• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22892
+
-

مشارکت کم‌ زنان در اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود وضع اشتغال جوانان و زنان را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مورد توجه قرار داده و مدعی شده ایران از کمترین آمار مشارکت زنان در اقتصاد در بین کشورهای منطقه برخوردار است و زنان ایرانی کمترین میزان مشارکت را در بازار کار دارند.  

به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که برخلاف ایران، سهم زنان قطری و بحرینی از بازار کار حتی از مردان نیز فراتر رفته و به ۵۰ درصد رسیده است. بیشترین نرخ بیکاری زنان در منطقه به عمان تعلق دارد و پس از آن، پاکستان و یمن قرار دارند. کمترین نرخ بیکاری زنان هم در قطر، بحرین و کویت به ثبت رسیده است. به نوشته صندوق بین‌المللی پول، سهم زنان از بازار کار منطقه از ۲۳.۳ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۲۶.۸ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است اما احتمال یافتن شغل برای زنان، یک‌سوم مردان و احتمال اخراج یا تعدیل آنها نیز دوبرابر مردان است.

نرخ بیکاری جوانان

صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری جوانان را در ایران ۲۵ درصد اعلام کرده است. این رقم جزو نرخ‌های متوسط در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. در این منطقه بیشترین نرخ بیکاری جوانان به لیبی تعلق دارد؛ نرخ بیکاری جوانان در این کشور ۵۰‌درصد تخمین زده شده و پس از لیبی، فلسطین، عراق، تونس و اردن قرار دارد. کمترین نرخ بیکاری جوانان هم متعلق به قطر است و بحرین در رده بعدی جای گرفته است. طبق این آمار نرخ بیکاری جوانان در عربستان از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

وضع جوانان در نظام مالی

به نوشته صندوق بین‌المللی پول، ایران در بین کشورهای منطقه دارای بالاترین میزان دسترسی به نظام مالی است؛ به‌طوری که جوانان بالای ۱۵ سال در ایران، بیش از هر کشور دیگری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارای حساب بانکی هستند. پس از ایران نیز امارات، بحرین و عمان قرار دارند. در سوی دیگر کمترین دسترسی به نظام مالی به کشورهای یمن، سومالی و افغانستان تعلق دارد. همچنین بیشترین استفاده از تسهیلات بانکی متعلق به ایران است و پس از ایران، امارات، بحرین و کویت قرار دارند. کمترین تقاضا برای وام نیز در سومالی، یمن و افغانستان به ثبت رسیده است.

ایران چهارمین دولت فربه

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول اندازه بزرگ دولت‌ها یکی دیگر از مسائل مهم اقتصادی پیش روی کشورهای منطقه قلمداد شده است. کویت، مصر و مراکش، بیشترین سهم از اشتغال‌زایی دولتی را دارند. ایران در رده چهارم و قطر و اردن در رده‌های پنجم و ششم قرار گرفته‌اند. بیشترین اشتغال در اقتصاد غیررسمی هم متعلق به نوار غزه با ۶۰ درصد، اردن با ۴۰ درصد و تونس با ۳۷ درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید