• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22928
+
-

تداوم آتش‌سوزی در هورالعظیم

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان از تداوم آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای که عصر پنجشنبه دریافت کردیم آتش‌سوزی کماکان در حوزه عراقی تالاب ادامه دارد ولی مقدار آن نسبت به روزهای گذشته خیلی کمتر شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده روز گذشته در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به اینکه دود هنوز درحال انتشار است، تصریح کرد: جهت وزش باد به سمت کشور عراق بود با وجود این، این احتمال وجود دارد که با تغییر جهت باد دودهای ناشی از آتش‌سوزی دوباره به ایران منتقل شود.

وی در خصوص شایعه منتشر شده سوختن گاومیش‌های اهالی شهر هویزه بر اثر آتش‌سوزی در هورالعظیم و انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی هم گفت: تصاویر منتشر شده از سوختگی گاومیش‌ها ارتباطی با آتش‌سوزی هورالعظیم ندارد.

آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم 12تیرماه در بخش عراقی این تالاب آغاز شد و سپس به اراضی تالابی در بخش ایران سرایت کرد. هورالعظیم بیش از 118هزار هکتار مساحت داشته و یک‌سوم آن در ایران و دوسوم دیگرش در عراق قرار دارد. این تالاب با کاهش حقابه‌ در سال‌های اخیر به یکی از کانون‌های اصلی گردوغبار در خوزستان تبدیل شده است. برهان ریاضی، پژوهشگر تالاب و استاد دانشگاه در گزارشی که 20تیرماه در همین صفحه منتشر شد درباره این آتش‌سوزی به همشهری گفت: این نیزار نیست که می‌سوزد بلکه زغال‌سنگ نارس است که دچار حریق شده و در حال سوختن است. به گفته او، آتش ناشی از نی به‌دلیل قرار داشتن در آب، یکی، دو ساعته خاموش می‌شود، اما آتش‌سوزی هورالعظیم همچنان ادامه دارد و این نشان‌دهنده آتش گرفتن گیاهانی است که طی چند ده هزار سال و با توجه به قدمت تالاب، روی هم انباشته و تجزیه شده‌اند و در حال تبدیل شدن به زغال‌سنگ هستند. خاموش‌کردن این آتش بسیار دشوار و گاهی اوقات محال است و تا زمانی که آب در منطقه جاری نشود، این سوختن همچنان ادامه دارد. به گفته وی، گازهای حاصل از این آتش‌سوزی که ناشی از سوختن زغال‌سنگ است، از نوع گوگردی است و تأثیرات سوئی بر محیط و تنوع زیستی آن محدوده بر جای می‌گذارد.

 عادل مولا، معاون طبیعی محیط‌زیست خوزستان با اعلام اینکه عامل آتش‌سوزی کمبود آب و خشکسالی بوده است به همشهری گفت: آتش‌سوزی در هورالعظیم با این حجم بی‌سابقه بوده و براساس برآوردهای اولیه بیش از 10هزار هکتار از اراضی تالاب دچار حریق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید