلاتی گریبانگیرش نشود از ماه‌ها قبل طی جلساتی با روسای ورزش و فدراسیون فوتبال از آنها درخواست کرده بود مشکلات بازیکنان سرباز حل شود. کی‌روش حتی بعد از جام‌جهانی و در هنگام بازگشت به پرتغال در گفت‌وگوی اختصاصی خود با روزنامه همشهری یکی از دغدغه‌های مهمش را مشکلات بازیکنان سرباز در اعزام به جام ملت‌های آسیا عنوان کرد.
اما این درخواست وزیر ورزش با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی ورزش و رسانه روبه‌رو شد. امیررضا واعظ آشتیانی، قائم‌مقام اسبق سازمان تربیت‌بدنی (وزارت ورزش و جوانان فعلی) در خصوص درخواست وزیر ورزش و جوانان از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «برای معافیت سربازی در گذشته آیین‌نامه‌ای تدوین شده بود که اگر قهرمانی مدال کسب می‌کرد بدون کنکور به دانشگاه می‌رفت یا اینکه درمورد سربازی او تصمیم گرفته می‌شد ولی به اعتقاد من انتخاب گزینشی از یک رشته، وزیر ورزش و جوانان را زیر سوال می‌برد.» قائم‌مقام سابق سازمان تربیت‌بدنی در ادامه گفت: «مگر تیم‌ملی به فینال جام‌جهانی رفته که درخواست معافیت ۷نفر را دادند؟! ضمن اینکه برای بازیکنان دیگر تیم‌ملی که سرباز نیستند، چه پوئنی در نظر گرفته شده است؟ من اعتقاد دارم دولتی که با نام دولت تدبیر و امید برای مردم فعالیت می‌کند، باید به‌گونه‌ای برخورد کند که در دل ورزشکاران هم دولت تدبیر و امید باشد. من این درخواست را به صلاح وزیر ورزش و جوانان نمی‌دانم و چقدر خوب بود اول نگاه کارشناسی انجام می‌شد و سپس نگاه غالب را مورد دسترسی قرار می‌دادند.»
ارسلان کاظمی، ملی‌پوش بسکتبال ایران از دیگر ورزشکاران ایران بود که با انتشار مطلبی در استوری اینستاگرامش نسبت به درخواست معافیت 7بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران از خدمت سربازی واکنش نشان داد. کاظمی با انتقاد از این تبعیض نوشت: «انگار ما نرفتیم جام‌جهانی... عجب عدالتیه توی این مملکت!» در ادامه این واکنش‌ها و در حالی که هنوز 24ساعت از درخواست وزیر ورزش و جوانان نگذشته بود، روز گذشته (جمعه) سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص نامه وزیر ورزش گفت: «تقاضای وزیر ورزش برای معافیت 7فوتبالیست کشور کاری غیرقانونی و غیرقابل اجراست و ستاد کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد.» کمالی در پست اینستاگرامی خود نوشته است: «معافیت از خدمت سربازی فقط برای ورزشکارانی است که قهرمان جهان می‌شوند.»
به این ترتیب می‌توان گفت هنوز درخواست وزیر ورزش به ستاد کل نیروهای مسلح نرسیده یا به نوعی روی میز سردار باقری رئیس این ستاد قرار نگرفته این درخواست توسط یکی از اعضای اصلی نیروهای مسلح کان‌لم‌یکن می‌شود تا شادی این 7ملی‌پوش بیشتر از 24ساعت دوام نداشته باشد. حالا باید منتظر ماند و دید فدراسیون فوتبال درباره مشکلات سربازی این ملی‌پوشان چه تدابیری خواهد اندیشید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید