• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22930
+
-

علیپور: آموزش و فرهنگسازی اثربخش است


موضوع آلودگی محیط‌زیست و تهدید انسان با استفاده از ظروف یکبار مصرف و به‌خصوص با استفاده از نایلکس، اهمیت زیادی در ایران دارد.

پنجشنبه، روز بدون نایلکس بود و صدرالدین علیپور، رئیس مرکز محیط‌زیست شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «بعضی نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا هم یک روز به موضوعی اختصاص می‌دهند تا توجه بیشتری به آن شود. یعنی این به‌عنوان یک کار اجرایی مطرح نیست و نمادین است. ما روز زمین پاک داریم و روز هوای پاک و روز بدون نایلکس هم جزو همین دسته است.»
او ادامه می‌دهد: «فعالیت‌هایی که در حوزه محیط‌زیست در جهان نهادینه شده‌اند، در فاز اول در یک جایی با درخواست مردم، تشکل‌ها یا انجمن‌های محلی به فکر افتاده‌اند که یک کاری درباره بهبود وضعیت محیط‌زیست صورت بگیرد. بعد برای اینکه اهمیت موضوع را نشان دهند، یک کارهایی مانند روز بدون نایلکس انجام می‌دهند که اثر آن را در یک پایلوت کوچک ارزیابی می‌کنند. حالا پلاستیک به‌عنوان ماده‌ای که ماندگاری بالایی در حدود 300تا 400سال در طبیعت دارد، در اکوسیستم تأثیر می‌گذارد؛ به‌خصوص در اکوسیستم دریایی که به از دست رفتن بسیاری از موجودات منجر می‌شود.»

علیپور درباره فرهنگسازی در این حوزه عنوان می‌کند: «یکسری از کارها با آموزش و فرهنگسازی انجام می‌شود تا اثرات آن گفته شود. حالا روز بدون نایلکس تلنگر خوبی است که ما(جاهایی که مربوط به شهرداری تهران است) اثرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را به شهروندان بگوییم. اثربخشی این موضوع در خیلی از جاهای مجموعه شهرداری مانند فروشگاه شهروند دیده می‌شود. شهروند هم‌اکنون از پلاستیک‌هایی استفاده می‌کند که با داشتن ترکیبات مناسب قابل تجزیه است. ما کارهایی در برخی کانون‌ها انجام داده‌ایم. مثلا برای فرهنگسازی در نانوایی‌ها کیسه‌های پلاستیکی را در اختیارشان گذاشتیم و گوشزد کردیم این کیسه‌ها سرطان‌زا هستند. کارهایی با این رویکرد هم در حال انجام است. در برخی کشورها بابت کیسه پلاستیکی رقمی دریافت می‌کنند که مردم از خرید نایلکس منصرف می‌شوند.» 

آمار در مورد استفاده شهروندان از کیسه‌های پلاستیکی نشان می‌دهد که با کاهش مواجه نشده است. رئیس مرکز محیط‌زیست تأکید می‌کند: «این آمار و ارقام نیازمند این است که نمونه‌برداری دقیق‌تری انجام شود. حالا من نمی‌خواهم تأیید کنم که این آمار کاهش پیدا کرده یا افزایش داشته است. اما این مسئله را نفی نمی‌کند که ما بگوییم روز بدون نایلکس نداشته باشیم. برای مثال در آلمان در موضوع آب بعد از 7سال پیگیری مردم رأی به بهبود وضعیت آب دادند. در کشور ما هم به این شکل است و اینکه مدام تکرار می‌شود، کار را آسان‌تر می‌کند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید