• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22687
+
-

لحظه‌های موسیقایی در فرهنگ‌های شنیداری

آلبوم
لحظه‌های موسیقایی در فرهنگ‌های شنیداری


 آلبوم اس‌ام اس (پیام کوتاه)، با آهنگسازی امیر رجبی زاییده این سؤال است که موسیقی ایرانی(شهری و نواحی) بر چه پایه‌ای استوار است و اگر این استخوان بندی را از آن بگیریم چه می‌ماند؟

آیا موسیقی ایرانی فقط با سازهای ایرانی قابل اجراست و اگر سازها را از اجرا حذف کنیم، روح موسیقی ایرانی قابل دسترسی و احیا نیست؟

همیشه پایه‌هایی مثل فواصل موسیقی ایرانی، فرم‌های به جا مانده از قدیم، سازهای ما و... جزو اصول غیرقابل تغییر موسیقی ما آموزش داده می‌شود و اهل هنر این حیطه را مقدس می‌شمرند. سازندگان آلبوم «اس‌ام اس» معتقدند که در این آلبوم تلاش شده تا این باید‌ها به چالش کشیده شود، با این امید که روح موسیقی ایرانی دست نخورده باقی بماند و این امید وجود داشته باشد که به کشف این روح، قدمی نزدیک‌تر شده باشند. آلبوم اس‌ام اس  را می‌توان اثری از تلفیق لحظه‌های موسیقایی در فرهنگ‌های شنیداری مختلف از نظر جغرافیایی و صوتی دانست. این اثر با ٢١ تِرک منتشر شده و در هر تِرک این آلبوم یک ساز یا خواننده نقش محوری دارد.

 این اثر شامل قطعاتی چون نیایش اول، بیات کرد، درد دل، دل‌ای دل‌ای، نهفت، فاروق، کهکشان، کولی، کرمانجی (برای فرشته)، رنگ، شهرآشوب، شرنگ 1، شرنگ 2، شور، تسخیر، یادگاری، ذکر، سرکش، شوشتری، وهم و نیایش 2است.

در این آلبوم قطعه «تسخیر» با شعر و صدای محمدعلی علومی، نویسنده و اسطوره‌شناس معاصر منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید