• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225049
+
-

آقای نبوی به فکر اندوختن مال دنیا نیست

 جواد کامور بخشایش

آدم‌هـــــا در زندگی‌شان با افراد مختلفی روبه‌رو می‌شوند، اما همه افراد روی انسان تأثیر نمی‌گذارنــد.  من با توجه به نوع کارم که نویسندگی است، ارتباطات متعددی با افراد مختلف دارم، اما با کمتر شخصیتی برخورد کرده‌ام که بتواند روی من تأثیر بگذارد و از آنها متأثر شوم. سیدمرتضی نبوی از معدود آدم‌هایی است که در زندگی شخصی و فردی من تأثیر‌گذار بوده است.
 سال‌ها پیش برای اینکه بتوانم خاطراتشان را بنویسم با ایشان بیشتر آشنا شدم. جلسات متعددی گذاشته شد و من ساعت‌ها در محضر ایشان نشستم و خاطرات دور و نزدیک زندگی‌شان را با هم مرور کردیم. حاصل این گفت‌وگو‌ها کتاب «خاطرات سیدمرتضی نبوی» شد که به چاپ رسید، اما در خلال این گفت‌وگو‌ها با فراز و فرود زندگی‌اش آشنا شدم.
درباره ویژگی‌ منحصربه‌فرد آقای نبوی شاید این جمله اغراق‌آمیز باشد، ولی سبک زندگی ایشان برای من آموزش عرفان عملی بود. او هیچ‌گاه به فکر اندوختن مال دنیا نیست. کمتر کسی را می‌شناسم که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد و با اینکه وکیل و وزیر شد و موقعیت‌های مناسب شغلی و منزلت و جایگاه اجتماعی داشت امور دنیایی برایش اهمیتی نداشت. هنگام گرفتن گفت‌وگوها برای تهیه کتاب، هیچ وقت از خودشان تعریف و به موضوع بی‌توجهی به مال دنیا اشاره‌ای نکرد، اما سبک زندگی ایشان نشان می‌داد که آدم خودساخته و مسلط بر نفسش است.
اگر با او رفاقت و مراوده داشته باشید، خودبه‌خود در مرحله عرفان عملی قرار می‌گیرید و آرام‌آرام سبک زندگی آقای نبوی و بی‌توجهی به امور دنیایی در شما هم تأثیر می‌گذارد. منظورم از دنیا ثروت‌های دنیایی است که گاهی انسان‌ها برای رسیدن به آن خیلی از ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زیر پا می‌گذارند. منزل ایشان سال‌ها محل برگزاری جلسات آقای دولابی بود و محفل جلسات دینی و قرآنی همیشه در منزل آنها برپاست. ایشان از آدم‌هایی است که سبک زندگی و ساده‌زیستی‌اش می‌تواند سرمشق و الگو باشد، به‌ویژه برای نسل جوان امروز و فردا تا بدانند که چگونه می‌توان با تزکیه نفس، به رعایت ارزش‌های اخلاقی و اسلامی پا‌یبند بود. قرار گرفتن در منصب و مقام هیچ تغییری در سبک زندگی مرتضی نبوی ایجاد نکرد و ساده‌زیستی‌‌اش نشان‌دهنده بی‌اعتنایی او به مال دنیاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید