• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 29 خرداد 1403
کد مطلب : 227628
+
-

ماجرای تغییر نام مسجد همت‌آباد

ماجرای تغییر نام مسجد همت‌آباد

      موضوع : مسجد المصطفی (همت‌آباد)
      ویژگی: مشارکت اهالی برای ساخت مسجد
 
مساجد علاوه بر کارکرد مذهبی و دینی‌شان برای ادای واجبات، یکی از مهم‌ترین کانون‌های تشویق مردم برای حضور در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ساخت مسجد و مشارکت در ساخت آن در محله‌ها حتی به اندازه جابه‌جایی یک تکه آجر یکی از سنت‌های حسنه میان مردم محسوب می‌شود و جایگاه اجتماعی خاصی دارد.
ماجرای ساخت مسجد همت‌آباد میدان حسن‌آباد با مشارکت همه اهالی در واقع با همین رویکرد بود؛ مسجدی که بعدها به «المصطفی(ص)» تغییر نام داد و پاتوق بسیاری از چهره‌های سر‌شناس سیاسی، فرهنگی و از همه مهم‌تر انقلابی شد. سیدعباس حسینی، نویسنده و از اهالی قدیم محله حسن‌آباد درباره ماجرای ساخت و تغییر نام این مسجد، می‌گوید: «در تهران قدیم هر مسجدی که با مشارکت و همیاری مردم ساخته می‌شد میان اهالی به همت‌آباد معروف می‌شد. در شمال شرق میدان حسن‌آباد مسجدی را در کوچه‌ای که بعدها به نام همت‌آباد معروف شد، اهالی ساختند و نامش همت‌آباد شد. چند سالی این مسجد به نام همت میان اهالی مشهور شد تا اینکه مرحوم حجت‌الاسلام مصطفی مسجدجامعی از روحانیان بنام تهران در ایام پیروزی انقلاب اسلامی با امضای مرحوم مهندس بازرگان به نمایندگی امام‌خمینی(ره) به امام‌جماعتی مسجد المصطفی(ص) منصوب شد.»
حاج‌میرزا مصطفی، فرزند آیت‌الله حاج‌میرزا محمود مسجد‌جامعی از علما و ائمه جماعت معاصر تهران بوده است. وی متولد تهران بود و پس از خواندن دروس جدید، مقدمات و ادبیات و سطوح را از مدرسین تهران مانند مرحوم آقا شیخ‌رضا قاضی و حجت‌الاسلام حاج‌شیخ کاظم معزی دزفولی و... یاد گرفته و چندین سال از محضر و دروس مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی آملی و آیت‌الله حاج میرزا باقر آشتیانی و آیت‌الله‌العظمی رفیعی قزوینی استفاده کرده و پس از آن در مسجد المصطفی جنب میدان حسن‌آباد به اقامه جماعت و ترویج دین و تبلیغ احکام و تنویر افکار عمومی با بیانی شیوا و منطقی مشغول بوده است. تعمیر اساسی و توسعه مسجد المصطفی، تأسیس کتابخانه مسجد و جمع‌آوری کتب برای مطالعه جوانان، تاسیس مجلس دعای ندبه در صبح‌های جمعه و برنامه سخنرانی که از مجالس بسیار آبرومند و جالب تهران با حضور حجت‌الاسلام مصطفی مسجدجامعی و هزاران نفر از مردم متدین فهمیده تهران تشکیل می‌شده، از فعالیت‌های تأثیرگذار حجت‌الاسلام مصطفی مسجدجامعی بوده است.
سیدعباس حسینی می‌افزاید: «با حضور این امام جماعت، برنامه فرهنگی و اجتماعی این مسجد رونق گرفت و چهره‌های شاخصی همچون مرحوم حاج فضل‌الله‌ کمپانی از محققان و نویسندگان کتاب‌های مذهبی و دینی ازجمله «حسین کیست؟‌» و... نمازگزاران ثابت این مسجد بودند. جلسات تدریس قرآن با حضور استاد بیگلری از جلسات پرباری بود که با استقبال فراوانی مواجه بود. با این تغییر و تحولات مسجد هم به نام پیامبر‌اعظم المصطفی(ص)
تغییر نام داد.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید