• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226585
+
-

برآستان آفتاب

امام‌خمینی(ره) شخصیت کاریزماتیک و بی‌نظیر تاریخ بود و همین‌امر موجب ماندگاری یاد و راه ایشان تا سال‌ها بعد از رحلت‌شان است. خوانش گذرا از زندگی این معمار کبیر انقلاب خالی از لطف نیست. در ادامه با تماشای چند تصویر، گوشه‌ای از زندگی ایشان را مرور می‌کنیم.

خانه امام‌خمینی‌(ره) در محله جماران، با تاریخ انقلاب گره خورده است؛ خانه‌ای کوچک، ساده و به دور از تجملات که بنیانگذار انقلاب اسلامی تا پایان عمر در آن زندگی کرد و بخشی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تصمیمات کشور در همین خانه کوچک واقع در محله جماران گرفته شد. این خانه بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی به‌عنوان محل سکونت بنیانگذار انقلاب انتخاب شد. پس از پیروزی انقلاب، امام‌خمینی‌(ره) همراه با خانواده تا ماه‌های آخر سال١٣۵٨ در شهر قم حضور داشتند، اما پس از آنکه ایشان دچار ناراحتی قلبی شدند، در اواخر سال۱۳۵۸ به توصیه پزشکان برای درمان به تهران آمدند. امام در ابتدا در خانه‌ای واقع در محله دربند ساکن شدند و در بیست‌و‌هشتم اردیبهشت۱۳۵۹ از دربند به جماران نقل‌مکان کردند.

یکی از فرازهای مهم تاریخ روابط ایران و شوروی که نام گورباچف در آن به چشم می‌خورد، ماجرای نامه امام‌خمینی(ره) به رئیس اتحاد جماهیر شوروی است. یازدهم دی‌ماه1367، رهبر بزرگ‌ترین انقلاب دینی جهان برای «میخائیل گورباچف» رهبر بزرگ‌ترین حکومت کمونیستی دست به قلم برد و در نامه‌ای‌ به آخرین رئیس‌جمهور اتحادیه جماهیر شوروی نوشت که «از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جست‌وجو کرد.» گورباچف از این نامه استقبال کرد و چند هفته بعد با اعزام «شوارد‌نادزه» وزیر خارجه وقت خود به تهران به نامه امام پاسخ گفت، اما پاسخ او نشان داد که از درک عمق و کنه پیام معنوی امام(ره) عاجز است. تنها 4سال زمان کافی بود تا همانطور که رهبر فقید انقلاب پیش‌بینی کرده بود، بزرگ‌ترین داعیه‌دار کمونیسم جهان به موزه تاریخ برود! پیام تاریخی امام به گورباچف توسط هیأتی 3نفره متشکل از آیت‌الله جوادی‌آملی، محمدجواد لاریجانی و مرحومه مرضیه حدیدچی (دباغ) در تاریخ 13دی به وی ابلاغ شد.

امام‌خمینی(ره) نگاه ویژه‌ای به زنان داشتند؛ از همین رو انقلاب اسلامی بسترهای لازم شکوفایی و بازگشت هویت، مقام و منزلت زنان را فراهم ساخت تا آنجا که این قشر اثرگذار جامعه بتوانند بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خویش را بازیابند؛ زیرا در اندیشه امام (ره)، زن علاوه بر اینکه قادر به نقش‌آفرینی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، توانایی حضور در عرصه‌های اقتصادی، خودکفایی و تقویت بنیه سیاسی را نیز دارد و می‌تواند سختی‌ها را درنوردد و همگام با مردان در عرصه‌های مختلف گام بردارد و افتخارآفرین امت و ملت خود باشد.
وقف دوران جوانی در راه خداوند و اسلام و جمهوری اسلامی توصیه‌ای است که امام‌خمینی(ره) در وصیتنامه خود به آن اشاره دارند. در جلد ۲۱ صحیفه امام صفحه ۴۱۱ آمده است: «برادران! شما این اوراق را قبل از مرگ من نمی‌خوانید. ممکن است پس از من بخوانید. در آن وقت من نزد شما نیستم که بخواهم به نفع خود و جلب‌نظرتان برای کسب مقام و قدرتی با قلب‌های جوان شما بازی کنم. من برای آنکه شما جوانان شایسته‌ای هستید علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و ‎ ‎ اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید