• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225099
+
-

میدان بهمن؛ بدون ترافیک

فاز دوم پروژه نواب - تندگویان در مراسمی با حضور مدیران شهری به بهره‌برداری رسید

پروژه
میدان بهمن؛ بدون ترافیک

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ترافیک، معضل اصلی تهران است که هر روز شهروندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.  کاهش بار ترافیک، اولویت اصلی مدیریت شهری در دوره ششم است و طی سال‌های اخیر تلاش شده تا اندکی از این معضل حل و در برخی از نقاط گره ترافیک باز شود. اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح و انجام اصلاحات هندسی و ترافیکی و... در راستای همین هدف بوده‌اند؛ درواقع شهرداری تهران با اقدامات پیش‌بینی‌شده در حوزه ترافیکی سعی دارد چندین معضل تهران را همزمان حل کند و کیفیت زندگی در این کلانشهر را ارتقا بخشد. پروژه نواب-تندگویان هم ازجمله طرح‌های بزرگ و مهم و البته کلیدی تهران است که با هدف کاهش بار ترافیک جنوب تهران عملیاتی شده است. این پروژه 3سطحی (تقاطع غیرهمسطح، زیرگذر و مسیر همسطح) بود که باتوجه‌به حجم و گستردگی طرح، امکان بهره‌برداری کامل و به‌صورت یکجا وجود نداشت؛ ازاین‌رو مقرر شده تا پروژه در 4فاز بهره‌برداری شود؛ فاز اول سال گذشته افتتاح شد و فاز دوم هم دیروز به بهره‌برداری رسید. به‌گفته محمدامین سالاری‌پور، شهردار منطقه16 درصورت بهره‌برداری کامل از تمام فازهای این پروژه کلیدی شهروندان می‌توانند مسیر بهشت زهرا (بزرگراه شهیدهاشمی) تا ولنجک را بدون توقف و ترافیک طی کنند و 4.5کیلومتر از مسیر تردد کم می‌شود.

روان‌شدن تردد در میدان بهمن
ضلع غربی میدان بهمن در جنوب بزرگراه تندگویان، دوربرگردان کوچکی به سمت آزادراه نواب داشت و همین امر سبب ترافیک سنگین به‌ویژه در روزهای پایان هفته می‌شد؛ ازاین‌رو موضوع موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفت و برای حل ترافیک این معبر که از محورهای اصلی و شریانی جنوب تهران محسوب می‌شود، مطالعات انجام و در نهایت اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح اتصال بزرگراه نواب به تندگویان تصویب و عملیاتی شد. آنطور که سالاری‌پور، شهردار منطقه16 عنوان کرده: «روان شدن تردد در میدان بهمن و تسهیل دسترسی از جنوب به شمال و بالعکس از اهداف این ابرپروژه پایتخت است. همچنین بهره‌برداری از این پروژه سبب کاهش ترددهای اضافی درون‌شهری و کاهش مصرف سوخت و زمان سفر می‌شود و با این تدابیر قطعا شاهد کاهش آلودگی هوا هم خواهیم بود.»

زمان‌بر بودن فاز دوم به‌دلیل معارضان
فاز اول پروژه (پل روگذر از شمال نواب به جنوب تندگویان) و فاز دوم (زیرگذر دسترسی غربی از جنوب میدان بهمن به بهشت‌زهرا) همزمان با هم عملیاتی شدند. البته فاز اول اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسید، اما به‌گفته‌ محمد‌امین سالاری‌پور، عملیات زیرگذر فاز دوم هم بهمن1400 عملیاتی شد، ولی به‌دلیل وجود معارضان (معارضین ملکی و تاسیساتی)، بهره‌برداری از این فاز زمان‌بر شد. او همچنین تأکید کرد: «برای رفع معارضان نیاز به توافقات با شهروندان و مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت نیرو بود تا بتوانیم لوله‌های فاضلاب، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، تیرهای انتقال برق فشار قوی، فیبر نوری و... را مدیریت و به نوعی از مسیر پروژه جمع‌آوری کنیم.»

وعده‌ای که محقق شد
در مراسم افتتاح فاز اول (27دی) مدیریت شهری قول داد تا بهار1403 فاز دوم (زیرگذر به طول ۴۷۰متر که ۱۱۰متر آن مسقف است.) بهره‌برداری شود. اکنون با گذشت 55روز از فصل بهار، شهرداری تهران به وعده‌اش عمل کرده و روبان این فاز هم قیچی شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته فاز سوم 20روز بعد از بهره‌برداری فاز دوم یعنی (اواسط خرداد) تکمیل می‌شود و فاز چهارم هم مرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار منطقه16 با بیان اینکه بهره‌برداری از فاز دوم پروژه نواب – تندگویان سبب می‌شود شهروندان با ترافیک میدان بهمن خداحافظی کنند در تشریح این پروژه گفت: «با بهره‌برداری از فاز دوم (زیرگذر تندگویان) دسترسی شهروندان در مسیر میدان بهمن در جنوب بزرگراه تندگویان به سمت اتوبان شهیدهاشمی (بهشت زهرا) تسریع می‌شود و با پیش‌بینی رمپ ورودی و خروجی قطعا ترافیکی در این محور نخواهیم داشت.» فاز دوم با 60میلیارد تومان اعتبار عملیاتی شده و به اتمام رسیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید