• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22834
+
-

ژاپن و کره تحت‌تاثیرم قرار دادند؛ اما نه به اندازه ایران

تیتر یک
ژاپن و کره تحت‌تاثیرم قرار دادند؛ اما نه به اندازه ایران

محمد زارعی| برای پایان دادن به انتظار 42 ساله صعود به المپیک، فدراسیون فوتبال ایران، زلاتکو کرانچار را به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب کرد. تیمی که در اولین قدم باید در بازی‌های آسیایی جاکارتا حاضر شود.
در آخرین روز اولین اردوی تیم امید، با کرانچار که کمی خسته به‌نظر می‌رسید گفت‌وگو کردیم. او را که سابقه مربیگری در پرسپولیس و سپاهان دارد، احتمالا باید در دسته مربیان منتقد کی‌روش قرار داد، اما تقابلش با سرمربی تیم‌ملی هیچگاه مانند هم‌وطنش، برانکو ایوانکوویچ، به‌جاهای باریک کشیده نشده است.
  چرا یک مقدار خسته هستید؟
طعبیتا تمرینات صبح و بعدازظهر باعث خستگی می‌شود البته منظورتان از خستگی چیست؟
  از ظاهر و چهره شما به‌نظر می‌رسد خسته هستید.
به‌خاطر اینکه هر روز در برنامه هستم. آدم بعد از یک مدت خسته هم می‌شود شما خودتان هم بی‌صبرانه منتظر آخر هفته هستید.
  اردوی تیم‌ملی امید روزگذشته به پایان رسید. آیا به خواسته‌هایتان رسیدید؟
بله با برنامه‌ای که داشتیم موفق شدیم تمرینات و بازی‌های خوبی انجام دهیم البته یک بازی دوستانه را به‌دلیل برخی مصدومیت‌ها لغو کردیم. متاسفم برخی بازیکنان طی روزهای گذشته در جریان تمرینات و بازی مصدوم شدند. بازیکنان در مسابقه دوستانه‌ای که داشتیم واقعا مفید بودند. مجبور شدیم بعد از این مصدومیت‌ها اردو را لغو کنیم تا بازیکنان بتوانند دوباره طراوت پیدا کنند. باید تمرینات فیزیوتراپی انجام دهند تا ما آنها را برای اردوی بعدی آماده کنیم. 
  شما از زمان‌‌بندی‌ برای تمرینات تیم امید راضی هستید؟ 
تا الان بله کافی بوده. فقط پیش‌بینی نشده نبود که یک تعداد مصدومیت‌ها به‌وجود بیاید. زمان کافی است و ما باور داریم که می‌توانیم آماده بازی‌های آسیایی شویم.
  گفته بودید گروه ما در بازی‌های آسیایی سخت است. دلیل‌‎تان برای این حرف چیست؟
در کادرفنی ما آنالیزورهای خوبی داریم که حریفان ما را به‌خوبی آنالیز کرده‌اند. چرا سخت نیست؟ از نظر سنی عربستان و سایر رقیبان ما با تیم زیر 23 سال خود در این مسابقات حاضر می‌شوند در حالی که ما با تیم زیر 21 سال حاضر خواهیم بود. بازیکن 17 ساله هم داریم. خیلی‌ها هم فقط 20 سال سن دارند. یعنی از نظر سنی نسبت به حریفان جوان‌تر هستند. ما با جوان‌ترهایمان پا به بازی‌های آسیایی می‌گذاریم. اینجا تفاوت تجربه وجود دارد ولی با انگیزه به آنجا می‌رویم. این ریسک نیست که با تیم زیر 21 سال به بازی‌های آسیایی بروید. 
  اگر نتیجه نگیرید انتقادات از شما زیاد می‌شود. 
ما با این هدف می‌رویم که بازیکنان زیر 21 سال را برای مسابقات مقدماتی المپیک آماده ‌کنیم. المپیک برای ما مهم است. 
  توقعات شما چیست؟ از باشگاه‌ها چه انتظاری دارید؟
تا این لحظه همکاری خودمان با باشگاه‌ها را بالانس کرده‌ایم. بر این اساس بازیکنان تراکتورسازی در این اردو حضور نداشتند و در توافق با باشگاه تراکتورسازی بازیکنان ملی‌پوش این تیم قرار است در آخرین اردوی ما قبل از بازی‌های آسیایی حضور داشته باشند. بقیه تیم‌ها هم با ما همکاری کردند و این یک نمره مثبت است. 
  شما و استیماچ از جمله مربیان کرواتی هستید که طی سال‌های اخیر در ایران کار کرده‌اید اما از کروات‌ها برانکو ایوانکوویچ و بلاژویچ بیشتر در بین اهالی فوتبال مطرح هستند، این‌طور نیست؟
قطعا، این برای من یک چالش است یعنی یک میدان مبارزه. هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفتن یعنی میل صعود به رقابت‌های المپیک. ما 42 سال را بدون صعود به المپیک پشت سر گذاشته‌ایم و به شما اطمینان می‌دهم با انگیزه بسیار بزرگ من دوست دارم به المپیک راه پیدا کنیم. این انگیزه را می‌خواهم به نسل بازیکنانی که در دست داریم انتقال دهم. امیدوارم که اهل ارتباط‌‌‌گیری باشند و بپذیرند این برنامه‌ای را که سعی کرده‌ایم تشکیل بدهیم تا تیم‌ملی امید بتواند به بازی‌های المپیک راه پیدا کند. بستگی به آنها دارد. البته در وهله اصلی باشگاه‌های آنها هستند که مسئولیت را به گردن دارند.
  عدم تعامل باشگاه‌ها با تیم‌ملی امید و حتی تیم‌ملی بزرگسالان موضوعی است که ما سال‌ها با آن درگیر بوده و هستیم. شما در این‌باره چه نظری دارید؟
درست است. من هم مربی باشگاه‌های ایرانی بوده‌ام، هم در باشگاه سپاهان و پرسپولیس همیشه به منافع ملی توجه داشتم. مثلا در شرایطی که سپاهان در موقعیتی قرار گرفت که توانستیم به‌مرحله یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کنیم، سرمربی تیم‌ملی، بازیکنان ما را پیش خودش نگه‌داشت و من هم اجازه این کار را دادم. به‌همین دلیل هم اعتقاد دارم باشگاه‌ها الان ملی‌پوشان خود را در اختیار تیم امید قرار می‌دهند.
  بحث تعامل با تیم‌ملی بزرگسالان هم حائز اهمیت است در این مورد چه کار خواهید کرد؟
به‌نظرم تعامل بین تیم‌ملی بزرگسالان و تیم امید باید وجود داشته باشد چراکه تیم امید یک فیلتر برای حضور بازیکنان در تیم‌ملی بزرگسالان است.
  امیدواریم این اتفاق بیفتد اما به نظر می‌رسد رابطه شما با کارلوس کی‌روش صمیمانه نیست.
به‌لحاظ فوتبالی شاید یک مسائلی خرد و اندک وجود داشته باشد اما من از کی‌روش حمایت می‌کنم .
  حمایت شما به چه شکل خواهد بود؟ مثلا از عملکرد تیم‌ملی در جام‌جهانی روسیه تمجید می‌کنید؟
حمایت از این نظر که تیم امید را تبدیل به تیم حامی تیم‌ملی بزرگسالان کنم. به‌نظر من کی‌روش موارد و خدمات زیادی برای پیشرفت فوتبال ایران انجام داده است. تیم‌ملی در  جام‌جهانی عملکرد خوبی داشت، فقط باید یک مقدار ‌شجاعانه‌تر بازی می‌کرد. چرا که ما بازیکنانی را در تیم‌ملی داریم که بتوانند نتیجه لازم را با آنها بگیریم. 
 در مورد تیم‌های مدعی در جام‌جهانی 2018 روسیه چه صحبتی دارید؟
به‌نظرم آنچه را من فکر می‌کردم دارد اتفاق می‌افتد تصورم این بود که فرانسه یک پای فینال خواهد بود و کرواسی هم امیدوارم گامی بزرگ را بردارد و به فینال صعود کند . اگرچه کرواسی تا الان هم کار بزرگی کرده است.
  با صعود فرانسه به فینال و همین‌طور حضور کرواسی در جمع مدعی می‌توان این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی را جام شگفتی‌ها نامید؟
فرانسه نه شگفتی نبود کرواسی اگر بتواند فینالیست شود شگفتی خواهد بود.تا الان هم به نیمه‌نهایی رسیده این شگفتی‌آفرین بوده ولی بلژیک هم به‌نظر من شگفتی‌ساز بود که حتی توانست برزیل را شکست دهد. این یعنی اینکه در فوتبال اروپا تغییرات دارد صورت می‌گیرد. دیگر شما نمی‌توانید فقط بگوید بلژیک یا انگلیس پیشرفت کرده‌اند. الان تیم‌های کوچک‌تر هم هستند که دارند بر کل ساختار فوتبال اثر می‌گذارند. این جایگاه فوتبال به نحوی است که دارد روی آکادمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. ایران باید در این زمینه نگاه ویژه داشته باشد و برود در آکادمی‌هایش سرمایه‌گذاری کند. در ایران معدود باشگاه‌هایی مثل پیکان، سپاهان و فولاد را داریم که روی آکادمی کار می‌کنند. در حالی که پرسپولیس و استقلال باید بیشتر روی جوانان سرمایه‌گذاری کنند. در این 5 سال که در ایران کار کردم، این نگاه من بوده است. 
  اخیرا عده‌ای به‌بهانه بازی ژاپن برابر بلژیک و همین‌طور مسابقه کره‌جنوبی برابر آلمان از عملکرد تیم‌ملی انتقاد کرده‌اند. آیا به نظر شما این مقایسه و نتیجه‌گیری درست است؟
ایران تیم بسیار خوبی در اختیار دارد که حتی می‌تواند جلوتر از ژاپن و کره‌جنوبی قرار بگیرد. اما بازهم به همان بحث آکادمی‌ها برمی‌گردم. به‌نظر من باشگاه‌ها خیلی بیشتر باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. عملکرد ژاپن و کره‌جنوبی در جام‌جهانی من را تحت تاثیر قرار داد ولی نه به اندازه‌ای که بازی‌های خوب ایران من را تحت تاثیر قرار داد. ایران مقابل پرتغال بسیار خوب بازی کرد حتی مقابل اسپانیا فوتبال خوب و مسلطی ارائه داد.
  با این وضعیت فکر می‌کنید تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا موفق باشد؟
باید راجع‌به این فکر کنم که ایران فقط باید به قهرمانی برسد.
  اما کار خیلی سخت است، این‌طور نیست؟ 
رقابت در فوتبال همیشه سخت است. شما نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که من حتما قهرمان می‌شوم. در فوتبال تیم ضعیف‌تر می‌تواند همیشه یقه تیم‌های بزرگ‌تر را بگیرد. نه بسکتبال است نه هندبال که بگویم تیم‌های بزرگ‌تر همیشه برنده می‌شوند. فوتبال غیر قابل پیش بینی است.
   کی‌روش هنگام خروج از ایران گفت برای موفقیت تیم‌ملی در جام ملت‌ها نیاز به یک فاکتورهایی داریم ازجمله تعامل باشگاه‌ها با تیم‌ملی. به نظر بازهم یکسری مشکلات باشد، نظر شما چیست؟
من در دوره خودم در سپاهان از 2011 تا 2015 مدام برای همکاری با تیم‌ملی فریاد می‌زدم تا برنامه‌های تیم‌ملی را از نزدیک ببینیم و همه مربیان لیگ بیایند در آن مشارکت کنند. آن موقع آقای کی‌روش برنامه‌هایش را ارائه نکرد. باید برنامه را ایشان به باشگاه‌ها ارائه کند و طبیعتا همه ما و باشگاه‌ها باید خودمان را با  تیم‌ملی هماهنگ کنیم. یعنی درباره اوقات مسابقات، اردوها و سایر موارد با  برنامه‌های تیم‌ملی هماهنگ شویم. مهم‌ترین فرد در فوتبال سرمربی تیم‌ملی است و همه دوست دارند با او همکاری کنند. منتها ایشان (کی‌روش) هم باید پا پیش بگذارد. فدراسیون باید ابتکار عمل نشان دهد و گامی را همراه کی‌روش برای مشورت کردن با سرمربیان باشگاه‌ها بردارند. من به شما اطمینان می‌دهم کار در باشگاه‌ها تقریبا در سطح ملی انجام می‌شود. الان سوال اینجاست سرمربی تیم‌ملی کدام بازیکنان را می‌خواهد انتخاب کند و چه کارهایی را می‌خواهد در اردوها انجام دهد. نمی‌شود کار مربیان باشگاهی را بی‌اعتبار جلوه داد. متاسفانه در برخی مواقع این‌طور به نظر می‌رسید. باشگاه‌ها هم از این جهت ناراحت بودند.
   البته خود کی‌روش می‌گفت ما برنامه‌های تیم‌ملی را در اختیار باشگاه قرار داده‌ایم و فقط یکی، دو باشگاه ناراحت بودند. مشخصا هم اشاره‌اش به باشگاه پرسپولیس و برانکو ایوانکوویچ  بود. همین الان تیم پرسپولیس دارد تمرینات بدنسازی خود را انجام می‌دهد ولی دو بازیکن خود را در اختیار تیم امید قرار دادند در حالی که برانکو خیلی سخت به تیم‌ملی بازیکن می‌دهد. نظر شما در این‌باره چیست؟
به‌خاطر همین من عرض کردم خیلی مفید است که سرمربی تیم‌ملی بخواهد با سرمربیان باشگاه‌ها جلسه بگذارد. من خودم شخصا برنامه‌های کی روش را که ندارم. وقتی هم سرمربی سپاهان بودم فقط باید به دعوت بازیکنان سپاهان به اردوی تیم‌ملی در زمان‌های مختلف پاسخ می‌دادم . پیشنهاد نشده بود که ما تمرینات خود را طوری برنامه‌ریزی کنیم که ایشان (کی‌روش) بخواهد.البته اگر هم قرار بود این اتفاق بیفتد صحیح هم نبود. چراکه به نظرمن باشگاه‌ها قله‌های فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند و خیلی هم با کیفیت کار می‌کنند. همه ما ازمربیانی هستیم که از خارج از ایران آمده‌ایم و می‌دانیم باید چه کار کنیم. باید بگویم در این زمینه علی دایی، یحیی گل‌محمدی، امیر قلعه‌نویی، آنها هم از استانداردهای بین‌المللی و یک روند سطح بالای مربیگری پیروی می‌کنند. ما فقط باید همکاری کنیم با شخص سرمربی تیم‌ملی درخصوص هنگامی که بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و مسابقات ملی تطابق دارند. هنوز این کار انجام نشده و خودم تعجب‌زده هستم. خود من دارم از اروپا می‌آیم. همه چیز در آنجا مرتب و تنظیم شده است ولی اینجا یک فاصله بین کی‌روش و سایرین است. ایشان فقط منافع تیم خودش را نگاه می‌کند و نمی‌شود سایرین را حذف کرد. باید فدراسیون فوتبال در این ارتباط پا پیش بگذارد.
   در مورد این موضوع برای جام‌ملت‌ها راه‌حلی دارید؟
 من دوست دارم کی‌روش به عنوان سرمربی تیم‌ملی در ایران باقی بماند و فقط ارتباط بیشتری با مربیان باشگاهی بگیرد. ایشان برود به آنها سر بزند و به آنها بگوید آقایان این برنامه من است.
   اما احتمالا آقای برانکو ایوانکوویچ چنین نظری ندارند. ایشان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های کرواسی گفته بودند که در ایران همه منتظرند بعد از کی‌روش، دالیچ سرمربی تیم‌ملی شود. 
طبیعتا دالیچ در تیم‌ملی کرواسی موفق بوده. مطمئنا شنیدن این موضوع که کسی آمده و برایش پیشنهاد داده زیباست. ولی من نمی‌دانم محتوای این مکالمات که شما می‌گویید چه‌ها بوده است.
   برانکو پرسپولیس را به کمپ واراژدین برده. بعضی‌ها گفته بودند واراژدین کمپ شخصی اوست و البته انتقادهایی هم بود درباره کیفیت این کمپ... .
من فقط یک نکته را برای شما تاکید می‌کنم. تیم‌ملی کرواسی قبل از جام ملت‌های اروپا در سال 2016 دقیقا در همین محل آماده شد. نظری دیگر ندارم ولی به نظرم شرایط آن کمپ بسیار خوب است. برانکو ارزیابی کرده تیم‌های خوبی هم در آنجا حضور دارند که می‌توانند در آماده‌سازی پرسپولیس به آنها کمک کنند. ولی من اگر خودم بودم ترکیه را انتخاب می‌کردم یا جاهای دیگر می‌رفت اصلا به کرواسی نمی‌رفتم .(باخنده)
   در پایان اگر حرفی مانده بگویید؟
تنها حرف من این است که همه به فوتبال اعتقاد داشته باشند همه کنار فوتبال باشند.
   ما هم امیدواریم هم تیم امید و هم تیم‎ملی بزرگسالان موفق باشند.
بله هر دو تیم باید شجاع‌تر باشند و فورا به‌دنبال خود نتایج را بیاورند. برای صعود به المپیک اول باید صبور باشیم. من همیشه برای تعامل با باشگاه آماده بوده‌ام حتی حاضرم با باشگاه‌ها صحبت کنم که به هرحال اولویت با تیم‌ملی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید