• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227132
+
-

چهارپایه‌خوان معروفی که شبانه از تبعیدگاه به ری آمد

مراسم مسلمیه با همه شکوه و شوری که در خود داشت، اما یک ویژگی‌اش بیشتر از همه خودنمایی می‌کرد و آن عشق و علاقه وصف‌ناشدنی مردم به حضور در مراسم است؛ آیینی که گویی مجوز ورود به سوگواری محرم را با خود همراه دارد.
حاج حسن امینی‌مقدم، خادم آستان شاه‌عبدالعظیم، سال‌هاست که میزبان عزاداران مسلمیه است: «خاطرات بسیاری از شور و شوق عزاداران را به یاد دارم که در هر اوضاع و احوالی خودشان را به این مراسم می‌رساندند.
یکی از خاطرات به مداح معروف چهارپایه‌خوان و از مؤسسان هیئت بنی‌فاطمه، حاج سیدعباس زریباف برمی‌گردد؛ مردی که همه زندگی‌اش را وقف مداحی کرد و بسیاری از عبارات و مفاهیم انقلابی‌اش نیز لابه‌لای نوحه‌هایی که می‌خواند گوش ظالمان را می‌آزرد. روزهایی را به‌خاطر دارم که اعضای ساواک برای کنترل مراسم عزاداری محرم با لباس مبدل در مراسم‌ حضور پیدا می‌کردند تا مبارزان و مخالفان شاه را شناسایی کنند.
حاج‌آقا زریباف را هم اینگونه دستگیر کردند و به تبعیدگاه فرستادند، اما مگر زندان و تبعید می‌توانست جلوی این شوریدگی را بگیرد؟ در بحبوحه روزهای مبارزه با رژیم پهلوی، مراسم مسلمیه مثل همیشه و بلکه پرشورتر برگزار می‌شد. حاج‌آقا زریباف در تبعید بود. مراسم شروع شد و مداحان شور گرفته و عزاداران به سر و سینه می‌زدند.
شب از نیمه گذشته بود که خبر آوردند سیدعباس آمده، راه را باز کنید. مرحوم سیدعباس زریباف از میان جمعیت رد شد و خود را به چهارپایه رساند و با همان صدای رسا شروع به خواندن کرد. قضیه از این ‌قرار بود که ایشان شبانه از تبعیدگاه خارج ‌شده بود و خودش را به مراسم مسلمیه رسانده بود. می‌گفت دل‌وجانم اینجا بود؛ فقط باید می‌آمدم. جوان‌ها دورش جمع شده بودند، اما جاسوس‌های ساواک هم همه‌جا بودند. بعد از چند ساعت متوجه شدیم چندنفری حاج‌آقا زریباف را دوره کردند و او را از مراسم بیرون بردند. ساواک دستپاچه شده بود و همان شب دوباره او را دستگیر کردند. همین کار مرحوم زریباف باعث شد تا بین مداح‌ها باب شود که حتما در مراسم مسلمیه حضور داشته باشند.»
مرحوم سیدعباس زریباف از چهارپایه‌خوانان معروف بود که بیشتر بر چهارپایه مقابل تیمچه حاجب‌الدوله می‌خواند و هرسال در مراسم مسلمیه ری حضور داشت. او و دیگر اعضای هیئت بنی‌فاطمه(س) حاج مرزوق عرب حائری، از مداحان و منبری‌های معروف کربلا را به تهران دعوت می‌کنند. سیدعباس در بازارچه نایب‌السلطنه منزلی برای حاج مرزوق و خانواده‌اش فراهم می‌کند که در نتیجه زمینه شکل‌گیری مراسم مسلمیه با حضور حاج مرزوق فراهم می‌شود. حاج سیدعباس زریباف در سال ۱۳۷۹ بر اثر بیماری درگذشت؛ مردی که ساواک بارها از او تعهد گرفته بود در هیئت‌ها نخواند و حضور نداشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید