• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226153
+
-

پناهگاه لحظه‌های خاطره‌انگیز

پناهگاه لحظه‌های خاطره‌انگیز

    موضوع: مسجد‌‌الرسول ص
    ویژگی:‌ نخستین مسجد نازی‌آباد و پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله


محال است که نازی‌آبادی باشی و پایت به مسجد الرسول(ص) نرسیده باشد. سال ۱۳۳۲ مرحوم حجت‌الاسلام «محمدباقر دشتیانه» بانی ساخت مسجد شد. روحانی مبارز و انقلابی که زمین مسجد را می‌خرد و از همان ابتدا آنجا را وقف مسجد می‌کند. حاجی دشتیانه اصالتاً برازجانی بود و در حوزه علمیه قم درس خوانده و از شاگردان مرحوم آیت‌الله بروجردی بود. او سال های۱۳۳3‌ـ ۱۳۳2 به تهران می‌آید و در نازی‌آباد ساکن می‌شود.
 نقشه ساخت مسجد را مرحوم لرزاده می‌کشد و حاج «عباس کیهانی» معماری‌اش را بر عهده می‌گیرد.
نوروزعلی حسن‌جانی از پیرمردهای خوش‌حافظه و خوش‌کلام محله نازی‌آباد درباره این مسجد می‌گوید: «مسجدالرسول(ص) برای قدیمی‌های محله، سراسر خاطره است و برای جوانان هم پناه لحظه‌های خاطره‌انگیز. اصلاً مسجد در محله نازی‌آباد فقط جنبه عبادی ندارد. یک پایگاه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. همان سال ۱۳۵۸ با امکانات محدودی که بود در این مسجد یک چاپخانه کوچک راه‌اندازی کردند. در این چاپخانه دفتر مشق برای بچه‌های بی‌بضاعت تولید می‌کردند. اهالی کارهای بزرگی در این مسجد انجام دادند. از همان ابتدای انقلاب، محله مبارزات و در دوران دفاع ‌مقدس هم محل اعزام نیرو به جبهه و پایگاه پشتیابی و حمایتی بود. سال ۱۳۵۵ با حمایت مرحوم دشتیانه، کتابخانه مسجد راه‌اندازی شد که برای محله نازی‌آباد غنیمتی به ‌حساب می‌آمد. بچه‌ها بیشتر وقتشان را در این کتابخانه می‌گذراندند. اصلاً مسجد برای بچه‌های محله مثل خانه بود. صبح‌ها قبل از نماز صبح جوان‌ها راهی مسجد می‌شدند، آنقدر که مرحوم دشتیانه می‌گفتند چقدر شلوغ می‌کنید، مراعات مردم را کنید. البته ایشان اعتقاد داشت درهای مسجد نباید هیچ‌گاه بسته باشد.»
حسنجانی از همراهی و همدلی اهالی نازی‌آبادهم اینطور می‌گوید: «یک سال برای بازسازی عتبات عالیات در یک روز اینجا ۲۱ میلیون تومان طلا اهدا شد. برای بازسازی عتبات عالیات یک میز گذاشتند و 2 بنر چاپ کردند و ۷۰۰ میلیون تومان دریک‌ ماه جمع‌آوری شد. راستش مردم این محله ثروتمند نیستند، ولی وقتی پای ایمان و اعتقاداتشان به میان می‌آید از همه ‌چیزشان می‌گذرند.»
حجت‌الاسلام محمدباقر دشتیانه امام جماعت مسجد الرسول(ص) نازی‌آباد آبان ۱۳۹۵ در ۸۷‌سالگی دارفانی را وادع گفت. او سومین روحانی بود که توسط گروهک فرقان در سال ۱۳۵۸ ترور نافرجام شد. ایشان از نخستین اعضای جامعه روحانیت مبارز در سال‌های ابتدایی انقلاب بود و ۶۲ سال در مسجد الرسول(ص) محله نازی‌آباد، مسئولیت امام جماعت را بر عهده داشت. ایشان وصیت کرده بود بعد از مرگش در مسجد دفن شود و اینگونه در مسجدی که خود بانی ساختش بود، آرام گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید