ویروس زیبایی
تولید محتوا و تبلیغات فریبدهنده روزانه ۶هزار سایت و صفحه مجازی در حوزه زیبایی تب تغییر ظاهر را بالا برده است
پروانه بندپی-خبرنگار
سونامی جراحیهای زیبایی در ایران، داد انجمن جراحان فوق تخصصی پلاستیک و زیبایی را هم درآورده است. روزانه هزاران صفحه مجازی پزشکان متخصص و غیرمتخصص، مردم را ترغیب به انجام روشهای تهاجمی و غیرتهاجمی زیبایی میکنند. همین چند روز پیش بود که علیرضا صابری، دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از ترک کنگره جامعه جراحان خبر داد و گفت: «در این کنگره افراد را به سمت انجام عملهای زیبایی سوق میدهند و پزشکان جوان را تشویق به انجام این عملها میکنند.» این در حالی است که دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور گفته: پزشکان جوان هم تمایل بیشتری به تخصص در حوزه زیبایی پیدا کردهاند؛ این مسئله باعث کمبود برخی تخصصها ازجمله متخصص داخلی شده است.
بازی با جان با قیمت ارزان
لیپوساکشن، بیشترین آمار مرگومیر را در جراحیهای زیبایی در ایران دارد؛ به این دلیل که برخی افراد غیر فوق تخصص و برخی تکنسینها با تبلیغات فریبنده و با پیشنهاد قیمت پایین، انواع عمل لیپوساکشن را با همکاری مراکز جراحی انجام میدهند. بسیاری از این افراد، آموزش آکادمیک و مصوب وزارت بهداشت را ندیدهاند و همین باعث شده که تعداد عوارض و مرگومیر این عملها در کشور ما بالا برود.
پرآمارترین جراحی
در روشهای غیرتهاجمی، تزریق بوتاکس و فیلرها در جراحیهای زیبایی، عمل بینی و جراحی پلک بیشترین آمار را دارد. رتبه چهارم جراحی بینی در جهان متعلق به ایران است و هزینه آن از 20میلیون تومان تا 120میلیون تومان اعلام میشود. ایران در جراحیهای پلاستیک هم رتبه بیستم جهان را دارد.
جراحی اجارهای
درحالیکه انجام هرگونه خدمات زیبایی مرتبط با پزشکی توسط افراد غیرمتخصص ممنوع است؛ اما نجات حسینی، نایبرئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی گفته: شاهد ورود آرایشگرها و تکنسینهایی به عرصه زیبایی هستیم که در منزل یا واحدهای استیجاری اداری، بیماران را تحت عمل جراحی قرار میدهند.