• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227355
+
-

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم مثال‌زدنی است

رشد شگفت‌انگیز در منطقه محروم

گزارش
رشد شگفت‌انگیز در منطقه محروم

یکتا فراهانی- روزنامه‌نگار

یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت‌های دولت سیزدهم در حوزه دانش‌بنیان‌ها شکل گرفت؛ جایی که شرکت‌های خلاق، نوآور و فناور فرصتی برای رشد و توسعه پیدا کردند. استان سیستان‌و‌بلوچستان از جمله استان‌هایی بوده است که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن در دولت سیزدهم توسعه فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. در همین راستا، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان استان در دولت سیزدهم رشدی 70درصدی داشته است. خانه خلاق و نوآوری اجتماعی استان نیز سال1401 تاسیس شد که هدفش جذب ایده‌های نوآور و خلاقانه است. اما سه‌شنبه‌شب گذشته، احمد وحیدی، وزیر کشور در جلسه شورای اداری سیستان‌وبلوچستان گفت: «توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توسط جوانان خلاق سیستان و بلوچستان و آموزش ۱0هزار نفر در اقتصاد دیجیتال از اقدامات شگفت‌انگیز دیگری است که نشان داد وابسته به خارج نیستیم. رئیس‌جمهور شهید و همراهانش و مسئولان این افتخارآفرینی‌ها را انجام دادند.»



خلاقیت جذب می‌کنیم
گفت‌وگو با مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان


خانه‌های خلاق و نوآوری اجتماعی با هدف اجرا و حمایت از طرح و ایده‌هایی ایجاد شده‌اند که قابلیت ارائه خدمت به افراد و به‌خصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه را دارند. با توجه به شرایط شهر زاهدان و وجود مناطق حاشیه‌نشین، خانه خلاق سیستان و بلوچستان می‌تواند برنامه‌های خاصی را در این زمینه اجرا کند. در همین خصوص مهدی سن‌سبلی، مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان به پرسش‌های همشهری در مورد چگونگی انجام فعالیت این مرکز پاسخ داده است.
از خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان‌وبلوچستان بگویید.
خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان از سال۱۴۰۱ با هدف شناسایی و جذب ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و فناوری اجتماعی و برای کمک به رفع چالش‌های این حوزه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی افراد فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی این مرکز نیز استقرار نظام نوآوری با تقویت بنیان‌های نوآوری اجتماعی در برنامه‌ها و اقدامات خود است.
این خانه خلاق در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟
خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع خلاق، آموزش و اشتغال، گردشگری و میراث فرهنگی، صوتی و تصویری، توسعه کسب‌وکار نوپای خلاق، مسائل اجتماعی، محیط‌زیست، مهارت‌یابی و اشتغال اقشار کم‌درآمد و ساکنان مناطق محروم، مسائل معلولان و کم‌توانان، مسائل زنان و کودکان‌آسیب‌پذیر، سبک زندگی، خانواده و جامعه فعالیت می‌کند. ازجمله اهداف تاسیس، ساماندهی و توسعه زیست‌بوم و اکوسیستم در حوزه نوآوری و شتاب‌دهی در حوزه‌های تخصصی و حمایت از تیم‌ها و استارت‌آپ‌های این حوزه است. همچنین افزایش انگیزه و مشارکت افراد ایده‌پرداز و فرصت‌سازی درخصوص رشد اقتصادی و فرهنگی منطقه و ایجاد بستری برای هم‌افزایی، تبادل‌نظر و تجربیات، همکاری و مشارکت بین تیم‌ها و شرکت‌ها از دیگر اهداف این مجموعه به‌حساب می‌آید.
از  برنامه‌های آینده خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان چه خبر؟
با توجه به چالش‌های اجتماعی منطقه، برگزاری متعدد رویدادهای خلاقانه و نوآورانه برای حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های تخصصی برای گروه‌های هدف و جذب ایده‌های کاربردی و اثربخش به‌عنوان یکی از فعالیت‌های این مرکز برنامه‌ریزی شده است.
چه  چالش‌ها و مشکلاتی پیش رو دارید؟
فقدان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تخصصی و پیشرفته حوزه نوآوری و فناوری اجتماعی و نبود توسعه زیست‌بوم نوآوری اجتماعی در منطقه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر، نداشتن سرمایه‌گذار در حوزه صنایع خلاق و نوآوری اجتماعی نیز چالشی حیاتی برای رشد این زیست‌بوم در منطقه محسوب می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید