• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22919
+
-

معدنکاوی در 4 میلیون مترمربع ازکوه شاهوار

خبر
معدنکاوی در 4 میلیون مترمربع ازکوه شاهوار

 دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود در همایش نجات شاهوار که پنجشنبه‌شب گذشته برگزار شد با اشاره به اینکه کوه شاهوار زیستگاه حیوانات کمیاب مانند خرس، آهو و درختان مهمی چون ارس است، گفت: این کوه باید تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار بگیرد. به گزارش ایرنا، امیرحسین ولیان با اشاره به برداشت از معدن بوکسیت این کوه تصریح کرد: از آنجا که برای برداشت معدن بوکسیت لایه‌های بیرونی کوه شکافته می‌شود، صدمات زیادی به این اکوسیستم وارد شده و باعث نابودی گونه‌های گیاهی و کوچ حیات‌وحش این منطقه شده است.

وی ضمن هشدار نسبت به تداوم برداشت از معدن بوکسیت در شاهوار گفت: معدن زغال‌سنگ در بالادست روستای تاش از سال‌ها پیش فعال است اما به‌دلیل آنکه با ایجاد حفره‌ای در دل کوه از عمق زمین برداشت می‌شود و در سطح زمین خرابی چندانی نداشته آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد نکرده است، ولی بوکسیت معدنی بسیار متفاوت و ویرانگر است چون روباز بوده و تمام خوراک خود را از سطح زمین برداشت می‌کند و در 4سال گذشته نزدیک به 200هکتار از سطح شاهوار را تخریب کرده است. ولیان با بیان اینکه قرار است برای برداشت بوکسیت حدود 4میلیون مترمربع از وسعت شاهوار کاوش شود، یادآور شد: معدنکاوی برای برداشت بوکسیت از روستای تاش شروع می‌شود و در ارتفاعات روستاهایی چون قطارزرشک، ابرسیج، میغان و ابر ادامه می‌یابد به‌گونه‌ای که تمام پهنه را عاری از گیاه و در نهایت این کوه را به صخره‌ای خشک تبدیل می‌کند. استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران هم در این همایش با بیان اینکه شاهوار برای بسیاری از گیاهشناسان جهان شناخته‌شده است، گفت: 4گونه گیاهی از منطقه شاهوار شاهرود برای نخستین‌بار در جهان شناسایی‌شده است که منحصربه‌فردترین منطقه ازنظر پوشش گیاهی محسوب می‌شود. حسین آخانی با بیان اینکه نابودی درختان ارس کمترین چالش زیست‌محیطی شاهوار است، افزود: شاهوار دارای ذخایر ژنتیک است که متأسفانه معدن بوکسیت تاش آنها را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

شاهوار با 3945متر ارتفاع بلندترین قله منطقه البرز شرقی بوده و در مرز استان‌های گلستان و سمنان قرار دارد. برداشت از معدن بوکسیت دراین قله از سال92 آغاز شد و از همان زمان به موضوعی مناقشه‌برانگیز بین حامیان محیط‌زیست و کسانی که استفاده از معدن را برای توسعه مفید می‌خوانند تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :