• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22642
+
-

پروژه بر زمین مانده نیر

طرح کنارگذر نیر قرار بود تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد اما تاکنون به اتمام نرسیده است

عمران
پروژه بر زمین مانده نیر

 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

 شهر نیر به عنوان ورودی استان از سمت تبریز، نیازمند توسعه شهری و تامین زیرساخت‌هاست. این شهرستان به دلیل داشتن آب و هوای مطلوب، چشمه‌های آب و طبیعت زیبا مورد علاقه طبیعت‌گردان است؛ منطقه گردشگری بولاغلار نیر در بهار و تابستان پذیرای خیل عظیم گردشگران است.  شهرستان نیر علاوه بر طبیعت زیبا با دارا بودن میراث کهن فرهنگی، یادمان‌های دیدنی و چشمه‌های آب‌ گرم و سرد معدنی، در مسیر جاده ترانزیتی و ورودی استان واقع شده است و به دلیل نبود کمربندی و کنارگذر، خودروهای گذری به شهرهای دیگر نیز از خیابان‌های مرکز این شهر عبور می‌کنند و این موضوع باعث اختلال در تردد مسافران و کارهای روزانه شهروندان می‌شود. علاوه بر آن عبور خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین از مرکز شهر باعث ایجاد دردسرهایی برای شهروندان می‌شود. مشکل ترافیک، این روزها که شاهد برگزاری جشنواره آش در این شهر هستیم، خود را بیشتر نشان می‌دهد. 


ترافیک، معضل گردشگران و شهروندان

یکی از شهروندان در مورد مشکل ترافیک در این شهر می‌گوید: ترافیک سنگین داخل شهر نیر در روزهای تعطیل باعث می‌شود شهروندان  قید تردد با خودرو را در خیابان‌های مرکزی شهر بزنند. 
«علی ضیایی» می‌افزاید: نبود پارکینگ و جای پارک در کنار خیابان نه چندان عریض مرکز شهر، باعث تشدید ترافیک می‌شود و انتظار داریم همزمان با تلاش برای احداث کنارگذر، مشکل پارکینگ شهر نیز حل شود. 
این شهروند طبیعت بولاغلار نیر را یک منطقه ایده‌ال برای تفریح خانواده‌ها ذکر و تاکید می‌کند: اگر امکانات زیرساختی مانند جاده و راه دسترسی در این منطقه مهیا شود، بیش از این پذیرای گردشگران خواهیم بود. 


تاخیر در ساخت کمربندی

یکی دیگر از شهروندان با ابراز گلایه از تاخیر در احداث کمربندی این شهر می‌گوید: خیابان‌های مرکزی شهر به جاده ترانزیتی تبدیل شده‌اند. انواع خودروهای سبک و سنگین از خیابان مرکزی می‌گذرند که علاوه بر ایجاد ترافیک، باعث از بین رفتن آسفالت خیابان مرکزی شهر می‌شود؛ تردد برای شهروندان هم به ویژه در روزهای تعطیل مقدور نیست.  اردیبهشت سال 95 فرماندار وقت شهرستان نیر اظهار کرده بود با توجه به اختصاص اعتبار برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهر نیر، کمربندی این شهر تکمیل می‌شود که تاکنون پیشرفتی در این پروژه مشاهده نشده و در همان مراحل اولیه مسکوت مانده است. 


نبود اعتبار برای تملک اراضی

 «محبوب حیدری» مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به اجرای کمربندی شهر نیر می‌گوید: 2 مسیر برای احداث کمربندی شهر نیر در نظر گرفته شده بود که با توجه به درخواست مردم و مسئولان شهرستان گزینه‌ای که نزدیک شهر است، تصویب شد؛ این مسیر به طول 6 کیلومتر مکان‌یابی شده است. 
فرماندار شهرستان نیر هم در گفت و گو با همشهری در مورد وضعیت این پروژه عنوان می‌کند: واقعیت این است که برای شروع پروژه، هزینه کلانی برای تملک اراضی لازم است که تاکنون این مبلغ اختصاص نیافته است.  «علیرضا علیپور» می‌افزاید: کمربندی نیر یکی از نیازهای مهم شهرستان است و قصد داریم اعتبار این پروژه را از محلی ویژه مانند سفر هیات دولت به استان تامین کنیم. 
وی عنوان می‌کند: تکمیل ساختمان دولت، تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، ساماندهی منطقه گردشگری بولاغلار و تکمیل کمربندی از مهم‌ترین پروژه‌های این شهرستان است. 


نیاز به همکاری شهروندان

معاون فرماندار شهرستان نیر با اشاره به مشکل تملک اراضی در مسیر کمربندی می‌گوید: احداث این کنارگذر علاوه بر نیاز به تخصیص اعتبار کافی، نیازمند همکاری بیش از پیش صاحبان زمین‌هاست. 
«طاهر براتچیان» می‌افزاید: نبود همکاری برخی از صاحبان زمین‌ها مشکلاتی در مسیر اجرایی شدن پروژه به وجود آورده است که انتظار داریم راهکارها و تصمیمات اساسی برای حل آن اندیشیده شود تا بتوانیم هرچه سریع‌تر اجرای این پروژه را ادامه دهیم. 
وی اظهار می‌کند: اهمیت اجرایی شدن پروژه کنارگذر نیر برای توسعه این شهر حیاتی است، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات فنی برای مسیرهای پیشنهادی و نبود اعتبار برای جلب رضایت مالکان زمین‌ها، اجرای آن به نتیجه نرسیده
 است. 


طرح‌های شهرداری برای ترافیک

فرماندار نیر از اجرای طرح‌هایی از سوی شهرداری و پلیس راهور برای روان‌تر کردن ترافیک خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این زمینه شهرداری نیر اقداماتی انجام داده است تا با اجرای طرح‌هایی نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کند. وجود کنارگذر در شهرستان نیر این مشکل ترافیکی را به شکل قابل توجهی حل خواهد کرد. 
علیپور اظهار می‌کند: در حال حاضر برای انتقال حجم سنگین ترافیک داخل شهر به ویژه در روزهای تعطیل که مسافران به بولاغلار می‌آیند، پلیس راهور ترافیک را از طریق خیابان‌های فرعی به خروجی شهر هدایت می‌کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید