• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224465
+
-

تحول نوین در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

یادداشت
تحول نوین در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

سرهنگ زینی‌وند*

بناست تا  از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی استفاده شود. این مسئله به چند دلیل اهمیت فراوان دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
موضوع رفع نقص چراغ‌های راهنمایی و هوشمند‌سازی‌ این قبیل تجهیزات ترافیکی یکی از مطالبات پلیس راهور از شهرداری تهران بود. متأسفانه به دلایلی ازجمله بحث سرقت تجهیزات، در برخی موارد شاهد خرابی و ایجاد اختلال و از مدار خارج‌شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهر تهران بودیم.
 این موضوع باعث ایجاد آشفتگی و سردرگمی رانندگان و بروز تصادفات در تقاطع‌ها می‌شد و از سوی دیگر رفع نواقص به کاهش ترافیک شهری کمک به‌سزایی خواهد کرد.  با این کار علاوه بر اینکه جلوی این قبیل سرقت تجهیزات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی گرفته می‌شود، کارکرد چراغ‌ها نیز ارتقا پیدا می‌کند.
 اگر این موضوع همان‌طور که شرکت کنترل ترافیک شهر تهران وعده داده به‌زودی تا پایان فصل بهار اجرا شود، قطعا روی انضباط‌بخشی ترافیک و ارتقای ایمنی تردد در کلانشهر تهران تأثیر‌گذار خواهد بود.

چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودرو‌های امدادی هوشمند ‌شود
لازم است کارکرد چراغ‌ها نیز ارتقا پیدا کند و به سمت زمانبندی چراغ‌ها و هوشمند‌سازی‌ تقاطع‌ها برویم و حتی چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودرو‌های امدادی نیز هوشمند شود. اگر چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌ها ارتقا پیدا کند مدیریت جریان ترافیک راحت‌تر خواهد بود و دیگر عامل انسانی دخالتی در این کار ندارد.
 پایتخت تعداد زیادی تقاطع دارد که با هوشمندسازی چراغ‌ها، این تقاطع ها به صورت شبکه‌ای متصل به هم مدیریت می‌شود،  اگر از مدل‌های نوین در بحث ترافیکی استفاده شود از نظارت محلی خارج می‌شویم و می‌توانیم معابر شهر را به عنوان یک کلیت و شبکه در نظر داشته باشیم و بر آن نظارت کنیم.  

*رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید