• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225375
+
-

دردسر جدید مهرآباد برای همسایگان

فرودگاه مهرآباد موانعی را برای ساخت‌وساز در شهرک کاظمیه ایجاد کرده است

در شهر
دردسر جدید مهرآباد برای همسایگان

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

صدای پرواز و فرود هواپیما سال‌هاست که با زندگی‌شان عجین شده. دیگر عادت کرده‌اند که وقتی خانه‌هایشان لرزید، نه خبری از زلزله است و نه اتفاقی خوفناک؛ بلکه هواپیمایی است که برای پرواز از زمین بلند می‌شود. انواع و اقسام مشکلات را به‌واسطه همسایگی فرودگاه تجربه کرده‌اند. اخیرا نیز این همسایگی مشکل جدیدی را برایشان به‌وجود آورده است.
ساکنان شهرک کاظمیه در منطقه21 از این پرنده‌های آهنین غول‌پیکر گله دارند؛ چراکه همسایگی با طیاره‌ها اخیرا باعث شده نتوانند آنطور که صرفه اقتصادی دارد، ملک‌شان را نوسازی کنند. یکی می‌گوید پسرم می‌خواهد ازدواج کند و مشکل مسکن دارد و تراکم زمین من هم برای ساخت‌وساز کم شده، دیگری از فرسودگی شدید خانه‌اش ناراضی است و برایش هم نمی‌صرفد که ملکش را بسازد. درواقع قانون و طرح تفصیلی از سال‌های گذشته به ساکنان این محله تا 5طبقه هم اجازه ساخت داده است؛ اما فرودگاه با تصمیم‌های جدید خود مانع بزرگی را برای نوسازی املاک این شهروندان ایجاد کرده است.

تغییر کریدور هوایی و کاهش تراکم املاک شهروندان
چندی پیش حبیب کاشانی بازدیدی از این شهرک داشت. او می‌گوید: مردم شهرک کاظمیه براساس طرح تفصیلی می‌توانند 5طبقه ساختمان بسازند؛ اما مسئولان فرودگاه با تایید قوه قضاییه نیز می‌گویند که چون کریدور هوایی تغییر یافته است، مردم 3طبقه بیشتر نمی‌توانند بسازند.  این عضو شورای شهر به ساخت‌وسازهای انجام‌شده در این شهرک در بازه‌های زمانی‌ مختلف اشاره کرد و افزود: ممکن است اتفاق جدیدی افتاده باشد؛ اما ساکنان در گذشته 5‌تا‌7طبقه ملک ساخته‌اند. عمده ساکنان کارگر و کارمندند و شاید بخواهند طبقات اضافی برای فرزندان خود بسازند. وزارت راه متولی طرح تفصیلی جدید است. در شهرداری اگر می‌خواهیم طرحی را توسعه دهیم مبلغی را می‌پردازیم. اگر شرکت فرودگاه‌ها به آن شهرک نیاز دارد چرا منافع مردم را سلب می‌کند؟

رفتار سلیقه‌ای و تضییع حقوق شهروندان
پوریافر با اشاره به اینکه اخیرا موضوع را با شهردار تهران نیز در میان گذاشته است و از کمیته حقوقی شورا نیز می‌خواهد موضوع را پیگیری کند، ادامه داد: ساختمان‌هایی که نزدیک‌ترند نباید ساخته می‌شدند؛ اما مشکلی برای ساختمان‌های دورتر وجود ندارد. نمی‌توان رفتار سلیقه‌ای داشت؛ چراکه طرح تفصیلی وجود دارد و مردم تقاضا می‌کنند که براساس قانون عمل شود تا به حقوق خود برسند. قرار شده شورا و شهردار تهران کمک کنند تا مردم از گرفتاری خارج شوند.  بسیاری از پلاک‌ها از سال‌های گذشته حتی تا 7طبقه توانسته‌اند ساخت‌وساز داشته باشند؛ اما یکباره فرودگاه با دادستانی به توافق رسیده است که این مانع را بر سر راه مالکانی که در سال‌های اخیر قصد نوسازی ملک را داشتند ایجاد کند.

چند ابهام در اقدام جدید فرودگاه مهرآباد
چند ابهام بزرگ پیرامون این موضوع وجود دارد و آن این است که مگر ملاک نوسازی بافت فرسوده طرح تفصیلی نیست؟ اگر ساخت‌وساز جدید در طبقات 5 تا 7 برای حریم فرودگاه مشکل‌آفرین است، چرا پیش از این مشکل‌زا نبوده است؟ حتی عجیب‌تر این است که اگر بالارفتن ملکی تا 5طبقه مشکل‎آفرین می‌شود، چرا ملک 5طبقه‌ای که در مجاورت پلاک‌های فرسوده فعلی قرار دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ همچنین اگر فرودگاه در سال‌های اخیر متوجه شده است که به اراضی نزدیک کریدور هوایی خود نیاز دارد، چرا به جای ایجاد مانع در نوسازی بافت، اقدام به تملک پلاک‌های فرسوده نمی‌کند؟ درواقع می‌توان اینطور عنوان کرد که این موضوع به‌معنای واقعی تضییع حقوق شهروندان است و برهمین اساس مدیریت شهری تصمیم دارد برای بازپس‌گیری حق اهالی این شهرک اقدام کند.

طرح تفصیلی اجازه ساخت تا 5طبقه را داده است
شهردار منطقه21 در این خصوص می‌گوید: شهرک کاظمیه جنب فرودگاه مهرآباد قرار دارد و به استناد بخشنامه داخلی و استانداردهای خودشان انتظار دارند ارتفاع در اطراف فرودگاه رعایت شود. محمدرضا پوریافر تأکید می‌کند که شهرداری برای صدور پروانه براساس طرح تفصیلی و طرح جامع شهری عمل می‌کند و براساس طرح تفصیلی اجازه ساخت 5طبقه داده شده است.  او با اشاره به اینکه مسیر تصویب طرح تفصیلی مشخص است، ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌ها درباره این طرح برای تصویب نظر دادند. متولی امر طرح جامع شهری وزارت راه و شهرسازی است که خود فرودگاه نیز جزو مجموعه‌های همین وزارتخانه محسوب می‌شود و در زمانی که طرح تفصیلی تصویب شده، تمام بررسی‌های کارشناسی انجام شده است و تعیین کرده‌اند که مردم می‌توانند تا 5طبقه بسازند.

نارضایتی شهروندان از عدم‌اجازه ساخت‌وساز
پوریافر با بیان اینکه طی 3سال گذشته دادستانی فرودگاه پیگیری کرده که شهرداری پیش از صدور مجوز برای ساخت‌وساز باید استعلام پلاک را دریافت کند، افزود: دادستانی ورود جدی کرده که بعد از استعلام، ملکی تا 2طبقه و ملکی دیگر تا 3طبقه می‌توانند بسازند که این موضوع مغایر با طرح تفصیلی است و نارضایتی شدیدی را برای شهروندان به‌وجود آورده است؛ چراکه مردم می‌گویند 2طبقه صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه‌گذار وارد عمل نمی‌شود.  شهردار منطقه21 با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته توسط مدیریت شهری، گفت: مکاتباتی را با معاون وزیر راه‌وشهرسازی داشتیم و از صداوسیما هم خواستیم نسبت به دفاع از حقوق شهروندان وارد عمل شود. همچنین جلساتی با معاون حقوق عامه دادستان کشور داشتیم و شهردار تهران را در جریان این موضوع گذاشتیم تا از سطوح بالاتر اقدام کنند. علاوه بر این اعضای شورای شهر تهران برای پیگیری آن اقدام خواهند کرد.

لزوم تملک ملک شهروندان یا پرداخت ضرر و زیان توسط فرودگاه
به‌گفته شهردار منطقه21، طبق قانون اگر حقوقی از کسی ضایع شود، باید حق او به‌طور کامل داده شود؛ بنابراین این املاک یا باید توسط فرودگاه تملک شود یا فرودگاه باید ضرر و زیان عدم‌ساخت طبقات اضافی را به مالکان بپردازد؛ درحالی‌که فرودگاه قصد پس‌دادن این حق شهروندان را ندارد و مدعی است که ابتدا فرودگاه بوده و بعد شهروندان ساکن شده‌اند؛ درحالی‌که باید گفت طرح تفصیلی از سال‌های گذشته اجازه ساخت تا 5طبقه را داده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید