• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22635
+
-

کاهش مصرف برق با تغییر ساعت کار

استاندار: بیش از 5 هزار مگاوات کسری برق در استان داریم

انرژی
کاهش مصرف برق با تغییر ساعت کار

زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:

ساعت کار ادارات دولتی فارس از روز یکشنبه 17‌تیر برای صرفه‌جویی در مصرف برق یک ساعت به عقب کشیده شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری طی نامه‌ای از مدیران تمام دوایر دولتی، بانک‌ها و موسسه‌های غیردولتی خواست که ساعت فعالیت رسمی را با هدف کاهش مصرف انرژی برق تغییر دهند. 

«یدالله رحمانی» زمان شروع کار را 6:30 و زمان پایان کار را 13:30 اعلام کرد. زمان اجرای این تغییر از ۱۷ تیر تا پایان مرداد تعیین و ابلاغ شده است. این تصمیم با توجه به پیش‌بینی وزارت نیرو مبنی بر کاهش تولید انرژی برق از نیروگاه‌ها و در پی کاهش نزولات آسمانی در سال گذشته و پایین آمدن سطح ذخیره آب سدها و همچنین افزایش میزان مصرف برق به ویژه در مناطق گرمسیری گرفته شده است.
طبق آمار شرکت توزیع برق شیراز، پیک مصرف 3 ماه اخیر در شیراز و 7 شهرستان ارسنجان، کوار، خرامه، سروستان، مرودشت، پاسارگاد و سپیدان 1163‌مگاوات ساعت بوده که پیش‌بینی می‌شود با تغییر ساعت اداری بین 30‌تا‌50‌مگاوات ساعت کاهش پیدا کند.


تأمین برق از سدها

استاندار که معتقد است ادارات دولتی فارغ از تغییر ساعت کار باید صرفه‌جویی در مصرف برق را به طور کلی مد نظر قرار دهند، می‌گوید: با توجه به اینکه 17 تا 18 درصد برق مصرفی کشور از طریق سدها تأمین می‌شود، طبق آمار ارائه‌شده بیش از 5 هزار مگاوات کسری برق وجود در استان دارد.
«اسماعیل تبادار» می‌افزاید: در رسانه‌ها منتشر شده است که به دلیل پایین آمدن آب سدهای فارس تولید برق 18 درصد افت کرده که این خبر اشتباه و این آمار مربوط به کشور است.
وی نسبت به صرفه‌جویی در مصرف برق با تغییر ساعت کاری ادارات ابراز امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: جدا از معضلات مربوط به خشکسالی و کم آبی، میزان مصرف روزانه برق نیز بحران را تشدید کرده است.
تبادار از صرفه‌جویی در مصرف برق را به‌عنوان یک ضرورت می‌داند و می‌افزاید: اطمینان دارم که اگر مردم، ادارات و حتی شرکت‌های تولیدی صرفه‌جویی را مدنظر قرار دهند می‌توانیم باقیمانده روزهای تیر و مرداد را با شرایط بهتری پشت سر بگذاریم.

وی از برگزاری جلسات مدیریتی برای رفع بحران برق خبر می‌دهد و می‌گوید: جلسه شورای عالی اداری به دلیل حساسیت موضوع در اداره برق تشکیل می‌شود تا مدیر شرکت برق استان وضعیت را برای مدیران تشریح کند و قطعاً موارد ضروری به مردم فارس اعلام و بر آنها تاکید می‌شود.تبادار با تاکید بر نقش ادارات در صرفه‌جویی مصرف برق اضافه می‌کند: به ادارات، شرکت‌ها و مراکز تولیدی توصیه کرده‌ایم که از ژنراتورهای خود استفاده کنند تا زمینه صرفه‌جویی فراهم شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با مشترکان پرمصرف در بخش کشاورزی برخورد می‌شود؟ می‌گوید: قصد آزار و اذیت کشاورزان را نداریم اما آنها نیز باید ملزومات را رعایت کنند و ممکن است در پیک مصرف، برق چاه‌های کشاورزی قطع و در ساعت دیگری جبران شود.
نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه باید میزان مصرف برق دستگاه‌های اجرایی گزارش شود و صرفه‌جویی هر کدام از دستگاه‌ها به صورت مقایسه‌ای مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، می‌گوید: کاهش شدید بارندگی در سال آبی گذشته موجب از مدار خارج شدن نیروگاه‌های برقابی و در نتیجه کاهش تولید برق در تابستان شده است، بنابراین در تمام دستگاه‌ها مسئولان ذی‌ربط باید در پایان ساعت اداری اقدام به کنترل و خاموش کردن وسایل سرمایشی کنند.


پیش‌بینی 5 درصد افزایش مصرف

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس نیز با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی‌ها باعث کاهش تولید در نیروگاه‌های برقابی شده است از کاهش 5 هزارمگاواتی تولید برق در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: چالش جدی امروز خصوصاً در جامعه ایرانی و در صنعت برق، نبود تعادل بین تولید و مصرف برق است.
«عبدالعزیز کریمی» با بیان اینکه موضوع تعادل بین تولید و مصرف اصل مهم در مصرف برق است، می‌افزاید: شرایط امسال به دلیل کاهش میزان تولید برق در نیروگاه‌های برقابی نگران‌کننده است.وی اضافه می‌کند: حدود 16 تا 17 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های برقابی تأمین می‌شود و امسال به دلیل کمبود شدید بارش‌ها و افت سطح آب سدها شاهد کاهش تولید هستیم. کریمی ادامه می‌دهد: تولید برق نیروگاه‌های برقابی فارس سال گذشته 9500 مگاوات بوده که در حال حاضر این میزان به 4500 مگاوات رسیده است.

وی با اعلام اینکه در کنار کاهش تولید برق، پیش‌بینی 5 درصدی افزایش مصرف نیز وجود دارد، می‌گوید: سال قبل کل مصرف برق 56 هزار مگاوات بوده که امسال پیش‌بینی می‌شود این عدد 2 تا 3 هزار مگاوات افزایش یابد.
کریمی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای تأمین 6 هزار مگاوات نیازمند مدیریت مصرف باشیم، می‌گوید: اگر این مدیریت مصرف انجام نشود امکان دارد برای ایجاد تعادل در تولید و مصرف، راهکارهای دیگری مد نظر قرار داده شود.

وی اوج مصرف برق در فارس را حدود 3200 مگاوات اعلام می‌کند و می‌افزاید: سال 96 در مقایسه با سال 95 شاهد افزایش 5/8 درصدی مصرف بودیم، امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که حدود 5 درصد افزایش مصرف داشته باشیم؛ یعنی 160 مگاوات برق به مصرف سال قبل اضافه شود.کریمی با تصریح اینکه از ابتدای سال هیچ مشکلی در تأمین برق پایدار نداشتیم، اضافه می‌کند: از 5 تیر مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد و تصور ما این است با کمک تمام مصرف‌کنندگان، از تابستان امسال به خوبی عبور کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید