• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
پنج شنبه 3 خرداد 1403
کد مطلب : 225805
+
-

بازگشت رونق، آشتی مخاطب

دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه هنر

بازگشت رونق، آشتی مخاطب

3سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و با شهادت رئیس‌جمهور، این دولت به پایان نرسید، اما طی این3 سال در حوزه‌های هنری و فعالیت‌های فرهنگی رشد کاملا محسوسی دیده می‌شود؛ از ساخت سالن‌های سینما گرفته تا فروش گیشه سینما و رکوردشکنی آن و همچنین رشد تولید و اجراهای نمایشی و برگزاری کنسرت‌های موسیقی.

300سالن سینما
در ابتدای دولت سیزدهم، ۵۸۰سالن سینمایی در کشور فعال بود. در دولت سیزدهم 3۰۰سینمای دیگر نیز به این تعداد افزوده شد. این آمار، ضمن رشد بیش از 48درصدی سالن‌سازی به‌نسبت انتهای دولت قبل، سرانه سینما برای مردم ایران را به 104هزار نفر برای هر سالن رسانده است.

رکوردشکنی در گیشه سینما
در نخستین سال دولت سیزدهم(1401) مخاطبان فیلم‌های اکران‌شده، ۱۳ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۹۳ نفر بود و میزان فروش هم به رقم ۴۱۵ میلیارد و ۴۶۶ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان رسید. سینما در سال1402 بیش از هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان فروش داشت. همچنین فروش سینمای ایران در فروردین۱۴۰۳ به بیش از ۱۴۶میلیاردو۸۵۱ میلیون تومان رسید.

تولیدات سینمایی
در دولت سیزدهم بیش از ۱۸۰فیلمنامه سینمایی مجوز تولید گرفته‌اند که تلاش شده علاوه بر رعایت تنوع ژانر و گوناگونی موضوعات، به لحاظ ترکیب و تنوع سینماگران نیز از چهره‌های شاخص و پیشکسوت تا سینماگران تازه‌کار و کمترشناخته شده، در جدول دیده شود.

برگزاری 7هزار نوبت کنسرت
طی‌3سال گذشته در مجموع بیش از 7هزار کنسرت موسیقی در پایتخت و دیگر شهرهای کشور برگزار شده است. تعداد کنسرت‌های برگزار شده در سال۱۴۰۱ در کل کشور ۳۹۱۳ کنسرت بوده و در سال 1402تعداد کنسرت‌ها به 4هزارو۹۷۰ نوبت رسیده است.

افزایش بیش از 30درصدی تولیدات نمایشی
تا پایان تیر‌ سال گذشته، تعداد تولیدات نمایشی، نزدیک به 8 هزار عنوان نمایش بوده و این تعداد اجرا در نیمسال دوم نیز افزایش داشته است. تولید و اجراهای نمایشی نسبت به سال1401 رشد بیش از 30درصدی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید