• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22894
+
-

۳۰میلیارد دلار زیر بالش‌ها

خبر:

کیوان کاشفی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن ارائه پیشنهاد فعال‌سازی‌ دوباره صندوق حساب ارزی گفته است: ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار سرگردان زیر بالش ایرانی‌ها پس‌انداز شده است.

نقد: در طول سال‌های گذشته بررسی‌های متعددی در مورد پول‌های وارد نشده به سامانه‌های بانکی، انجام شده و قطعا مقامات اقتصادی هم از آن باخبرند، اما به‌نظر می‌رسد آنچه مانع اعمال تصمیم در این حوزه شده، غلبه تصمیم‌های سیاسی بر تصمیم‌های اقتصادی است، اقتصاددانان در طول سال‌های گذشته راه‌حل‌های مختلفی برای جذب نقدینگی ارائه کرده‌اند، اما تغییرات نرخ بهره و بروز بحران‌های بانکی مانع استفاده از راهکارهای مناسب شده و به رشد سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد مانند طلا و ارز منجرشده است.

به باور اقتصاددان‌ها عامل بروز چنین رویداد‌هایی این است که مقامات در هر دوره‌ای به جای اولویت بخشیدن به تصمیم‌های اقتصادی به تصمیم‌های سیاسی اولویت می‌دهند و به خلق پول می‌پردازند.

خلق پول در این سال‌ها به کاهش ارزش پول ملی منجر شده زیرا وقتی نقدینگی سریع‌تر از تولید رشد می‌کند، پولی که در دست مردم است سریع‌تر از مقدار کالا و خدمات عرضه شده در اقتصاد، رشد می‌کند. در نتیجه قیمت کالاها بالا می‌رود و تورم ایجاد می‌شود و به‌دنبال آن ارزش پول ملی کاهش می‌یابد. با کاهش ارزش پول، سیاستمداران برای حفظ ارزش آن، به‌جای علاج علت‌ها، دلارهای نفتی را در بازار ارز تزریق می‌کنند و با این کار سعی می‌کنند قیمت ارز را ثابت نگه دارند؛ درحالی‌که قیمت کالاهای تولید داخل به‌علت تورم داخلی افزایش یافته از سبد خرید مصرف‌کنندگان خارج می‌شود و قیمت کالاهای خارجی که با تورم کمتری رشد کرده‌اند، مقرون به‌صرفه می‌شود و کالای تولید داخل را از دور رقابت بازار خارج می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :