• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2288
+
-

تصحیح موحد از مثنوی رونمایی شد

دریچه
تصحیح موحد از مثنوی رونمایی شد

تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی معنوی با حضور چهره‌هایی چون رضا داوری‌اردکانی، فتح‌الله مجتبایی، بهاءالدین خرمشاهی و هوشنگ مرادی‌کرمانی رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در این مراسم و پس از سخنرانی مبسوط استاد محمدعلی موحد در باب تصحیحی که از مثنوی‌معنوی انجام داده است و همچنین صحبت‌های فتح‌الله مجتبایی درخصوص محقق شدن آرزوی زنده‌یاد مجتبی مینوی مبنی بر انتشار تصحیحی انتقادی از کتاب مثنوی معنوی و نیز نکاتی که مهدی سالارنسب درباره این تصحیح و اهمیت انجام و انتشار آن یادآور شد، کتاب یادشده رونمایی شد. این تصحیح براساس ۱۱ نسخه صورت گرفته است که ۸ تا ۹ مورد آن، نسخه‌هایی هستند که طی ۳۰سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده‌اند. موحد در این کار، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است، چراکه کلیه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز، پس از آن روی داده است.

این اثر با مقدمه‌ای مبسوط همراه است و موحد در آن به ملاحظات کلی در باب تصحیح مثنوی و شیوه‌ کار خود در تصحیح جدید مثنوی اشاره می‌کند؛ ملاحظاتی چون عوامل مؤثر در تحریفات مثنوی، مثنوی به‌عنوان نمونه‌ ادبیات مهاجرت، زبان ویژه مولانا و تأثیرپذیری آن از محیط پیرامون. موحد در این تصحیح که از سوی انتشارات هرمس زیر چاپ رفته است، با این نظر نیکلسون، فروزانفر، مینوی و گلپینارلی که معتقد بودند مثنوی در سال‌های آخر زندگی مولانا دائما در معرض تجدیدنظر و اصلاح و بازسازی بوده و دگرسانی‌های ضبط‌شده در نسخه‌هایی را که در 15سال اول بعد از درگذشت مولانا کتابت شده‌اند، حاصل و نتیجه‌ این بازخوانی‌های مکرر می‌دانستند، اتفاق نظر دارد.

یکی از ویژگی‌های تصحیح دکتر محمدعلی موحد این است که با نسخه‌های کامل یا ناتمامی که تا ۱۵ سال پس از فوت مولانا، کتابت و تاکنون شناخته شده‌اند، مثل نسخه قونیه و نسخه قاهره کار تصحیح را با ذکر تمامی نسخ بدل به انجام رسانده است.

محمدعلی موحد از چهره‌های مطرح مولوی‌پژوهی در ایران است. به قلم این پژوهشگر، آثار متعددی مربوط به مولانا و شمس و شاگردان این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به کتاب «رساله در مناقب پروردگار» اثر فریدون‌بن احمد سپهسالار اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید