• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225636
+
-

رژیم کتوژنیک استرس را کاهش می‌دهد

رژیم کتوژنیک استرس را کاهش می‌دهد

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

مشخصه رژیم کتوژنیک مصرف چربی زیاد، کربوهیدرات کم و پروتئین متوسط است. این رژیم غذایی به‌خاطر فواید متابولیکی و روانشناختی آن مورد تأیید قرار گرفته است. حالا نتایج یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی استنفورد هم حاکی از بهبود علائم در بیماران مبتلا به بیماری روانی شدید پس از یک رژیم کتوژنیک 4ماهه است.
یافته‌های این تحقیق که در نشریه نوتریشن (Nutrition) منتشرشده نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است با سلامت روانی و عاطفی بهتر در جمعیت عمومی مرتبط باشد و فواید آن در طول زمان افزایش پیدا کند. محققان دانشگاه نورثومبریا در نیوکاسل هم چگونگی تأثیر رژیم کتوژنیک بر جنبه‌های مختلف سلامت روان، ازجمله خلق‌وخو (آرامش، رضایت، هوشیاری)، استرس شناختی و عاطفی، علائم افسردگی و اضطراب و احساس تنهایی را بررسی کردند.
برای شناسایی الگوهای غذایی کتوژنیک در این مطالعات، غذاها براساس سازگاری با رژیم کتوژنیک دسته‌بندی شدند.
سازگار با کتوژنیک: گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی، برخی از محصولات لبنی، تخم‌مرغ، توفو، تمپه، آجیل، بیشتر سبزی‌ها، چای و قهوه.
کتوژنیک قابل ‌قبول: میوه (تازه یا منجمد)، بیشتر آب‌میوه، کدوحلوایی، نوشیدنی‌های کم‌کالری یا رژیمی، جایگزین‌های خاص گوشت، پنیر دلمه و اسپری‌های لبنی یا غیرلبنی.
غیرسازگار با کتوژنیک: میوه‌های کنسرو شده در شربت یا خشک، غلات، سیب‌زمینی، لوبیا و حبوبات، تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین، چیپس و تنقلات خوش‌طعم، ماست‌های کم‌چرب و طعم‌دار و گوشت‌های همراه با نان یا کوبیده، مرغ و ماهی.
نتیجه مطالعه نشان داد که گروه‌های پیروی‌کننده از رژیم کتوژنیک، حالات خلقی برتر (آرامش، رضایت، هوشیاری)، کاهش اضطراب و افسردگی و احساس استرس و تنهایی کمتر را تجربه کرده بودند.
جاسمین ساون، روانپزشک درباره اینکه چگونه یک رژیم کتوژنیک ممکن است بهزیستی روانی را بهبود بخشد، گفت: «این رژیم می‌تواند سطوح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) و آرامش را مشابه با اثرات بنزودیازپین‌ها (داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف ازجمله اضطراب استفاده می‌شوند) افزایش دهد. همچنین این رژیم می‌تواند بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین که خلق‌و‌خو را تنظیم می‌کنند و میکروبیوم روده که بر رفتار و پاسخ استرس اثر می‌گذارد، تأثیر‌گذار باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید