• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22831
+
-

تغییر و تحول مدیران در آسمان

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان، استعفا کرد و جای خود را به یکی از مدیران قدیمی این شرکت داد. حسین علایی، مدیرعامل شرکت آسمان، دلیل استعفای خود را بهبود تراز مالی و رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی این شرکت عنوان کرده و گفته است: با کاهش مشکلات مالی شرکت هواپیمایی آسمان، وظیفه خود را در قبال این ایرلاین انجام داده‌ام. 

به گزارش همشهری، سردار حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بوده که سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه، قائم‌مقامی وزارت دفاع و ریاست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع را نیز دارد و در چرخش روزگار از آذرماه92 با حکم ایراندخت عطاریان، مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی کشوری، سکان هدایت شرکت خدمات هوایی آسمان را در دست گرفت. حالا با استعفای او و براساس حکمی که از سوی جمشید تقی‌زاده، مدیرعامل فعلی صندوق بازنشستگی کشوری صادر شده، قرار است محمد گرجی، از مدیران قدیمی ایرلاین آسمان، با عنوان مدیرعامل جدید، هدایت این شرکت هواپیمایی را بر عهده بگیرد. در طول دوره مدیریت علایی نقدهایی از بدنه شرکت هواپیمایی آسمان و حتی از بیرون شرکت به عملکرد علایی وارد می‌شد و سقوط هواپیمای ATR  آسمان در حوالی یاسوج به این نقدها بیشتر دامن زد.

قابل ذکر است هواپیمای ATR آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، صبح روز 29بهمن سال گذشته در حوالی سمیرم اصفهان از صفحه رادار محو شد و در نزدیکی قله دنا سقوط کرد. در این سانحه آنچه از ساعات ابتدایی پس از سقوط، در مورد دلایل سقوط مطرح شد، ایرلاین آسمان را متهم می‌کرد که با بی‌توجهی به اخطار سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط جوی نامساعد مسیر، دستور پرواز خلبان را صادر کرده و مقصر اصلی در این واقعه مدیریت این ایرلاین بوده است. 

در پی سقوط هواپیمای ATR آسمان که به استیضاح وزرای کار و راه نیز انجامید، یکی از نمایندگان مجلس، این ایرلاین را متهم کرد که با دریافت چک از خلبانان، آنها را مجبور می‌کند در شرایط نامساعد جوی اقدام به پرواز کنند و در پرواز هواپیمای یادشده به یاسوج نیز با وجود اینکه سازمان هواشناسی، وضعیت آب‌وهوای منطقه دنا را اطلاع‌رسانی کرده بود، شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرده است. این اتهام با واکنش جدی ایرلاین آسمان و تهدید به شکایت از این نماینده همراه شد، اما درنهایت پاسخ روشنی به همراه نداشت. محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس هواپیمایی آسمان را به سوء‌مدیریت متهم کرده و گفته بود: شکایت‌های بسیاری از سوی خلبانان این ایرلاین به کمیسیون عمران ارسال شده است مبنی بر اینکه این شرکت با دریافت چک از خلبانان، آنها را مجبور به پرواز می‌کند. البته بعدها که جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده بازخوانی شد، وضعیت فرق کرد و ایرلاین آسمان هرچند در مواردی مقصر اعلام شد، اما این قصور ناشی از بی‌توجهی به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز بود و به مجبور کردن خلبان به پرواز ربطی نداشت. در ادامه، وضعیت ایرلاین آسمان به‌عنوان یکی از پر‌پروازترین ایرلاین‌های ایرانی مساعد بود و دیگر از فشارهایی که به مدیریت این شرکت وارد می‌شد، خبری نبود؛ تا اینکه دیروز خبر استعفای علایی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

پروازهای اجباری با پایان باز
موضوع پرواز اجباری خلبانان در شرایط نامساعد جوی که پیش‌ازاین در مورد خلبان شرکت هواپیمایی آسمان مطرح شده بود، تازه داشت در سکوت خبری متولیان حمل‌ونقل هوایی به فراموشی سپرده می‌شد که دو روز پیش، دوباره توسط یک خلبان در برنامه تلویزیونی، زنده شد و با ادامه‌دار شدن سکوت سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به رد یا تکذیب این مسئله، به نقل مجلس کاربران فضای مجازی تبدیل شد. این خلبان حتی پا را از اجبار برای پرواز در شرایط نامساعد جوی فراتر گذاشت و با ذکر یک نمونه از نقص فنی در هواپیما، مدعی تغییر در دفتر وضعیت هواپیما توسط مسئولین فنی شد. موضوعی که می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و در شرایطی که هیچ‌کس حتی زحمت رد چنین موضوعی را به‌خود نمی‌دهد، باید از سوی مراجع نظارتی مورد بررسی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید