• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225250
+
-

قصاص قبل از جنایت!

مهدی بابایی*

این‌روزها بحث قطع درخت داغ شده اما باید بدانید موضوع جابه‌جایی درختان و مجوزها به کمیسیون ماده7 مرکزی ارجاع داده می‌شود که اعضای آن از 2عضو شورای اسلامی شهر تهران، یک قاضی، رئیس سازمان بوستان‌ها و معاون شهرسازی شهردار تهران  تشکیل شده است. تا‌کنون مشاهده نکرده‌ام که شهرداری بدون کسب مجوز از کمیسیون، اقدام به جابه‌جایی درختان کرده باشد.
حدود 6‌ ماه قبل در موضوع احداث مسجد بوستان قیطریه، ‌ابتدای امر شهرداری تهران 3درخواست جابه‌جایی درخت داشت که پس از بازدید آقای زاکانی از محل پروژه، تصمیم بر آن شد که همان 3اصله درخت هم جابه‌جا نشود. درخصوص بوستان لاله نیز هیچ‌گونه درخواست جابه‌جایی درختی به کمیسیون نیامد و هیچ جابه‌جایی درختی هم صورت نگرفت. درمجموع، موارد مطرح‌شده درخصوص قطع درختان در بوستان‌های شهر تهران اغلب حاشیه‌سازی‌ بوده است. در این رابطه شاهد آن هستیم که به‌شکلی پیوسته و منسجم شروع به حاشیه‌سازی‌ و دروغ‌پردازی علیه شهرداری تهران شده است. نمونه آخر هم انتشار تصویری از قطع درختان خیابان ولی‌عصر(عج) بود که به سال1397 مربوط می‌شد و ارتباطی به این دوره از مدیریت شهری نداشت. همچنین ادعای خشکاندن عامدانه درختان توسط شهرداری را تکذیب می‌کنم. درختان هم عمر مفید دارند و ممکن است دچار آفت شوند و شهرداری برای قطع یا جابه‌جایی آنها از کمیسیون مجوز دریافت و نسبت به کاشت نهال جدید به جای آنها اقدام می‌کند.
جریان سیاسی به‌دنبال تهمت‌زدن به شهرداری تهران است. معتقدم که حفظ درختان شهر با جدیت دنبال می‌شود، اما در یک فضاسازی رسانه‌ای تلاش می‌شود تا این موضوع به شکل دیگری و به‌صورت وارونه جلوه داده شود. در واقع از طریق قدرت رسانه می‌خواهند اینگونه به جامعه القا کنند که شهرداری تهران به‌دنبال قطع و جابه‌جایی درختان است. این درشرایطی است که در ششمین دوره مدیریت شهری کارهای خوبی در حوزه درخت و فضای سبز انجام شده است؛ ازجمله خریداری 11باغ و تبدیل آن به بوستان‌های شهری، بیش از 4500هکتار درخت‌کاری در کمربند سبز تهران و... که تمام اینها نشان‌دهنده عزم شهرداری برای حفظ درختان و توسعه فضای سبز بوده و ستودنی است. حاشیه‌سازان تلاش می‌کنند ‌شهرداری تهران را قصاص قبل از جنایت کنند!

*رئیس کمیته باغات و فضای سبز شورای شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید