• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224989
+
-

اصلاح فرآیندها و قراردادهای پیمانکاران حوزه پسماند

یادداشت
اصلاح فرآیندها و قراردادهای پیمانکاران حوزه پسماند

رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران

برای ایجاد تحول در زیرساخت‌های خدمات شهری چنین تصوری غلط است که بتوان با یک کلید و در فرصتی اندک تحول ایجاد کرد؛ بلکه برای انجام تغییرات مقدماتی لازم است. البته شهرداری تهران توانسته است پس از 6ماه تلاش اصلاح قراردادها را محقق کند. درواقع اکنون قرارداد از جنس پرداخت هزینه در قبال کار است. از طرفی قراردادها از جنس نیروی تامین اجتماعی و ماشین‌آلات و محتوایی است و به‌گونه‌ای تدوین می‌شود که نیازها با مأموریت‌ها همخوانی داشته باشد. قطعا در چنین شرایطی است که نظارت بر شیوه عملکرد پیمانکاران در رفت‌وروب نیز با نظارت بیشتری صورت می‌گیرد. یکی دیگر از مواردی که در بحث قراردادهای جدید مورد توجه قرار گرفته، حجم زباله‌ها و طول مسیر فعالیت است؛ یعنی پیمانکاران به کیلوگرمی که زباله‌ جمع‌آوری می‌کنند و براساس کیلومتری که نظافت را انجام می‌دهند، هزینه دریافت می‌کنند. این یعنی ما بابت عملکرد پیمانکار پول می‌دهیم. برای رسیدن به این اهداف، مرکز رصدی احداث شده است که تمام ماشین‌های مکانیزه در آن قابل ارزیابی‌اند و از طریق جی‌پی‌اس و سنسورهایی که در ابزارهای این ماشین‌آلات طراحی شده است، نظارت مستمری بر آنها صورت می‌گیرد.
 از دیگر فعالیت‌های اجرایی در زمینه جمع‌آوری پسماندها پس از نظارت‌پذیرشدن قراردادهای جدید و تغییرات در محتوای قراردادها، انتخاب پیمانکارهایی است که بتوانند پاسخگوی جغرافیای در اختیارشان باشند؛ در این صورت می‌توان تفاوت را در نظافت شهر احساس کرد. نتیجه تمامی فعالیت‌های اجرایی در فرآیند اصلاح‌شده این بوده است که در فروردین‌ماه امسال حدود ۱۰درصد حجم زباله‌های جمع‌آوری‌شده تهران افزایش یافته است؛ چون پیمانکارها حتی زباله و لجن انتهای نهرها را هم جمع‌آوری می‌کنند و کوچه‌پس‌کوچه‌ها هم از پاکیزگی مغفول نمانده‌اند.
با تمامی این فعالیت‌ها شهرداری برای داشتن شهری تمیز و پاکیزه نیازمند همکاری شهروندان است؛ چون با وجود آنکه در طول سالیان متوالی همه روی جمع‌آوری زباله در ساعت۲۱ اتفاق نظر داشته‌اند و دارند و حتی به‌نوعی جزئی از فرهنگ شهری شده، اما از زمان جانمایی مخازن مکانیزه در شهر، برخی از شهروندان تصور کرده‌اند که در هر ساعتی می‌توانند زباله‌ها را درون مخازن بریزند و همین مسئله کار حوزه خدمات شهری را دوچندان کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید