• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224887
+
-

دالان ایرانی- اسلامی میدان تجریش به بهره‌برداری رسید

دالان ایرانی- اسلامی میدان تجریش به بهره‌برداری رسید

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

میدان تجریش یکی از مراکز و پاتوق‌های مذهبی و سنتی تهران محسوب می‌شود و هزاران نفر از محله‌های دور و نزدیک و حتی شهر‌های اطراف خودشان را به این میدان تاریخی در شمال پایتخت می‌رسانند. درهمین راستا و با هدف یکپارچه‌سازی‌ ایستگاه‌های صلواتی در مناسبت‌های مذهبی و ملی در میدان تجریش، المان دالان و طاق‌نمای سنتی با معماری
 ایرانی- اسلامی در این میدان ساخته شد. درخصوص ساخت این سازه احسان صفایی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه یک توضیحاتی ارائه کرد.

مصالح و معماری قدیم شمیرانات
صفایی گفت: «  با توجه به قدمت تاریخی و مذهبی میدان تجریش که محل حضور زیارت‌کنندگان بارگاه امامزاده صالح‌بن موسی‌الکاظم(ع) و گردشگران است و مراسم‌های ملی و مذهبی در این میدان برگزار می‌شود با هدف فضاسازی مناسب و یکپارچه‌سازی‌ ایستگاه‌های صلواتی، طاق‌نماهای کاهگلی در ضلع شمالی این میدان طراحی و ساخته شد.»
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه یک گفت: «یکی دیگر از اهداف نشان دادن معماری و مصالحی است که در گذشته در شمیرانات مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع باغات و ساختمان‌های قدیمی شمیرانات به این شکل بودند. همچنین در ایوان میانه و پای سازه هم از فضای سبز استفاده شده است.»

کاشی‌کاری و رنگ‌آمیزی اسلامی
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه یک درخصوص ویژگی‌های معماری این دالان و طاق‌نمای سنتی تصریح کرد: «این طاق‌نماها علاوه بر پوشش کاهگلی با کاشی‌ها و رنگ‌آمیزی‌ اسلامی تزیین شده است تا با ترکیب‌بندی هماهنگ ایجاد شده باعث ایجاد ذهنیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی در شهروندان شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید