• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224862
+
-

چاقی عامل 32سرطان است

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

در تحقیقات قدیمی‌تر اثبات شده بود چاقی با دیابت، عوارض قلبی و عروقی، درد مفاصل و برخی از سرطان‌ها مرتبط است. اما در نتیجه تحقیقات اخیر، متخصصان هشدار داده‌اند چاقی با 32نوع سرطان مرتبط است و در واقع چاقی عامل 40درصد از سرطان‌هاست.

نسبت چاقی و تومورها
به‌تازگی مشخص شده که علاوه بر 13نوع توموری که به‌طور رسمی توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در سال2016 به ‌رسمیت شناخته شده بود، چاقی با تومورهای بیشتری مرتبط است، ازجمله سرطان‌ دهان، گلو، معده و مغز.

لاغری؛ مانعی برای خیلی از سرطان‌ها
تأثیر چاقی بر سرطان ممکن است بیشتر از آنچه قبلا شناخته شده بود باشد. این عامل زنگ خطری است برای سرطان‌های بیشتر و به‌ویژه انواع نادرتر. رابطه برخی از این سرطان‌ها قبلا هرگز با چاقی بررسی نشده بود.

وزن طبیعی و پیشگیری از سرطان
سرطان‌هایی که پیش‌تر و در نتیجه تحقیقات قبلی مرتبط با چاقی تشخیص داده شده بودند 25درصد از کل موارد سرطان در این مطالعه را تشکیل می‌دهند و با اضافه شدن سرطان‌های بالقوه مرتبط با چاقی، این نسبت به 40درصد افزایش یافته است.

چرا اضافه‌وزن دردسرساز است؟
اضافه‌وزن می‌تواند با تغییر سطح هورمون‌ها و تحریک طولانی‌مدت التهاب در اندام‌های حیاتی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این مطالعه که نتایج آن در کنگره اروپا در مورد چاقی فاش شد، نشان داد که چاقی خطر ابتلا به سرطان را تا یک‌چهارم افزایش می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :