• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 22 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224798
+
-

ایران حرم است

آخرین جزئیات برنامه‌های دهه کرامت تهران در هفته پیش‌رو تشریح شد

دهه کرامت
ایران حرم است

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

ایران میزبان ایام ولادت دردانه‌های اهل‌بیت(ع) است؛‌این ایام  که به  دهه کرامت معروف است و با برنامه‌هایی شاد و پربار جشن گرفته می‌شود. آغاز این دهه همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر با برنامه‌هایی شاد برای دختران جشن گرفته می‌شود اما جشن‌های این دهه منحصر به روز دختر نیست و تا 11ذی‌القعده و روز تولد امام هشتم شیعیان امام‌رضا(ع)، برنامه‌های شاد و متنوعی در سراسر شهر ادامه دارد. مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری، برنامه‌های متنوع شهرداری تهران به مناسبت دهه کرامت را تشریح کرد.


چایخانه‌های سطح شهر میزبان شهروندان
چایخانه‌های حضرت امام‌رضا(ع) از روز دوشنبه 24اردیبهشت در سطح شهر راه‌اندازی می‌شود و از مردم در این ایستگاه‌ها پذیرایی خواهد شد. قرار است این چایخانه‌ها در مناطق 22گانه تهران و در همه میادین بزرگ برپا شود و میزبان مردم شریف تهران در تمام نقاط پرتردد باشند. در دهه کرامت شهرداری تهران با کمک خادمان آستان قدس رضوی، فعالیت چایخانه‌های سطح شهر و همچنین برگزاری جشن‌های محلی را در مناطق مختلف دنبال می‌کند.


برنامه‌های تلویزیونی
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دهه کرامت، پخش سریال‌ها و برنامه‌هایی از شبکه‌های مختلف تلویزیون است.
1 سریال «روزی روزگاری برادرم» کار مشترک اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و آستان قدس رضوی است که هر شب ساعت21:15 از شبکه3 سیما پخش و روز بعد هم بازپخش می‌شود.
2 برگزاری مسابقات نقاشی برای خردسالان ۶ تا ۸ سال از دیگر برنامه‌های تلویزیونی است که در شبکه‌ کودک اجرا می‌شود و با اهدای جوایز به برگزیدگان همراه خواهد بود.
3 برنامه‌های توحیدخانه، میدون خراسون، کتاب شیرین، برنامه روزانه MC و... ازجمله برنامه‌هایی هستند که در دهه کرامت روانه آنتن شبکه‌های سیما خواهند شد.


جشن امام‌رضایی‌ها
از دیگر برنامه‌های مهم این دهه ویژه‌برنامه جشن بزرگ امام‌ رضا‌یی‌هاست که با درنظر گرفتن محدودیت‌های شهر تهران و همچنین با هدف تداخل نداشتن با برنامه‌های مشهد مقدس، ۳روز زودتر در روز جمعه 28اردیبهشت برگزار خواهد شد. تجمع امام‌رضایی‌ها از میدان ولیعصر تا میدان هفت‌تیر خواهد بود که برنامه‌ای خاص و ویژه برای آن طراحی شده است. موکب‌های پذیرایی، ایستگاه‌های فرهنگی و استیج‌های فرهنگی از برنامه‌های جشن امام رضایی‌هاست. علاقه‌مندان می‌توانند در سایت محبان‌الرضا(ع) ثبت‌نام کنند تا در این جشن مشارکت داشته باشند. این مشارکت از برنامه‌های فرهنگی تا موکب‌های پذیرایی را شامل می‌شود. ویژه‌برنامه‌های نورافشانی و ویدئومپینگ نیز به‌صورت خاص در روز تجمع امام‌رضایی‌ها اجرا می‌شود.

نصب پرچم
بیش از 30 ابرپرچم رضوی برافراشته خواهند شد و در ساختمان‌های بزرگ نیز پرچم‌های بزرگ رضوی نصب می‌شود.

سرود
به‌مناسبت دهه کرامت، سرودهای محوری داریم که پویش اصلی ما بر آن اساس است. یکی از این سرودها برای شفای بیماران و به‌خصوص بیماران سرطانی است. سرود دیگری هم با فضای «ایران حرم است» تهیه شده که مبتنی بر فضای وحدت و مودت بین مردم ایران است.


برنامه دخترونه
برنامه‌های دخترانه که از نخستین روز دهه کرامت برگزار شده، از دیگر اقدامات شهرداری به این مناسبت است.

1 نخستین ویژه‌برنامه دهه کرامت به مناسبت روز دختر با عنوان دختران آرمانی و با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران در استادیوم 12هزار نفری آزادی برگزار شد.
2 برنامه روز دختر در روز پنجشنبه 20 اردیبهشت در میدان امام‌حسین(ع) برگزار شد.
3  برنامه دخترانه در روز دوشنبه در ورزشگاه شیرودی و به همت امور بانوان برگزار خواهد شد.


پویش‌های دهه کرامت
3کنش اجتماعی ویژه با محوریت زائراولی‌ها، کودکان بیماری‌های خاص و آزادسازی زندانیان در دهه‌کرامت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

1 در بخش زائراولی‌ها 3گروه کودکان‌ کار، زنان سرپرست‌خانوار و معتادان بهبودیافته در اولویت قرار خواهند گرفت، به‌جز این 3دسته سایر زائراولی‌های حرم امام‌رضا(ع) نیز متولی خاص خود را دارند.
2 پویش بعدی مرتبط با کودکان درگیر با بیماری‌های خاص است که در اجرایی‌شدن آن، توجه به پارامترهایی چون امیدآفرینی و ایجاد روحیه در بین بیماران تاکید شده است.
3 آزادسازی زندانیان نیز بخش سوم کنش اجتماعی در دهه کرامت است. در این پویش تلاش می‌شود با استفاده از جایگاه اجتماعی برخی از افرادی که دارای احترام بین مردم هستند بتوان رضایت شاکیان را اخذ کرد.

در پایان...
برنامه نهایی دهه کرامت نیز در مشهد مقدس و در حرم مطهر در روزهای یکشنبه و دوشنبه 30‌و‌31 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید