• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22512
+
-

گزارش امیدبخش از بسته اروپا

توافق 3کشور اروپایی برای تجارت بدون دلار با ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در جلسه هیأت دولت گزارشی از وضعیت بسته اروپایی به اعضای دولت ارائه داده؛ گزارشی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را امیدوار‌کننده خوانده است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری هیأت وزیران در این جلسه ضمن تقسیم مسئولیت هریک از دستگاه‌های اجرایی، بر پیگیری تعهدات کشورهای اروپایی در حیطه مأموریت هر دستگاه تأکید کرد.

بر این اساس، وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت صنعت، وزارت راه و... هرکدام بند‌های مرتبط با دستگاه خود را پیگیری خواهند کرد.

مهم‌ترین دغدغه ایران در رابطه با بازگشت تحریم‌های آمریکا مسأله فروش نفت و بازگشت پول آن است. ایران از اروپا خواسته است فروش نفت، حمل‌ونقل و بازگشت پول آن را تضمین کند و براساس اخبار دریافتی ایده‌های مختلفی در جلسه روز جمعه وزیران خارجه ایران و 1+4در وین مطرح شده است. ظریف در جلسه عصر یکشنبه گذشته درباره این ایده‌ها در دولت بحث کرده است؛ اگرچه حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرده که این بسته اقتصادی خواسته‌های ایران را تأمین نمی‌کند اما محمد جواد ظریف پس از بازگشت از وین و براساس صحبت‌ها و تعهداتی که وزیران خارجه کشورهای اروپایی در هتل کوبورگ به ایران دادند، ‌اعلام کرد که اراده سیاسی برای حفظ برجام را در اروپا دیده است، اما این سخنان امیدبخش ظریف منوط به اجرای تعهدات اروپاست. براساس اخباری که همشهری به آن دست یافته است یکی از ایده‌ها برای فروش نفت ایران فروش کلان نفت به یک کشور بزرگ و صادرات مجدد از طریق آن کشور(Re-expoRT) است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه بعد از جلسه با اعضای 1+4به خبرنگاران گفته بود: مهم این است ببینیم اقدامات اروپا چگونه عملیاتی می‌شود. من فکر می‌کنم این جلسه یک گام به پیش بود و اقدامات خوبی را توافق کردیم که انجام شود.

گزارش ظریف در جلسه هیأت دولت اگرچه با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیدبخشی او به جامعه همراه بود اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد در همان روز به تیم مذاکراتی حمله کرد و در اظهارنظری عجیب خواستار انتشار حق ماموریت‌های تیم مذاکراتی شد. سیدعباس صالحی وزیر ارشاد دولت روحانی یکشنبه گذشته در توییتر خود نوشته بود: تیم مذاکره‌کننده ایرانی همچنان در خط مقدم است. امروز در جلسه دولت، گزاره‌های امیدآفرین از این تلاش روایت شد. آنان را در این مصاف تنها نگذاریم.

در مقابل اما وزیر ارشاد احمدی‌نژاد به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاخته و نوشته بود: خوب است جمع حق ماموریت تیم مذاکره‌کننده برجام هم اعلام شود تا مردم بدانند علاوه بر نشان دولتی، مدال تندیس افتخار، سکه‌ها و دیگر مزایایی که نصیب این به‌اصطلاح قهرمانان و سرداران دیپلماسی کشور شد! در 5سال گذشته چه مبلغ هنگفتی به‌عنوان حق ماموریت دریافت کرده اند؟ که احتمالا بعد از بازنشستگی با این سرمایه ارزی می‌توانند با طیب‌خاطر تجارتی پرسود برای خود دست وپاکنند!

این اظهارات سیدمحمد حسینی با واکنش‌های مختلفی همراه بود ازجمله اینکه برخی کاربران توییتر از او خواستند فهرست حق ماموریت مذاکرات طولانی مدت دوران سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق هسته‌ای را هم مطالبه کند.

خبر مهم لاوروف

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه خبر داد که 3کشور اروپایی عضو برجام؛ آلمان، فرانسه و انگلیس موسوم به E3 با حفظ تجارت با ایران بدون دلار موافقت کردند. به گزارش فارس، وزیر خارجه روسیه افزود: همه درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که تحریم‌های آمریکا کاملا غیرقانونی و سیاستی غیرقابل‌قبول است. اتحادیه اروپا پس از نشست کمیسیون مشترک برجام بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد، حفظ کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت‌وگاز ایران و ایجاد جو سرمایه‌گذاری مطلوب در ایران اولویت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید